Uutiset

Autot

Uusi Mercedes-Benz Sprinter – Yli 1 700 vaihtoehtoa

Mercedes-Benz Sprinter on toiminut kokoluokkansa esikuvana jo vuodesta 1995 ja nyt esitellään mallin kolmas sukupolvi. Huippuluokan ajoneuvon lisäksi nyt korostetaan muunneltavuutta sekä digitaalista verkostuneisuutta. Lähes 2000 eri version lisäksi uusi Sprinter hurmaa MBUX-käyttöliittymän sekä Mercedes PRO connect -etähallinnan kautta.

Mercedes-Benz Sprintereitä on myyty yli 130 maassa ja kaiken kaikkiaan mallia on valmistettu yli 3,4 miljoonaa kappaletta. Uuden sukupolven Sprinterin myötä Mercedes-Benz siirtyy täyttämään omat, pitkälle viedyn toimintafilosofiansa edellytykset, joiden kautta esimerkiksi ajoneuvojen verkottuminen, digitaaliset palvelut, varusteratkaisut sekä muut tulevaisuuden vaatimukset täytetään onnistuneesti. Ensimmäiset uudet Sprinterit toimitetaan asiakkaille kesäkuussa ja ensi vuonna markkinoille saapuu myös täyssähköinen eSprinter.

Kaikki vetotavat ja kaksi moottorivaihtoehtoa

Asiakastoiveiden kautta uusi Sprinter on saatavana taka- ja nelivetomallien lisäksi myös etuvetoisena versiona. Etuvetomalleissa kuljetuskapasiteettia on 50 kiloa muita enemmän ja lastauskorkeus on 80 milliä matalampi, mikä on merkittävä tekijä usein toistuvissa kuormaustapahtumissa.

Voimanlähteissä valittavissa on kaksi turbodieselmoottoria, joko nelisylinterinen 2,1-litrainen tai kolmelitrainen V6-moottori. Pienemmästä moottorista on tarjolla useita eri tehovaihtoehtoja 84-130 kilowatin (114-177 hv) välillä ja V6-moottorin teho on komeat 140 kilowattia (190 hv). Keskikulutukset liikkuvat mallista riippuen 6,8-9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt ovat 178-253 g/km. Luonnollisesti kaikki mallit täyttävät Euro 6 -päästönormit ja lisäaineena käytettävän AdBluen säiliön koko on kasvanut 22 litraan.

Vaihteiston saa etuvetoon mieltymysten mukaan yhdeksänvaihteisena momentinmuuntimella varustetulla automaattina tai kuusipykäläisenä manuaalina. Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaati varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla. Huoltoväli on mallista riippuen 40 000 km/kaksi vuotta tai 60 000 km/kaksi vuotta.

Sprinter-mallistossa tavaratilan koko vaihtelee 7,8–17 kuution välillä. Tavaratilan lattian pituus on 2732–4810 milliä, suurin leveys 1787 milliä ja korkeus 1719–2243 milliä. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa auto voi kantaa jopa 3000 kilon kuorman ja eurolavoja mahtuu kyytiin parhaimmillaan seitsemän kappaletta.

Nykyaikainen muotoilu, runsas varustelu

Ulkoisesti huomio kiinnittyy uuden Sprinterin virtaviivaisuuteen, joka tarjoaa oivan alustan vaikkapa yksilöllisille mainosteippauksille ja ulkoiselle varustelulle. Ohjaamo edustaa taattua johtotähden laatua ja kaikessa on huomioitu hytin toimiminen pitkäaikaisena työpisteenä sekä liikkuvana toimistona. Esimerkkinä toimivat ergonomiset istuimet, paranneltu ilmastointi sekä runsas säilytystilan määrä.

Luonnollisesti myös mukavuuteen ja turvallisuuteen on panostettu ja tarjolla on erittäin kattava valikoima järjestelmiä sekä vakiona että lisävarusteina. Käynnistys on avaimeton ja saatavilla ovat esimerkiksi Disctronic -etäisyysavustin, jarruavustin, kaista-ajoavustin, vireystila-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameralla tai peruutuskameralla sekä led-ajovalot. Vakiovarusteisiin kuuluvat korkealle autolle hyvin tarpeellinen sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin.

Uutta kehitystä edustavat taas suoraan pyyhkimien juuresta suihkuttavat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet, joiden avulla tuulilasin puhdistus paranee ja pesuaineen käyttö tehostuu. Mainio ominaisuus etenkin Suomen oloihin on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy taustapeilissä.

MBUX ja Pro connect ammattilaisen asialla

Uuden Sprinterin mielenkiintoinen tuttavuus on MBUX-multimediajärjestelmä, joka toimii samalla perustana Mercedes Pro connect -toiminnoille. MBUX-järjestelmää hallitaan jopa yli kymmenen tuuman HD-tason kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä hyvin nykyaikaisen ääniohjauksen kautta. Todella edistyksellinen järjestelmä toimii oppivan tekoälyn kautta, jossa kuljettajan ajotapa sekä tottumukset (musiikkimaku, ruokailupaikat) huomioidaan ja esimerkiksi navigointi sujuu todella sutjakkaasti. Järjestelmään kuuluvat luonnollisesti myös USB-liitännät, WiFi-yhteydet sekä erittäin tarkat topografiset karttapohjat.

Mercedes Pro connect -järjestelmä on puolestaan ajojärjestelijän toivetyökalu, sillä sen avulla voi hallinnoida useita ajoneuvoja. Näin esimerkiksi paikannus, logistiikan suunnittelu, polttoaineen kulutukset sekä huoltotarpeet saadaan huomioitua reaaliaikaisesti. Palvelu toimii myös digitaalisena ajopäiväkirjana ja se on saatavilla 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien.

Matkaseura omasta takaa

Koeajolenkeillä Hollannin tuulisissa olosuhteissa Sprinter osoitti toimivuutensa monipuolisissa liikennetilanteissa. Erilaiset avustimet olivat tarpeen hyvin ruuhkaisessa liikenteessä ja erityisesti sivutuuliavustin oli tarpeen tuulen päästessä puhaltamaan täydellä voimin mereltä päin. Sprinter otti tuulenpuuskat vikuroimatta vastaan ja ohjaus pysyi hallinnassa ilman suurempia oikaisuliikkeitä. Ohjaus on tuttua Mercedes-Benzin laatua ja malliston isoimmillakin versioilla pärjäsi kaupunkitilanteissa mainiosti. Myös tehoa riittää sujuvaan ajoon kuormattunakin ja automaattivaihteiston pehmeys miellytti kaikentyyppisiä kuljettajia.

Useissa koeajoautoissa oli isompi 10,25 tuumainen kosketusnäyttö, jonka HD-laatuinen kuva ja todella nopea reagointi kosketuksiin otetaan vastaan kuljettajien keskuudessa varmasti hyvin. Tekoälyä ja ääniohjausta pääsi testaamaan ”Hey Mercedes” -komennolla, jonka jälkeen auto aktivoituu kuljettajan palvelemiseen. Ominaisuus toimii hyvin ja esimerkiksi lähin ravintola tai uusi reittivalinta sujuvat ilman yhteysvirheitä. Selkeällä ”Cancel” – käskyllä taas toiminnot on nopea perua tai korjata oikeiksi. Kun omat typeryydet ja hassuttelut on saatu hölmöjen kysymysten kautta suoritettua, voi järjestelmän hyvistä, etenkin turvallisuutta lisäävistä ominaisuuksista nauttia ja antaa Mercedeksen huolehtia ajon sujuvuudesta.

Uuden Sprinter-malliston hinnat tarkentuvat lähiaikoina, mutta edullisimmillaan Sprinterin saa omakseen reilulla 40 000 eurolla.

Lue seuraavaksi