Uusi MAN TGE – Ammattiauto pakettiautojen joukossa

MAN TGE -mallin myötä tämä perinteikäs müncheniläinen kuorma-autovalmistaja astuu ensimmäisen kerran kevyiden hyötyajoneuvojen maailmaan kokonaispainoltaan 3,0–5,5 tonnin malleilla. TGE on MANin ensimmäinen vastaus kevyempiin kuljetustehtäviin. 

Paljon tilaa ja helppoa lastausta

Umpipakettiautojen ja Kombi-mallien ohella alustat Single- tai Double Cab -ohjaamoilla lisäävät valikoimaa. Uuteen MAN TGE:hen on valittavana kaksi akseliväliä, kolme kattokorkeutta ja kolme ajoneuvopituutta. Pakettiautot ovat saatavilla pituuksilla 5 983 ja 6 833 mm sekä suurella peränylityksellä 7 388 mm. Ajoneuvokorkeudet ovat 2 340, 2 575 ja 2 800 millimetriä. Tavaratilan enimmäistilavuus umpipakettiautossa on 18,3 m3. MAN TGE -valikoima alkaa 3,0 tonnin sallitusta kokonaispainosta ja ylärajana on 5,5 tonnia. Lisäksi suurin sallittu perävaunumassa on 3,5 tonnia. Vakiovarusteena on mm. led-valoilla kirkkaasti valaistu tavaratila, joka helpottaa lastausta.

Monipuolinen ja taloudellinen

Sallitusta kokonaispainosta riippuen valittavissa ovat etu- ja takaveto sekä neliveto. Vaihteistoksi voidaan valita 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Nelisylinterinen moottori on kehitetty erityisesti hyötyajoneuvojen käytön koviin vaatimuksiin, jossa taloudellisuus ja kestävyys ovat etusijalla. MAN TGE:n 2,0 TDI moottorit on saatavilla teholuokissa 75 kW (102 hv), 90 kW (122 hv), 103 kW (140 hv) ja 130 kW (177 hv). Erinomaisesta suunnittelusta kertoo myös MAN TGE:n ilmanvastus, joka on vain 0,33.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät takaavat turvallisuuden

TGE:n vakiona oleva EBA-hätäjarrutusavustin (Emergency Brake Assist) vaikuttaa olennaisesti liikenneturvallisuuteen. Etäisyysanturit mittavat etäisyyttä edessä olevaan ja auttavat lyhentämään pysähtymismatkaa. City-hätäjarrutoiminto jarruttaa lisäksi ajoneuvoa alhaisissa nopeuksissa automaattisesti tarvittaessa vaikka pysähdyksiin saakka ja vähentää siten onnettomuuksia ja korjauskustannuksia ja maksimoi ajan tuottavassa työssä. Lisävarusteena tilattavissa oleva peruutusavustin tukee esimerkiksi lähdettäessä liikkeelle pysäköintiruudusta peruuttamalla. Lisäksi tarvittaessa voidaan aktivoida perävaunuavustin. Sähköinen ohjaustehostin tarjoaa turvalliset ajo-ominaisuudet kaikissa tilanteissa.  Adaptiivinen vakionopeudensäädin takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. Tielläliikkujien turvallisuutta edistää myös väsymyksentunnistus ja monitörmäysjarru: viimeksi mainitun avulla voidaan estää jälkitörmäykset muihin ajoneuvoihin tai esteisiin.

Huolto

Uusi mallisarja hyödyntää ammattitaitoista MAN-huoltoa. Huolto on tunnettu muun muassa nopeasta avusta hätätilanteissa ja pitkistä aukioloajoistaan. Luonnollisesti painopisteenä ovat koko ajoneuvon huolto (ml. päällirakenteet ja varusteet) sekä joustavat huolto- ja korjaussopimukset.

RIO – digitaalisuuden aikakausi

TGE on isoveljiensä tavoin liitettävissä RIO-palveluun. Käyttäjä voi valita käyttämiensä lisäpalveluiden laajuuden sovelluskaupasta hankittavilla tietomoduuleilla. Tietomoduulien avulla voidaan ajoneuvon liikettä, sijaintia, ajotapaa, teknisiä tietoja ja ajopiirturitietoja seurata

pilvipalvelimen välityksellä mistä vain ja milloin vain. Tämä tapa on telematiikkajärjestelmien maailmassa ainutlaatuinen. Käyttäjä voi valita käyttöönsä vain tarvitsemansa palvelut ja vain tarvitsemalleen aikavälille erittäin kohtuullista päiväkohtaista veloitusta vastaan.

Mallisto alkaen 36570 euroa

TGE:n monipuolisen malliston hinnat alkavat alustapakettiautoissa 36570 eurosta* ja umpipakettiautoissa 36818 eurosta*. Vakiovarustetaso on kattava, sisältäen mm. ilmastoinnin, polttoainetoimisen lisälämmittimen, vakionopeussäätimen, tavaratilan led-valaistuksen (umpiautot) sekä EBA-hätäjarrutusavustimen.

*Kokonaishinta sisältäen arvonlisäveron sekä arvioidun autoveron: TGE 3.100 alustapakettiauto 36570,68€ co2-päästöllä 189g/km; TGE 2.100 umpipakettiauto 36818,01€ co2-päästöllä 193g/km