Uusi Renault Kangoo Z.E. - Sähköistä kuljetusvoimaa kaupunkiolosuhteisiin

Tapani Palo

Renault on ollut kevyissä tavara-autoissa Euroopan ykkönen jo lähes 20 vuoden ajan ja Suomessakin merkin asema on tasaisen vahva. Onkin luonnollista, että markkinajohtaja on panostanut myös uusiin energiaratkaisuihin ja sähköautopuolella Renaultilla on tarjota myös tavarakuljetuksiin useita eri ratkaisuja. Miniauto Twizy on ollut jo saatavana kuormatilalla varustettuna jo jonkin aikaa ja nyt markkinoille saapunut toisen sukupolven Kangoo Z.E vie valikoiman ammattimaiselle tasolle. Tämän vuoden lopulla valikoimaa saapuu täydentämään vielä Master Z.E 8 22 kuution tavaratilalla varustettuna.

Renault toimii sähköajoneuvopuolella tienraivaajana ja merkki ylitti sadantuhannen myydyn sähköajoneuvon rajan jo vuonna 2016. Viime vuonna merkin keulakuvana sähköpuolella on toiminut Zoe Z.E, jonka kokonaismyynti on Euroopassa ollut noin 30 000 kappaletta. Suomeen Zoe Z.E saapui viime keväänä ja se otti nopeasti sähköautomarkkinoiden neljännen sijan noin 12 prosentin osuudella. Renault onkin aina ottanut Suomen vaativat olosuhteet tarkoin huomioon ja niin Zoe Z.E kuin nyt markkinoille saapuva Kangoo Z. E tuodaan maahamme vasta kun niiden tekniset ominaisuudet ja toimintamatkat on saatu riittävän korkealle tasolle.

Täysin uusittu teknologia

Toisen sukupolven Kangoo Z.E on ulkoisesti edeltäjänsä kaltainen, mutta teknisesti ajoneuvo on päivitetty kauttaaltaan. Uudistuksen ovat läpikäyneet niin ajoakku, sähkömoottori, laturi kuin lämpöpumpun ilmastointijärjestelmä ja tätä kautta auton toimintamatka on NEDC-normin mukaisesti mitattuna 270 kilometriä. Lukemassa on kasvua komeat 60 prosenttia ja se on pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla. Käytännön ajossa lukema tarkoittaa noin 200 kilometrin sädettä hyvissä olosuhteissa ja pahimmissakin keleissä noin 120 kilometrin toimintamatkaa.

Uusi akku edustaa nykyaikaisinta teknologiaa ja 33 kWh:n kapasiteetti tuo huikean kasvun käyttömatkaan. Akussa käytetään Zoe Z. E:stä tuttua, hyväksi havaittua tekniikkaa, jonka kautta autoilija voi luottaa ajoneuvon toimintakykyyn vaikeissakin olosuhteissa. Samaa kehittynyttä tasoa on myös akun hallintajärjestelmää optimaalisesti käyttävä sähkömoottori. Älykäs järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana, mutta samalla antaa irti täyden moottorin tehon. Moottorin teho on 60 hevosvoimaa ja sen suurin vääntömomentti on 225 newtonmetriä. Väännön ja tehokkuuden hyödyntämisen takaa sulavasti toimiva automaattivaihteisto ja näin ajaminen on nautinnollisen rentoa.

Kangoo Z.E:n teknisestä kehitystasosta kertoo myös lämpöpumpun hyödyntäminen osana tuuletus- ja lämmitysjärjestelmää, mikä vähentää akkujen rasitusta ajon aikana. ECO-ajotila puolestaan optimoi liike-energian talteenoton ajon aikana ja näin kaupunkiliikenteen vaihtelevuus saadaan hyvin hyödynnetyksi. Lisäksi Kangoossa on Suomen markkinoilla erillinen polttoainetoiminen lisälämmitin, jossa on esilämmitys- ja esiviilennysmahdollisuus.

Tehokas lataus

Sähköajoneuvojen perinteinen haaste on ollut myös latauksen kesto. Kangoo Z.E:ssä käytetään uutta kaksi kertaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällistä seitsemän kilowatin (32 A, 230 V) vaihtovirtalaturia. Wall Box -latauksella ajoakun saa ladattua 7,4 kW:llä noin kuudessa tunnissa. Karkeasti ottaen noin tunnin latauksella saa autolle noin 35 kilometrin lisämatkan. Mikäli asiakas haluaa oman latausaseman, niin sen saa asennettuna noin 1700 euron hintaan. Pikalatausmahdollisuutta Z.E:lle ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla.

Kaksi tavaratilakokoa

Kuten perinteiset Kangoo-mallit, myös Z.E on saatavana kahdella eri tavaratilan tilavuudella. Vakiomallin pituus on 4,28 metriä ja tavaratilan koko on kolme kuutiota. Pidemmässä 4,66 metrin versiossa tilaa on puolestaan neljä kuutiota. Mukavat lukemat on saavutettu sijoittamalla tilaa vievä akusto järkevästi tavaratilan lattian alle. Kantavuutta malleissa on 600 kiloa, mikä riittää kaupunkiolosuhteissa yleensä vallan mainiosti. Lisävarusteena on saatavana taittuva väliseinä, joka lisää tavaratilan pituuden 2,9 metriin.  Luonnollisesti perus-Kangoon muutkin lisävarustusmahdollisuudet ovat käytettävissä ja esimerkiksi kuljettajan puolen liukuovi, peruutustutka sekä tietoviihdejärjestelmä ovat varmasti monen kuljettajan toivomuslistalla. Kangoon monikäyttöisyyden kruunaa vielä mahdollisuus hankkia se myös viisipaikkaisena pakettiautoversiona, jolloin se soveltuu hyvin esimerkiksi kunnallisiin tehtäviin.

Järkevä hinnoittelu

Kangoo Z.E:n saa omakseen edullisimmillaan noin 32 000 eurolla ja pidemmälle mallille lisähintaa tulee noin tuhat euroa. Karkeasti ottaen hintaeron dieselversioon verrattuna saa kuoletettua jo noin sadan tuhannen kilometrin jälkeen ja ympäristöystävällisyyden kautta matkaa on ehkä turha edes vertailla. Takuu ajoneuvolla on neljä vuotta tai 100 000 kilometriä.