Uutiset

Autot

Uusi Volvo 8900 lähiliikennebussi – kompletti kokonaisuus

Uuden Volvo 8900 -bussin tunnistaa jo kaukaa, koska sen ulkonäkö, kuten esimerkiksi keulan V-muoto ja ikkunoita ympäröivät dynaamiset linjat, vastaavat Volvon linja-autojen suunnittelustrategiaa. Myös Volvo 8900:n taustapeilit ja valot näyttävät tyylikkäiltä ja toimivilta.

Volvo 8900 bussia valmistetaan normaalina ja matalalattiaversiona korkeuden ollessa aina 3,3 metriä ja leveyden 2,55 metriä. Normaaliversioiden pituudet ovat 12,2 ja 13,0 metriä, kun vastaavasti kaksiakselisten matalalattiaversioiden pituudet ovat 12,0 ja 13,0 metriä sekä kolmiakselisten 13,7 ja 14,7 metriä. Uusien Volvo 8900 -mallien kokonaispainot vaihtelevat versiosta riippuen 18,0 tonnista 25,5 tonniin.

Kuljettajan työympäristö

Volvo 8900 lähiliikennebussin suunnittelu on lähtenyt liikkeelle kuljettajan ergonomiasta ja viihtyvyydestä. Erityisesti kaupunki- ja lähiliikenteessä kuljettajan on oltava tarkkana ja virkeänä koko työvuoronsa ajan sekä ajettava turvallisesti aikataulussa pysyen.

Volvo 8900:n kuljettajanpaikka on tilava ja äänieristetty. Kuljettajanistuimen ja molemminpuolisilla sateliittipaneeleilla varustetun ohjauspyörän todella monipuoliset säädöt mahdollistavat hyvän ajoasennon erikokoisille kuljettajille pituudesta riippumatta, tämä on testattu käytännössä 1,52 – 2,2 metrin pituisilla kuljettajilla. Myös näkyvyys on 8900:ssa hyvä, laajat ikkunapinnat, kolmiosaiset peilit ja lisävarusteena saatava peruutuskamera helpottavat osaltaan ajamista. Volvon ajotietokone on ominaisuuksiltaan monipuolinen ja autossa on väyläohjaus, jonka ansiosta auton ”intranettiin” päästään helposti etsimään tarvittavia tietoja esimerkiksi huolto- ja korjaustöitä varten. Tulossa on myös Volvo Telematics -järjestelmä, jolla auton tietoihin päästään kiinni toimistolta käsin ajon aikana ja siten voidaan parantaa auton hallintaa entisestään.

Matkustamon automaattisen lämmönsäätöjärjestelmän lisäksi Volvoon on lisävarusteena saatavissa erillinen kuljettajan alueen ilmastointi, joka auttaa kuljettajaa pysymään virkeänä. Myös säilytystiloja kuljettajan henkilökohtaisille tavaroille on riittävästi. Kuljettajanpaikan sivusuojaseinästä on tarvittaessa saatavana lähes umpinainen rahastusaukolla oleva versio.

Turvallisuutta lisäämässä Volvo 8900:ssa on Suomessa hyväksytty Volvo-alkolukko, jossa on huoltokytkin, mikä mahdollistaa bussin ajamisen ilman puhaltamista esimerkiksi pihasta huoltohalliin. Tällöin auton maksiminopeus on 15 km/h ja hätävilkut päällä.

Matalalattiaversion matkustamo

Uuden Volvo 8900 -matalalattiamallin matkustamoon voidaan nousta tai poistua avarista yksi- tai kaksilehtisistä ovista. Niiaustoiminnolla varustetussa esittelyautossa oli edessä iso yksilehtinen ovi, jonka käyttö on kasvamassa, keskiovi oli kaksilehtinen ja takaovi yksilehtinen. Keskiovella oli lisäksi mekaaninen pyörätuoliramppi.

Volvo 8900 -mallin matkustamo on avara, keskikäytävä on leveä, valaistus hyvä ja lisäksi matkustamo on viihtyisä, tyylikäs ja tietenkin turvallinen. Se on myös todella hiljainen. Matkustamon pintamateriaalit ovat kulutusta kestäviä ja helposti puhdistettavia. Kynnykset ja askelmat on asianmukaisesti merkitty keltaisella värillä.

Täysautomaattinen ilmastointi isoilla ilmakanavilla sisältää lämmityksen, jäähdytyksen ja ilmanvaihdon, jotka yhdessä takaavat miellyttävän sisäilman matkustamoon kelillä kuin kelillä. Värikkäät ja tyylikkäät Volvo 6MV-istuimet ovat kokonaisuudessaan Volvon omien standardien mukaan kehitetyt ja niissä on hyvä istua. Kaikki istuimet voidaan tarpeen mukaan varustaa kaksi- tai kolmipisteturvavöillä. Auton keskiosassa on reilu, lain vaatimukset (pituus 1 950 mm) täyttävä tila kahdelle pyörätuolille tai kolmelle lastenvaunulle.

Normaaliversiossa on tilavan, jopa 8 kuution tavaratilan lisäksi kätevät hattuhyllyt.

Matkustajatiedot näkyvät integroidussa näytössä ja videovalvontajärjestelmä on saatavana lisäturvallisuusvarusteena. Esittelyautossa oli tallentava valvontakamerajärjestelmä neljällä kameralla. Keski- ja takaoven kameran näkymä tuli näkyviin kuljettajanpaikan kameranäyttöön, kun ovi avattiin. Tämä tuo lisäturvallisuutta esimerkiksi ruuhkatilanteissa, joissa auto on täynnä matkustajia ja perinteisistä peileistä ei olisi apua. Esittelyauton linjakilvet olivat Mobitecin valmistamat ja ohjausjärjestelmä Mobitec ICU 400.

Vahva ja kevyt kori

Uuden Volvo 8900 -mallin korissa yhdistyvät sekä teräksen että alumiinin parhaat ominaisuudet. Painon alenemisen ja mekaanisten rasitusten vähenemisen lisäksi alumiinin käyttö korirakenteissa tuo muitakin etuja. Alumiini kestää korroosiota, mikä nostaa osaltaan linja-auton käyttöikää ja siten myös laajentaa koritakuita. Ympäristön kannalta alumiini on myös hyvä materiaali, koska se on 90-prosenttisesti kierrätettävää.

Volvon patentoitu alumiinin pulttiliitostekniikka ja mittatarkkuus mahdollistavat vankan, kestävän ja kevyen linja-autokorin. Volvo 8900:n lattia on tehty 24 mm vahvasta vanerista ja se on varustettu tarvittavalla määrällä huoltoluukkuja.

Korin moduulirakenne lisää auton käyttöastetta ja alentaa korjauskustannuksia. Useat osat on ryhmitelty ja kiinnitetty runkorakenteisiin pulttiliitoksin, joten monissa korjaustöissä ei tarvitse tehdä hitsaustöitä. Lisäksi puskurien kulmaosat, GRP-sivupaneelit ja pölykapselit voidaan vaihtaa nopeasti ja helposti.

Moduloinnin ja yhteisten osien ansiosta varaosien saatavuus on entistä parempi, jolloin myös palvelun ja huollon tehokkuus kasvaa koko tuotevalikoiman osalta. Lisäksi entisestään parantunut dokumentointi, asiakaskohtaisten osien varastointi sekä seuranta jälkimarkkinajärjestelmässä yksittäisten linja-autojen erittelyjen mukaan parantavat kokonaispalvelua.

Optimoitu alusta ja voimalinja

Lyhyisiin ja keskipitkiin matkoihin kaupunkiliikenteessä tarkoitettu Volvo 8900 voidaan alusta- ja voimansiirtovaihtoehtojensa ansiosta räätälöidä täyttämään monenlaiset asiakasvaatimukset.

Esittelyauton mallimerkintä 8907 RLE kertoo auton olevan 8900 sarjaa, jossa on 7-litrainen moottori takana (R) ja että auto on matalalattiaversio (LE, Low Entry).

Volvo 8900 busseissa on jäykkä etuakseli (matalalattiaversiossa matala ja jäykkä), jolla saadaan etupyörille suurempi kääntyvyyys ja siten autosta ketterämpi kääntymään ahtaissa tiloissa.

Kaikissa 8900-mallivarianteissa on elektronisesti ohjattu ilmajousitus ja niiaustoiminto samoin kuin

elektronisesti ohjatut levyjarrut.

ZF- ja Voith-automaattivaihteistojen yhteydessä (D7E) on integroidut hidastimet ja D9B-moottorin kanssa Volvo-hidastin. Näiden yhteydessä on saatavana lisävarusteena myös ESP-ajonvakautusjärjestelmä. Kaikissa malleissa on Brake Blending -mukautustoiminto, joka varmistaa jarrujen yhdenmukaisen toiminnan vaihtelevista tieolosuhteista riippumatta.

Kaikkiin Volvo 8900 -malleihin on valittavissa taloudellinen Volvo D7E -moottori, jonka teho on 290 hevosvoimaa kierrosalueella 1700-1900 r/min ja vääntöä moottorista löytyy 1200 Nm kierrosalueella 1050-1650 r/min. Kolmiakselisiin versioihin on lisäksi saatavana 9-litrainen Volvo D9B -moottori, jonka teho on 380 hevosvoimaa kierrosluvulla 1 900 r/min ja vääntöä tästä moottorista löytyy 1700 Nm kierrosalueella 1 150 – 1 550 r/min. Molempien moottorien Euro 5 -päästötasot on toteutettu Volvon SCR-tekniikalla. Volvon D7E-moottori on saatavana myös EEV-versioina ja tarvittaessa varustettuna lisäksi DPF-hiukkassuodattimella (vähentää hiukkaspäästöjä 80 %). Tutustumisen kohteena oleva esittelyauto oli EEV-versio ilman DPF-filtteriä. Lisäksi moottoreissa voidaan käyttää biodieseliä.

Volvo D7E -moottorin yhteydessä on valittavissa joko ZF:n 6-portainen tai Voithin 4-portainen automaattivaihteisto. D9B-moottorin kanssa on Volvon oma maineikas I-Shift-automaattivaihteisto.

Moottorien ja vaihteistojen Eco- ja Super Eco-ohjausohjelmistopäivityksillä saadaan aikaan aina paras mahdollinen taloudellisuus. Taloudellisuutta ja matkustusmukavuutta parantamaan Volvo 8900 -malleissa on myös kiihtyvyydenrajoitin, jolla auton kiihtyvyys rajoitetaan ajosta riippuen välille 1,0-1,5 m/s.

Taka-akseliston välityssuhteita 8900:seen on saatavana useita välillä 2,85-5,63:1, jolloin paras mahdollinen välityssuhde saadaan optimoitua jokaiseen ajotehtävään.

Volvo 8907RLE esittelyauto

Tekniset tiedot:

Pituus 13,00 m

Leveys 2,55 m

Korkeus 3,30 m

Ovet 1+2+1

Istuimet Volvo 6MV

Moottori Volvo D7E 290 hv, 1 700-1 900 r/min

1200 Nm, 1 050-1 650 r/min

EEV-tasoinen, Volvo SCR-tekniikalla

Vaihteisto ZF 6AP1400 Ecolife -automaattivaihteisto

Perävälitys 5,63:1

Etuakseli jäykkä

Jarrut sähköisesti ohjatut levyjarrut

Jousitus täysilmajousitus, oikean sivun niiaus

Akseliväli 7,00 m

Renkaat 295/80 R22,5

Sähköjärjestelmä akut 225 Ah, laturit 2×100 A

Polttoainesäiliö 2×205 l

AdBlue-säiliö 60 l

Muuta korikehikko alumiiniprofiilia, matkustamon ilmastointi,

led-linjakilvet, sammutusjärjestelmä, kameravalvonta ja

alkolukko.

www.volvobuses.com

Miika Nyrö

Lue seuraavaksi