Virta tyhjään ja kylmään akkuun Ctekillä

Uutinen julkaistu 12.04.2012

Akut ovat kovilla talviaikaan eikä vähiten lisälämmittimien takia. Tyypillisesti akut ovatkin tyhjiä lämpötilan ollessa alle nollan, jolloin akun lataaminen on tavallista hankalampaa. Ctek toi markkinoille täksi talveksi uuden, erittäin kylmissäkin olosuhteissa toimivan älylaturin.

Ctek MXS 5.0 Polar -laturi soveltuu käytettäväksi tavallisimpien pienien ja keskisuurten 12 voltin jännitteen lyijyhappoakkujen kanssa. Laitteesta voidaan valita ohjelmallisesti joko pieni akkukoko, joka tarkoittaa 1,2-14 ampeeritunnin kapasiteetilla olevia akkuja, tai vakioakkujen ohjelma,joka soveltuu käytettäväksi 14-110 ampeeritunnin akuille ja ylläpitolatauksessa 160 ampeerituntiin asti. Laturi soveltuu siten varsin laajasti pienlaitteista aina keskikokoiseen kalustoon asti.

Tämä laturi on valmistettu samalla tavalla kuin ammattikäyttöön tarkoitetut laitteet. Tiiveysluokka on IP65, eli laite on pölytiivis ja kestä vesiruiskun joka suunnasta. Pakkaskäyttöä ajatellen johdinten eristeet ovat valittu siten, että ne pysyvät notkeina kylmässäkin. Laturi on kipinöimätön ja siinä on oikosulku- ja vääränapaisuussuojaus, minkä ansiosta kytkentä on varsin huoletonta.

Latauksen vaihetta voi seurata kahdeksan led-merkkivalon avulla. Ensimmäisessä vaiheessa laturi tunnistaa sulfatoituneen akun ja poistaa tarvittaessa sulfaatteja jännite- ja virtapulssien avulla. Toisessa vaiheessa lataus käynnistyy pehmeästi ja samalla laite tarkastaa akun varauskyvyn ja estää viallisen akun latauksen jatkumisen varsinaisella latausvaiheella. Laturi menee vaiheittain latausohjelman läpi ja siirtyy lopulta ylläpitölataukseen, jos sitä ei ennen kytketä irti. Laturissa on myös palautustoiminto syväpurkautuneille akuille.

Hyytynyt akku Sprinterissä

Kokeilimme Ctekin uutta talvilaturia Mercedes-Benz Sprinterin tyhjentyneen akun lataukseen. Akku oli seisonta-aikana mennyt niin tyhjäksi, että virta-avaimen kääntäminen vei kaikki mittaristonäytöt pimeäksi eikä keskuslukituskaan enää toiminut. Pakkanen oli lauhtunut kymmenen pakkasasteen tietämiltä pariin pakkasasteeseen, mutta akku oli varmasti vielä kylmä. Moottorin kyljestä mitattiin vielä yhdeksän asteen pakkaslukema. Akun lepojännitteeksi mitattiin tässä vaiheessa 11,37 volttia.

Laturi liitettiin moottoritilassa olevaan apukäynnistysliittimeen ja moottorin runkoon. Ctek-älylaturin lataus on turvallista auton elektroniikalle, joten toisin kuin perinteistä laturia käytettäessä akkua ei tarvitse ottaa irti auton sähköjärjestelmästä. Väärin kytkentäkään ei tämän kanssa ole ongelma, sillä laite tunnistaa kytkennän eikä lähde toimimaan väärin kytkettynä ja varoittaa siitä merkkivalolla.

Laturista valittiin vakioakkuohjelma sekä talvi- ja elvytysoptiot. Talvioptio on tarkoitettu käytettäväksi -30 – 0 asteen lämpötiloissa ja se nostaa latausjännitteen normaalista 14,4 voltista 15,0 volttiin. Tällä vastataan pakkasen aiheuttamaan akun kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Elvytysoptio on tarkoitettu palauttamaan virta tyhjiin akkuihin ja se nostaa latausjännitteen vielä ylemmäs, 15,8 volttiin.

Virtaa tulee

Virran kytkemisen jälkeen ensimmäinen ja toinenkin latausvaiheen merkkivalo syttyivät melkein heti ja hetken kuluttua kolmaskin, eli varsinainen lataus oli tarkistuksen ja pehmeän käynnistyksen jälkeen alkanut. Tunnin latauksen jälkeen jännite oli noussut 12,5 volttiin.

Kahden tunnin kuluttua jännite oli 13 volttia, jolloin laturi irrotettiin ja koetettiin käynnistää autoa. Virrat kytkeytyivät normaalisti ja hieman yllättäen auto käynnistyi varsin helposti. Oletettavasti käynnistäminen olisi onnistunut jo lyhyemmänkin latauksen jälkeen.

Latausta jatkettiin tästä pelkällä talvioptiolla. Kuuden tunnin jälkeen jännite oli noussut 13,7 volttiin ja lataus jatkui edelleen normaalilatauksella. Seuraavana aamuna, 24 tuntia latauksen aloittamisesta oli laturi saanut työnsä tehtyä ja valot ilmoittivat akun olevan täysi.

 

Juha Kuusjärvi


Liittyvät aiheet