Vihdin Autotalo sai uusia merkkejä

Heikki Hiltunen

Pekka (vas.) ja Esko Palin Vihdin Autotalon myyntitiloissa. Autotalo sai uudet edustusmerkit Mitsubishin ja Kian ennestään olleiden Citroënin, Peugeotin ja Hondan lisäksi.

Vihdin Autotalo Oy toimii toisessa polvessa autoalalla. Vihdin Nummelassa sijaitseva toimipiste sai edustettavakseen kaksi uutta merkkiä. Korealaismerkki Kia ja japanilaislähtöinen Mitsubishi liittyivät Citroënin, Peugeotin ja Hondan edustusten jatkoksi. Uuden merkkihallin avajaiset pidettiin lauantaina 16.9.2017. Nummelassa juhlivat Esko ja Pekka Palinin lisäksi perheyrityksen työntekijät ja ennen kaikkea asiakkaat. Vihdin Autotalolle tulee ensi vuonna täyteen 35 toimintavuotta. Palinin veljekset vaalivat historiaa menestymällä edelleen. Avaintekijöitä ovat lähialueen tuntemus, edustettavien automerkkien laatu ja pitkät asiakassuhteet.

Esko ja Pekka Palin ottavat autoliikkeessään Nummelan Ratastiellä vieraan vastaan kuin asiakkaan. Vieraalle tulee heti tervetullut olo. Veljekset kertovat olleensa vanhempiensa perustaman korjaamon ja siitä automyyntiin laajentuneen autoliikkeen kanssa tekemisissä koko sen historian ajan. Perustajajäsenistä Eskon ja Pekan äiti Liisa Palin hoitaa edelleen Vihdin Autotalon toimistossa asioita päivittäin. Yrityksen historia on läsnä, mutta sen toiminta on nykyaikaista. Ajassa pysymistä helpottavat uuden omaksuminen ja pitkät asiakassuhteet.

”Pitkäaikainen asiakas saattaa vaihtaa jo kymmenettä uutta autoaan kauttamme. Kaupanteossa vaihdetaan silloin jo muutakin kuulumisia kuin tietoja automallien muutoksista”, Esko Palin toteaa. Automallit ovat todellakin uudistuneet ja monipuolistuneet lähivuosikymmeninä.

”Ennen tunnisti melkein merkin ja mallin pelkistä autojen valoista pimeällä. Nykyautoja saa niin monella eri mallilla ja varustuksella, että esimerkiksi vaihtoauton hinnoittelu ei ole helppoa. Pelkällä auton iän tai mallin perusteella kukaan ei uskalla vaihtoauton hinnoittelua tehdä. Käytössä on onneksi tehokkaita apuvälineitä”, jatkaa Esko Palin autoliikkeen nykyosaamisesta. Vaihtoautomyynti muodostaa suuren osan Vihdin Autotalon liikevaihdosta.

Merkkiedustus on etu ja tuo vastuuta

Pekka Palin kertoo uusien edustusmerkkien vaatineen paljon työtä niin sisä- kuin ulkotilojen suhteen.

”Automerkit ovat tarkkoja omien tuotteidensa näkymisestä. Merkkimyyntipisteelle asetetaan ulospäin vaatimuksia. Se tuo toki näkyvyyttä meille merkin edustajanakin”, Pekka sanoo ja pyytää vilkaisemaan avajaisia odottavaa Kia- ja Mitsubishi -hallia. Kaikki on hyvissä ajoin valmiina. Vihdin Autotalon aiemmin edustamat merkit Citroën ja Honda pysyvät myyntiedustuksessa ja samoin Peugeotin huolto. Nämä merkit näkyvät vahvasti hallien ulkoasussa edelleen. Uusien edustusmerkkien saaminen on myös tunnustusta hyvin tehdystä työstä. Merkkien kannalta kyse on alueellisen tarjonnan lisäämisestä Palinin veljesten mukaan. Myyntiodotuksia erityisesti hyötyautopuolella luo Mitsubishin uudistunut pick-up -mallisto.

Vihdin Autotalon toimi jo aiemmin valtuutettuna merkkikorjaamona Honda, Citroën ja Peugeot -autoilla ajaville asiakkaille. Nyt listaan lisätään Kia ja Mitsubishi. Nämä merkit ovat asentajille toki tuttuja jo pitkältä aikaväliltä. Asiantuntevaa apua asiakas saa automerkistä riippumatta.

”Merkkimyyjänä ja -korjaamona toiminta tietää myös kouluttautumista. Uusi merkki vaatii aina uutta osaamista. Kia ja Mitsubishi ovat toki meille ja asiakkaalle jo aiemmin tuttuja. Huoltohallistamme löytyy asentaja, jolla on pitkä kokemus Kiasta ja Mitsubishistä”, havahtuu Pekka Palin.  Autojen jälkimarkkinoinnin kannalta erittäin tärkeä huoltotoiminta merkitsee asiakkaalle paljon. Palinin veljesten kokemuksen mukaan asiakas saattaa vaihtaa jopa automerkkiä asentajan mukana.

Autoliike menestyy pysymällä ajassa mukana

Autoliikkeen menestys vaatii työtä ja ajan tasalla pysymistä. Suuretkin muutokset voivat olla mahdollisia niin automerkkien kuin niiden edustusten suhteen. Palinien mukaan pysyminen Nummelassa tuo oman etunsa. Asiakkaat arvostavat lähipalvelua ja sitä, että tiskin toiselta puolelta löytyy tutut kasvot. Uudet merkkiedustukset tuovat Vihdin Autotalolle potentiaalia kasvuun ja mahdollisuuden pysyä asiakkaittensa käytettävänä seuraavankin sukupolven mittaisen aikakauden.

 

Verkossa

www.vihdinautotalo.fi