Vähän tyylikkäämpi pakettiauto

Esa Suominen

Ennen vanhaan tyylikkään pakettiauton halutessaan, piti se tehdä itse. Alumiinivanteilla, maalauksella ja teippauksella pyrittiin autosta tekemään hieman muista erottuva. Tänä päivänä tällaisen erikoisvarustellun ajoneuvon voi ostaa tehdasvalmiina pakettina ilman aikaa vievää lisävarusteiden metsästystä ja asennusta. Renault teki Trafic-pakettiautostaan rajallisen valmistusmäärän käsittävän Formula Edition -mallin. Saimme sellaisen koeajoon alkutalven vaihteleviin olosuhteisiin.

Renault on hallinnut tavara-automarkkinoita Euroopan laajuisesti jo lähes kaksikymmentä vuotta, kun puhutaan alle kolmen ja puolen tonnin kokonaispainoluokasta. Suomessakin merkin pakettiautot ovat tasaisesti myyntitilaston kärkipäässä. Yksittäisistä malleista Renault Trafic on ollut suosituin luotettavuutensa ja alhaisten käyttökulujensa ansiosta. Neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu on huomionarvoinen kädenojennus asiakasta kohtaan. Takuuajan turvaa lisää ympärivuorokautinen tiepalvelu, joka sisältyy takuuseen.
Lähestyvän Formula 1 -kauden innoittamana on Renault julkaissut autourheilun kuninkuuslajia myötäilevän, tuhdisti varustellun Renault Trafic Formula Edition -pakettiauton. Väritys on sama, mitä tullaan näkemään Carlos Sainz Jr:n ja Nico Hulkenbergin Renault F1 -kisa-autoissa kohta alkavana kisakautena eli mustankeltainen. Kori on kauttaaltaan metallimusta, kuten myös pakettiin kuuluvat 17-tuuman erikoisvanteet. Jopa automerkin logo keulilla on samaa mustaa sävyä. Pikantin säväyksen ulkonäköön antavat muutamat keltaiset yksityiskohdat, kuten etusumuvalojen reunukset, pari nauhamaista, hillittyä raitaa maskissa sekä vannekeskiöt. Kylkiin on tehty niin ikään keltainen Formula Edition -teippaus. Erikoismallia on saatava vaihtoehtoisesti myös metallihopean värisenä.

Reilusti varusteita
Renault Trafic tarjoaa lähtökohtaisesti käteviä yksityiskohtia pakettiautoiluun jo perusmalleissaan. Sellaiset löytyvät tietenkin myös Formula Edition -mallista. Voimalinjana tässä erikoismallissa on aina 107 kilowattinen (145 hv) tuplaturbolla varustettu moottori perässään 6-vaihteinen manuaalilaatikko. Moottori on Trafic-malliston voimakkain.

Takaovien tuulisalvat on helppo avata, vaikka kintaat kädessä. Salvat kytkeytyvät automaattisesti päälle suljettaessa ovet. Pikkukuvan keltaisen lukitustapin avulla voidaan lukita vasen takaovi kiinni, vaikka oikeanpuoleinen olisi auki. Vasen ovi aukeaa normaalisti ensin.

Renault Traficia on saatavana kolmea korivaihtoehtoa; lyhyt matala, pitkä matala ja pitkä korkea. Niistä kahta ensimmäistä saa Formula Edition -mallina. Perusmalleista tuttua on kätevä apukuljettajan meikkipeili, joka toimii myös kuolleeseen kulmaan näkevänä välineenä. Todella yksinkertainen ja edullinen varuste, mutta kuitenkin erittäin hyvin toimiva. Mäkilähtöavustin helpottaa manuaalivaihteisen auton käsittelyä kaltevissa paikoissa. Ja kokemuksen perusteella ominaisuus toimii jouheasti vähentäen kytkimen käytön murehtimista. Start/Stop-toiminto toimii lähes huomaamattomasti, sammuttaen ja käynnistäen moottorin esimerkiksi liikennevaloissa seistäessä. Tulipahan koettua sekin, että hyvästä väännöstä huolimatta (340 Nm), saattaa moottori joskus sammua huolimattoman kytkimen käytön seurauksena. Ei hätää, Start/Stop-toiminto potkaisee moottorin automaattisesti käyntiin, kunhan vain painaa kytkimen pohjaan. Jarrut ovat ABS-toimiset ja käytössä koettuna voi todeta, että ne toimivat vakaasti ja yllätyksettömästi niin pitävällä asfaltilla kuin jäisellä alustalla. Äkkijarrutuskaan ei aiheuta harmaita hiuksia.
Käytännöllinen ominaisuus on mahdollisuus kuljettaa pitkää tavaraa. Koeajoauto oli koriltaan pitkä ja matala. Sen syövereihin saa parhaimmillaan mahtumaan 4,2 metriä pitkän tangon, jos sen pistää hieman vinoon. Suoranakin mittaa voi olla 4,15 metriä, ja tällöin mukaan mahtuu 4­–5 kakkosnelosta. Lyhemmässä koriversiossa vastaavat mitat ovat 40 senttimetriä pienemmät. Maksimilastauspituus saadaan avaamalla ohjaamon ja tavaratilan välinen luukku sekä kartanlukijan penkin alla oleva luukku. Luukut on helppo avata ja sulkea, joten niitä tulee käytettyäkin. Kätevä konsti satunnaiseen käyttöön. Formula Editionin ohjaamo on aina kolmepaikkainen, tosin pitkän tavaran kuljetuksen yhteydessä on paikoista tingittävä.

Läpilastausmahdollisuuden myötä voi pitkäkorisessa Trafic-mallissa kuljettaa jopa 4,2 metrin putkea. Tavaratilan luukku jää magneetilla auki-asentoon (vasen kuva). Apukuljettajan istuin nousee ylös, jolloin punaista lenkkiä vetämällä aukeaa kuljetustilaa aina rintapeltiin asti. Penkkien alla on säilytystilaa pikkuesineille.

Helppoa käyttöä
Runsaista vakiovarusteista on syytä mainita vakionopeussäädin. Sen käyttö on mieltä rauhoittavan helppoa. Suuria painonappeja on helppo käyttää vaikka hansikkaat kädessä. Käskyt menevät aina perille, ja mittaristo kertoo mitä nopeuksia ollaan tavoittelemassa. Vakionopeussäätimen ohella autossa on nopeudenrajoitin. Sen avulla voi ohjelmoida maksinopeuden, ja auto ilmoittaa piippauksella, kun nopeus ylitetään.

Traficeissa on yksinkertainen, mutta toimiva varuste. Kartanlukijan meikkipeili toimii samalla kuolleeseen kulmaan näkevänä välineenä. Meikkipeilissä peukuttavasta Vellusta ei ole mitään havaintoa sivupeilissä. Mies seisoo noin metrin päässä auton sivulla. Tästä jos jostain on hyötyä arkisessa käytössä.

Allekirjoittanut potee jonkinlaista kosketusnäyttökammoa, ainakin autokäytössä. Traficista sellainen löytyy nyt Formula Edition -varustelutason myötä. Ennakkoluulot kuitenkin karisivat lähes heti. Traficissa on omat erilliset, tunnokkaat kytkimet esimerkiksi radion kanavien valinnalle ja äänenvoimakkuuden säädölle, vaikka radiota ja muita medianäytön toimintoja hallitaankin muutoin vain kosketusnäytön kautta. Edellä mainitut kytkimet ovat kätevästi sormien ulottuvilla ohjauspyörän takana. Äänenvoimakkuussäädön lisäksi toinen usein säädettävä seikka on sisälämpötila. Sitä varten Traficissa on oma kierrettävä kytkin. Tosin Formula Edition -mallissa on vakiona automaattinen ilmastointilaite, jonka myötä säätämistä ei juurikaan tarvita.
Muutoinkin Renaultin perusvarustepaketti on varsin kattava. On Eberspächer-polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ajotietokone, raitisilmasuodatin, keskuslukitus, turvatyynyt, myös sivuturvatyynyt, säädettävä ohjauspyörä, usb- ja aux-liittimet sekä tupakansytyttimen pistorasia, sähkökäyttöiset lasinnostimet ja sävylasit. Läpilastausominaisuuden lisäksi matkustajan penkin alla on mukavasti säilytystilaa. Sinne saa runsaasti tavaraa pois silmistä ja kierimästä lattialta. Muutakin säilytystilaa on reilusti, kojelaudan päällä on avointa ja luukun alla olevaa tilaa monenmoiselle pikkutavaralle.
Alkumetreillä kiinnittyi huomio pieniin sivupeileihin. Epäluulo oli kuitenkin aiheeton, koska peilien tarjoama näkyvyys on hyvä. Pienet peilien kotelot vain hämäsivät. Peilit ovat sähkösäätöiset ja -lämmitteiset. Erikoisvarustelun myötä näkyvyys taakse paranee peruutuskameran myötä. Se kytkeytyy päälle aina peruutettaessa. Seitsemän tuuman kosketusnäyttö toimii tuolloin kuvaruutuna.

Keskimmäisen istuimen selkänoja taittuu alas. Pystyssä oleva irrallinen, mutta tukeva, kirjoitusalusta kulkee aina mukana selkänojan taakse kiinnitettynä. Nojassa on myös säilytystilaa A4-kokoisille papereille. Kosketusnäytöllinen Media Nav -järjestelmä pitää sisällään radion, bluetooth-puhelimen ja -musiikkisoittimen sekä navigaattorin. Käyttöliittymä on selkeä ilman runsaita alavalikkopolkuja. Ohjaamon yleisilme on hyvin viimeistelty, hieman kromia ja laadukkaita materiaaleja. Automaatti-ilmastointi ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin ovat aina vakiona Formula Edition -mallissa.

Eikä siinä vielä kaikki
Formula Editionin kohdalla lista saa vielä paljon jatkoa. Yleisesti voidaan todeta, että erikoisvarustepaketti sisältää paljon sellaisia ominaisuuksia, joita on totuttu näkemään henkilöautoissa. Formula-mallin myötä niitä löytyy nyt myös pakettiautosta.
Ensimmäisenä törmää handsfree-avainkorttiin. Siinä riittää, kunhan pienen laskimen kokoinen kortti on taskussa autoa lähestyttäessä. Keskuslukitus aukeaa/lukittuu ovenkahvassa olevaa nappia painaen. Sen jälkeen moottori käynnistetään nappia painamalla, kuten ennen vanhaan urheiluautoissa. Nykyiset henkilöautot ovat tosin monet jo varustettu vastaavalla toiminnolla. Nyt se on saatavana myös pakettiautoon. Integroitua varashälytintä autossa ei ole.
Muita Formula Edition -varusteita ovat jo mainitut erikoisvanteet ja -väri sekä automaatti-ilmastointi. Verhoilumateriaalit ovat vakiopakua tyylikkäämmät mattoja myöden. Hämäräkytkimellä varustettu valoautomatiikka sytyttää aina tilanteeseen sopivat valot, valoisalla kelillä led-päiväajovalot ja pimeään aikaan halogeenivalot. Sadetutka hoitaa tihkukytkimen virkaa. Formula Edition -paketti sisältää myös Traficiin saatavana olevan Navi Edition -varustepaketin. Huomionarvoinen seikka on, että navigaattori, audiojärjestelmä sekä muut kosketusnäytön toiminnot ovat suomenkielisiä.

Konepeitto pysyy auki kaasujousien avulla. Päivittäishuoltokohteet ovat hyvin esillä. Moottoritila on äänieristetty kauttaaltaan. Autossa on halogeenivalot. Niiden antama valoteho on riittävä talviseen kaamokseen. Led-päiväajovalot on sijoitettu alas sumuvalojen viereen.

Käytännöllinen formula-auto
Kuljettajan penkiltä katseltaessa tarjoaa Trafic Formula Edition hillitysti hienoa. Materiaalit ovat vakiomallia tyylikkäämmät ja mukana on sopivasti kromin kiiltoa. Runsaasta varustelistasta huolimatta ohjaamossa on rauhallinen tunnelma. Mitään yliampuvaa tekniikkatarjontaa ei ole, vaan kaikki oleellinen on sopivasti saatavilla. Eniten toimintoja

Tankkauspiste on kuljettajan puolella. Kansi lukittuu oven alle ilman erillistä lukitsemista. Sekä dieselin että AdBluen täytöt ovat saman luukun alla. Ureakäytön myötä CO₂-päästöt ovat 164 grammaa per kilometri.

löytyy tietenkin medianäytöstä. Kosketuksella tapahtuva kommunikointi näytön kanssa on kohtalaisen helppoa ilman suuria alavalikkopolkuja. Media Nav -niminen kosketusnäyttömoduuli sisältää radion, navigaattorin sekä bluetooth-yhteydellä toimivan handsfree-puhelimen. Paritus onnistui ainakin Android-puhelimen kanssa helposti. Ja kun yhteys on kerran luotu, kytkeytyy se aina automaattisesti päälle, kun hyppää ohjaamoon ja älypuhelimessa on bluetooth-toiminto kytkettynä päälle. Ja tietenkin laitteella onnistuu musiikin kuuntelu suoratoistona älypuhelimesta tai usb-muistitikulta. Äänentoistokin tuntui olevan kohdallaan. Muutoin hiljaisessa ohjaamossa pääsivät jykevät ”soundit” hyvin edukseen. Äänieristykseenkin on ilmeisesti panostettu, koska esimerkiksi nastojen ropinaa ei hyttiin kuulunut lainkaan. Autossa oli alla Nokian Hakkapeliitta C3 215/60 R17C -nastarenkaat.
Tähän formula-autoon nouseminen on rataveljeään huomattavasti helpompaa. 190-senttisen kuljettajan käynti ohjauspyörän taakse käy kivuttomasti, eikä jalkoja juurikaan tarvitse sovitella paikoilleen. Käynti on kuin nousisi katumaasturiin. Penkillä istuttaessa tulee lähes leppoisa olo. Tukevalla materiaalilla verhoillut istuimet eivät luista ja kyynärnoja kruunaa ajoasennon. Pääntilaa on reilusti ja penkin pituussäätöäkin jäi vielä käyttämättä. Se on harvinaista pakettiautoissa tämän kokoiselle kuljettajalle.

Sulavaa suorituskykyä

Formula Editionissa on vetokoukku varustettuna uudella 13-napaisella pistorasialla ja korkeussäädöllä. Vetopaino jarrulliselle kärrylle on 2 000 kiloa. Moottorin hyvän tehon ja mukavan väännön myötä voisi autolla lähteä vaikka Lappiin pari moottorikelkkaa perävaunussa. Matkanteko sujuisi helposti muun liikenteen mukana.

Tuplaturbolla varustettu moottori tarjoaa mukavasti tehoa ja tasaisesti vääntöä. Juuri kahden turboahtimen ansiosta on kiihtyvyys tasaista alhaisista nopeuksista lähtien. Manuaalivaihteet alkavat pikkuhiljaa väistyä automaattivaihteiden tieltä pakettiautoissakin. Formula Editionissa on kuitenkin aina manuaalilaatikko. Se ei välttämättä ole ongelma vähemmän manuaalia käyttäneellekään. Moottorissa on nimittäin sen verran vääntöä, että vaihteiden kanssa ”ropaamista” ei juurikaan tarvita. Auto lähtee nykimättä ja nöyrästi liikkeelle paikaltaan jopa kolmosvaihteella, siitä kiitos hyvälle alaväännölle. Muutoinkin moottori jaksaa vääntää uskottavasti kaikilla vaihteilla Suomen tienopeuksilla. Nykiminen loistaa poissaolollaan, vaikka antaisi kaasua vähän huolimattomastikin.
Vaihteisto toimii hyvin sulavasti. Vaihteet kytkeytyvät päälle kevyesti ilman arpomista. Kuusi vaihdetta antaa olettaa, että vaihdevipua pitäisi heiluttaa alituiseen. Se on kuitenkin turhaa runsaan vääntömomentin johdosta. Auto kehottaa kuljettajaa hanakasti vaihtamaan suuremmalle vaihteelle polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi. Valmistaja lupaa EU-yhdistelmäkulutukseksi 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Siihen on hyvinkin uskominen talvisissa olosuhteissa tehdyn koeajon perusteella.

Tyylikäs työkalu
Kaikki nuo edellä mainitut varusteet ja paljon muuta on nyt koottu yhteen pakettiin toimivaksi paketiksi. Renault Trafic Formula Edition herättää varmasti kiinnostusta hieman tyylikkäämpää pakettiautoa haluavissa. Koeajoauton hintalapussa luki 38 400 euroa. Siihen hintaan saa paljon kuljetustilaa (6 kuutiota), tyylikkään ohjaamon ja runsaasti arkipäiväistä käyttöä helpottavia varusteita. Autoja painetaan rajattu määrä, joten sellaisen haluavan kannattaa siirtyä nopeasti suunnitelmista tekoihin. Suomeen niitä on saatu muutama kymmenen kappaletta.

Talvi kohtelee tylysti formula-autoakin, lunta tukassa ja tassut jäässä. Formula Edition -erikoismalli on väriltään metallimusta vanteita ja logoa myöden. Keltaiset yksityiskohdat antavat tyylikkään säväyksen. Erikoismallia on saatavana myös metallihopean värisenä.