Uutiset

Autot

Volkswagen Amarok 190 kW V6 -huippumoottorin tuotanto on alkanut

Amarok Highlinen ja Aventuran uudet V6-moottorit ovat segmentissään omaa luokkaansa. Moottoreissa on tehoa 258 hv (190 kW) ja overboost-toiminnon ansiosta jopa 272 hv (200 kW), joten Amarok on siirtynyt jälleen harppauksen eteenpäin verrattuna aiempaan 165 kW:n maksimitehoon. Samalla vääntömomentti on kasvanut 550:stä 580 Nm:iin. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Volkswagen Amarokin 190 kW:n versio kiihtyy 0–100 km/h vain 7,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 205 km/h.  Sen yhdistetty polttoaineenkulutus on 8,4 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 220 g/km (NEDC). Volkswagen Amarokin vetokyky on jopa 3 500 kg.

Uusi Volkswagen Amarok 190 kW V6 -malliversio saapuu Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille heinä-elokuun vaihteessa.

Rata-SM-sarja käynnistyy tulevana viikonloppuna Ahvenistolla – Amarok toimii sarjan turva-autona

Pitkän talven jälkeen Rata-autoilun SM-sarja alkaa tulevana viikonloppuna 16.–17.6.2018, kun kilpailijat kohtaavat legendaarisella Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa. Monipuolisen kilpakaluston lisäksi sarja on saanut tänä vuonna myös tehokkaan turva-auton, kun sarjan Safety Car:ina toimii ratakäyttöön muutettu Volkswagen Amarok V6.

Safety Car:in perustana on Volkswagen Amarok Aventura 165 kW V6 -erikoismalli, jonka alustaa on madallettu n. 80 mm ja lisäksi raideleveyttä on kasvatettu entisestään. Eteen on vaihdettu Seikelin valmistamat iskunvaimentajat sekä jouset ja takana Amarokissa on VB Air Suspensionin ilmajousitus. Amarokissa on lisäksi näyttävät 21 tuuman MTM Bimoto -erikoisvanteet sekä perus-Amarokiakin massiivisemmat lokasuojan levikkeet. Amarokin optimaalista pysähtymisestä radalla huolehtivat edessä Brembon 6-mäntäiset jarrusatulat sekä halkaisijaltaan 405 mm olevat Brembon jarrulevyt. Takajarruina toimivat Amarokissa vakiona olevat tehokkaat levyjarrut.

”Yhteistyömme AKK Sportsin alaisten autourheilun SM-sarjojen kanssa on jatkunut jo kolme vuotta ja haluamme edelleen omalta osaltamme tukea suomalaista autourheilua. Volkswagen Hyötyautot on Suomen johtava pakettiautomerkki ja laajasta mallistostamme löytyy ensiluokkaista kuljetus- ja huoltokalustoa autourheilun parissa toimiville. Nyt Amarokista tehty erikoismalli osoittaa osaamistamme myös siinä, kuinka suuresta pick-upista on mahdollista tehdä rata-autoiluun sopiva turva-auto”, toteaa Volkswagen Hyötyautoista vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen.

”Kun kuulin ensimmäiset huhut Safety Car:in aihiosta, olin lentää selälleni. Ymmärsin heti, että tässä ollaan tekemässä jotain todella uraauurtavaa ja poikkeuksellista. Minusta on aina hienoa sellainen toiminta ja lähestymistapa asioihin, jotka luovat jotain uutta. Seuratessani auton valmistumista ja sen rakentamiseen käytettyjen osien laadukkuutta odotin vain hetkeä, jolloin saan itse kääntää virta-avaimesta. Huikea peli! Alustan toimivuus yhdistettynä järkyttävään vääntöön aiheutti suupielien äkillistä vääntymistä ylöspäin. Pisteenä iin päälle voidaan mainita kaukosäätimellä toimiva huomiovalomajakka, josta löytyy integroituna FIA:n vaatimukset täyttävät merkinantovalot takana tuleville kuljettajille. Yhteistyö Volkswagen Hyötyautojen kanssa on ollut alusta saakka todella sujuvaa ja ammattitaitoista. Omasta puolestani haluan kiittää tästä uskomattomasta panostuksesta suomalaiseen rata-ajoon”, sanoo AKK-Motorsportin lajipäällikkö Pekka Säynevirta.

Lue seuraavaksi