Uusi SsangYong Rexton nousee ylellisten maasturien sarjaan

Uudessa SsangYong Rextonissa ei ole edeltäjästään jäljellä juuri muuta kuin nimi. Rexton on nyt paljon ylellisempi, tilavampi ja turvallisempi kuin ennen. Lisäksi sen varustelu on erittäin kattava etenkin auton hintaan nähden.

SsangYong Motor Company on maansa vanhin autonvalmistaja ja ainoa, joka on keskittynyt koko olemassaolonsa ajan maastureiden kehittämiseen. Tämän vuosituhannen alussa SsangYong esitteli uuden Rextonin, jota kehitettiin kolmen sukupolven ajan. Nyt yhtiön uusi lippulaiva, neljännen sukupolven Rexton on saatu Suomeen. Sen myötä SsangYong lähtee aivan uuteen luokkaan ottamaan mittaa todella kovista konkareista, kuten Jeep Grand Cherokeesta, Land Rover Discoverysta ja Toyota Land Cruiserista.

SsangYongin pääjohtaja Johng-sik Choi kuvaa Rextonin olemusta seuraavasti: "Avaamme uuden sivun SsangYongin historiassa, kun nousemme uuteen entistä ylellisempien maasturien luokkaan. Rextonin muotoilu, tilat ja varustelu kertovat kaikille, kuinka vakavasti suhtaudumme autojemme kehittämiseen."

Uusi Rexton on aito maasturi

SsangYong on käyttänyt uuteen Rextoniin yli kuudenkymmenen vuoden aikana keräämänsä tietotaidon maastoautojen rakentamisesta. Vaikka uusi sukupolvi on paljon edeltäjäänsä hienostuneempi, se on samaan aikaan vahva työkalu vaativaan käyttöön.

Edeltäjänsä tapaan uudessa Rextonissa on todellisten maastoautojen tapaan tikapuurunko ja erilliskori. Runko on vielä lujempi ja jäykempi kuin ennen. Korirakenteissa suurlujuusterästen osuus on nyt yli 80 prosenttia. Ultralujaa terästä on käytetty neljänneksessä rakenteista, kun aiemmassa Rextonissa sitä ei ollut vielä lainkaan. Korin vääntö- ja taivutusjäykkyys ovat samaa luokkaa kuin nykyisessä Audi Q7:ssä ja Land Roverin Range Rover Sportissa.

Maastoajossa suuret tulo- ja jättökulmat ovat tärkeitä. Arjessakin auraamattomilla teillä on niiden lisäksi iloa Rextonin 224 mm maavarasta. Tien pienentyessä tai kelin huonontuessa voi keskikonsoliin sijoitettua katkaisinta kääntämällä vaihtaa takavedon joko nopeaan tai hitaaseen nelivetoon. Mikäli siirrytään tieltä maastoon kuljettajan apuna ovat mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin.

Niistä on iloa myös raskasta perävaunua vedettäessä. Rextonin sallittu jarrullinen perävaunupaino on peräti 3 000 kiloa. Voimaa on riittävästi, sillä moottorina on 2,2-litrainen turbodiesel, jossa on muun muassa muuttuvageometrinen ahdin. Suurin teho on 133 kW (181 hv) ja suurin vääntömomentti 420 Nm. Vääntömomentti on huipussa normaaliajossa käytettävällä 1 600 - 2 600 r/min käyntinopeusalueella. Vaihteistona uudessa Rextonissa on aina vakiona Mercedes-Benzin suunnittelema 7-vaihteinen automaatti.

Tyylikästä tilaa

Neljännen sukupolven Rexton sijoittuu markkinoilla suurten maasturien joukkoon. Auton akseliväliä on venytetty 30 mm ja se on nyt 2,865 m. Korilla on pituutta 4,850 metriä, leveyttä 1,960 metriä ja se on 1,825 metriä korkea. Hyvän vertailukohdan uutuuden koosta antaa se, että Rextonin akseliväli ja korin leveys ovat 75 mm suuremmat kuin Toyotan Land Cruiserissa.

Suuret ulkomitat on hyödynnetty taitavasti Rextonin sisä- ja tavaratiloissa. Vakiona uusi Rexton on viisipaikkainen, jolloin takaistuimella on paljon mukavaa tilaa. Auton voi tilata myös 7-paikkaisena, jossa kolmannen rivin yksittäisistuimilla on monesta kilpailijasta poiketen riittävästi tilaa myös aikuisille matkustajille.

Viisipaikkaisen Rextonin tavaratila on peräti 820 litran kokoinen eli yhdellä sanalla kuvaten jättimäinen. Turvallisuus on otettu Rextonissa huomioon monin tavoin, josta osoituksena ovat verkko tavaratilan pohjalla sekä tavaratilan ja matkustamon väliin kiinnitettävä verkko. Kun takaistuin taitetaan eteen, tila kasvaa kahden kuutiometrin kokoiseksi (kattoon asti lastattuna).

Uuden Rextonin muotoilussa on otettu valtava harppaus eteenpäin niin ulkonäön kuin varsinkin sisustuksen suhteen. Suomeen uutuutta tuodaan vain erittäin kattavasti varusteltuna, mikä tarkoittaa muun muassa nahkaverhoilua ja sähköllä säädettäviä etuistuimia. Kuljettajan ympäristöön ja istuimiin on kiinnitetty erityistä huomiota, mikä tekee pitkänkin matkan mukavaksi. Uusi Rexton saikin ergonomiastaan heti kotimaan esittelynsä jälkeen viime huhtikuusssa Ergonomics Society of Korean pääpalkinnon.

Uutta mallia kehitettäessä korostettiin mukavuuden merkitystä kaikilla tavoilla. Sen ja ajettavuuden takia Rextoniin valittiin etujousitukseksi kaksoistukivarret ja taakse viidellä tukivarrella toteutettu monitukivarsijousitus. Melutason alentamisessa auttavat muun muassa erilliskori, hydrauliset moottorin kiinnikkeet ja peräti nelikerroksiset ovitiivisteet.

Korkeatasoinen turvallisuus rakenteilla ja varusteilla

Tikapuurunko ja erillisrunko luovat perustan uuden Rextonin kestävyydelle ja luotettavuudelle raskaassakin käytössä. Lisäksi ne varmistavat matkustajien turvallisuuden, sillä rungossa on edessä törmäysvyöhyke ottamassa vastaan edestä tulevia voimia niin, etteivät ne vaikuta koriin ja matkustajiin. Edellä mainitulla suurlujuusteräksen monipuolisella käytöllä korirakenteissa on niin ikään suuri vaikutus auton turvallisuuteen. Rextonia suunniteltaessa on otettu huomioon myös kevyen liikenteen turvallisuus.

Kuljettajaa avustavien turvallisuutta ja mukavuutta lisäävien järjestelmien osalta Rextonissa on otettu valtava harppaus eteenpäin edelliseen malliin verrattuna. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa törmäyksenestoavustin, törmäysvaroitin, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus. Lisäksi ajajan työtä helpottavat kaukovaloavustin, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. Turvatyynyjä uudessa Rextonissa on peräti yhdeksän kappaletta, sillä kuljettajalla on polviturvatyyny ja myös takana on sivuturvatyynyt.

Mukavuutta myös varusteilla

Uuden SsangYong Rextonin ulkonäkö on viimeistelty 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla ja tummennetuilla takalaseilla. Lisähintaan (600 euroa + autovero) autoon voi valita kaksi tuumaa suuremmat pyörät. Ulkopeileihin on sijoitettu LED-suuntavilkut ja peilit taittuvat sähköllä automaattisesti koria vasten, kun auto lukitaan.

Autoon kulku ja siitä poistuminen sujuu vaivattomasti, sillä vakiovarusteisiin kuuluu älyavain, jota ei tarvitse kaivaa taskusta tai laukusta. Sähkösäätöiseen kuljettajan istuimeen saa vajaalla tuhannella eurolla viilennyksen ja muistin, jota käyttämällä saa takaisin valitsemansa ajoasennon, mikäli Rexton on ollut jonkun toisen käytössä.

Suomen talvessa on iloa siitä, että istuinlämmitys on etuistuinten lisäksi toisen rivin reunapaikoilla. Lämmitys löytyy myös ohjauspyörästä ja tuulilasin alalaidasta.

Tietoviihdejärjestelmä edustaa uudessa Rextonissa nykyaikaa, sillä kojelaudan keskellä on kookas 9,2-tuumainen HD-tasoinen kosketusnäyttö. Peruutuskameralla ja navigoinnilla varustettuun järjestelmään voi kytkeä Android Auton tai Apple Carplayn avulla älypuhelimen ja USB-pistokkeen avulla muita laitteita. Järjestelmään kuuluu myös Bluetooth, jota voi käyttää käsiään irrottamatta ohjauspyörästä.

Kaikki uuden Rextonin älykkäät yksityiskohdat eivät löydy varusteluettelosta, vaan esimerkiksi ovet ulottuvat alas saakka peittäen helmalistat. Niinpä hameen helma tai housun lahkeet eivät likaannu pahimmillakaan keleillä. Ohjaamossa on paljon käteviä säilytyspaikkoja erilaisille matkan aikana tarvittaville tavaroille ja esimerkiksi taustapeili himmenee yöllä automaattisesti.

Vaikka uusi SsangYong Rexton on erittäin kattavasti varusteltu, siihen voi lisätä vielä persoonallisen vivahteen monipuolisen lisävarustevalikoiman avulla. Sieltä löytyvät mm. erilaiset verhoilu- ja sisustusvaihtoehdot, viilennettävät etuistuimet, sähköiset katto- ja takaluukku sekä lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Uuden SsangYong Rexton D22 4x4 7AT Quartzin arvioitu kokonaishinta 5-paikkaisena on 57 390 euroa ja 7-paikkaisena 58 991 euroa. Uutuuden voi rekisteröidä myös kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi, jolloin sen hinta on 45 990 euroa. Rextonissa, kuten kaikissa SsangYongeissa, on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Nyt esiteltävä Rexton aloittaa SsangYongin uuden aikakauden Suomessa.