Uutiset

Autot

Volkswagen Amarok Trendline Polar

Amarok on kenties Volkswagenin hyötyautomallistossa se, joka jo ulkoisella olemuksellaan parhaiten viestittää maastokelpoisuudesta. Se on oikea valinta autoksi silloin, kun edessä on todella huono tie, joka kenties vielä päättyy ennen kuin ollaan perillä.

Syksyn sateisille ja pimeille keleille saimme koeajettavaksi Volkswagen Amarok Trendline Polarin. Se on Amarok Trendlineen pohjautuva erikoismalli, jota on täydennetty muutamilla suomalaisiin oloihin soveltuvilla ja suosituiksi osoittautuneilla varusteilla.

Moneen makuun

Amarokin ohjaamovaihtoehdot ovat kaksiovinen, lyhyt Single Cab, jonka yhteydessä varustetaso on aina Basis, ja neliovinen, pitkä Double Cab. Pitkän ohjaamon yhteydessä varustetasoja ovat Trendline, Highline ja Canyon. Pitkäohjaamoisen Amarokin saa Suomessa joko kaksi- tai viisipaikkaisena pakettiautona. Suomalainen verotuskäytäntö pitää huolen siitä, että viisipaikkaisen Amarokin takapenkin lisähinta on hieman versiosta riippuen noin 12-15 tuhatta euroa.

Suomeen tuotavissa Amarokeissa on aina kaksilitrainen dieselmoottori, joka on 140- tai 180-hevosvoimainen. Vaihteisto on käsikäyttöinen 6-vaihteinen, 8-vaihteinen automaatti on tarjolla tehokkaamman moottorivaihtoehdon yhteyteen. Automaattivaihteisto ei ole monessa Volkswagen-mallissa käytettävä kaksoiskytkinvaihteisto vaan perinteinen momentinmuuntimella varustettu vaihteisto.

Amarokin kokonaismassa on joko 2840 kg tai 3040 kg ja kantavuutta on 680 kg – 1030 kg. Manuaalivaihteisten mallien suurin sallittu yhdistelmämassa on 5550 kg, automaattivaihteisilla 5950 kg.

Kahdenlaista nelivetoa

Maastoajoa Amarokissa helpottaa ajonvakautusjärjestelmän offroad-toiminnot, joihin kuuluvat mäkilähtöavustin, alamäkiavustin ja maastoajoon sovellettu jarrujen ABS-toiminta. Nelivetotekniikkana on jatkuva tai kytkettävä neliveto. Kytkettävän nelivedon yhteydessä on alennusvaihteisto ja mekaaninen, sataprosenttinen takatasauspyörästön lukko.

Valinnan vaikeutta helpottamaan on luotu Amarok Trendline Polar. Se on aina neliovinen, kaksipaikkainen malli, jonka 140-hevosvoimaisen moottorin voima välitetään käsivalintaisen vaihteiston kautta vetäville pyörille. Nelivetojärjestelmä on kytkettävä. Normaalin Trendlinen lisäksi Polarissa on ajastin ja kaukosäädin lisälämmittimelle, matkapuhelinvalmius, automaatti-ilmastointi, lavakaukalo sekä ohjaamon takaosassa äänieristeseinä ja tavarakaukalo. Koeautossamme oli lisäksi lisävarusteena Aeroklas-lavakate.

Maastossa ja maantiellä

Marraskuisen lyhyen päivänvalon aikana piti Amarokilla tietenkin ensi töiksi pistäytyä tiealueen ulkopuolella. Auton ulkoinen olemus suorastaan haastoi siihen. Aivan umpimetsään ei Seinäjoen Käyttöauton koeajoon luovuttamaa esittelyautoa viety. Sen sijaan liejuinen, virtaavan veden runtelema ja melko jyrkkäprofiilinen ajoura kiivettiin varmuuden vuoksi pariinkin kertaan. Hidas neliveto ja varmuudeksi myös tasauspyörästön lukko kytkettynä Amarok selvitti vaikeuksitta liukkaan ja jyrkän koenousun.

Maasto-ominaisuudet vaikuttaisivat olevan Amarokissa kohdallaan. Kuitenkin valtaosa käyttäjien kilometreistä taittuu aivan tavanomaisissa tieolosuhteissa. Maantieajo on Amarokilla vaivatonta. Ajoneuvotyypille tunnusomaisen jousituksen jäykkyyden toki huomaa henkilöauton jäljiltä. Taka-akselin lehtijousitus pompottaa tyhjänä hieman, mutta kuorma mitä ilmeisimmin korjaa tilanteen. Myös melutaso pysyi kohtuullisena.

Taajamassa

Kaupunkipyörityskin Amarokilla sujuu, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että ei Amarok kaupungissa parhaimmillaan ole. Eikä ole tarkoituskaan olla. Jo yksistään auton suuret ulkomitat asettavat haasteita. Auton kulmien arvioiminen on haastavaa, eikä lisävarusteena ollut lavakate ainakaan helpota asiaa. Jos tiedossa on kaupunkiajoa, kannattaa Amarokin ostajan satsata peruutustutkaan. Tutkan kaveriksi on saatavissa myös kamera, joka on verraton apu perävaunua kytkettäessä.

Vaikka ahtailla kaduilla ja pysäköitäessä suuret ulkomitat edellyttävätkin tarkkuutta, korkeus puolestaan helpottaa taajamaliikennöintiä. Amarokissa istutaan aika paljon henkilöautoa korkeammalla, joten näkyvyys on hyvä lukuun ottamatta aivan auton lähialuetta. Hieman kaupunkiajossa häiritsi kytkinpolkimen liiallinen keveys ja aavistuksenomainen tunnottomuus. Tuntumaan varmasti oppii ajan myötä, mutta ensi alkuun liikkeellelähdöt ja vaihtamiset kahden pienimmän vaihteen välillä vaativat erityistä tarkkuutta tai muuten niistä tuli luvalla sanoen kulmikkaita.

Helppoa käyttämistä

Hallintalaitteitten osalta Amarok noudattaa Volkswagen-konsernin autoille tyypillistä tyyliä. Ohjaamossa toiminnot löytyvät loogisilta paikoiltaan ja peruskäyttö onnistuu vaikka ilman ohjekirjaa. Ohjekirjan lukemista ei silti kannata väheksyä, sillä vain siihen tutustumalla voi autostaan saada irti täyden hyödyn turmelematta arvokasta ajopeliä.

Pimeän laskeuduttua tulee luontaisesti kiinnitettyä huomiota Amarokin valoihin. Polar-mallin ajovaloina ovat halogeenivalot. Aistinvaraisesti arvioituna lähivalot vaikuttivat melko tehokkailta. Osittain ehkä hyvien lähivalojen takia, kaukovaloille vaihdettaessa ei näkymässä tapahtunut ehkä odotettua muutosta. Satsaus lisäkaukovaloihin voisi olla paikallaan. Kauppaa tehdessä onkin hyvä varmistaa, että Amarokiin sellaiset on kohtuudella mahdollista asentaa. Hämmennystä aiheutti myös se, että lavan valaistus ei syty, jos moottori käy. Voisiko lavavalaistuksen käytön estää vaikkapa niin, että valaistus sammuu, kun nopeus ylittää esimerkiksi 20 km/h?

Työhön ja vapaa-aikaan

Tyypillisesti nelivetoisten ja avolavaisten pakettiautojen ammattikäyttäjät ovat sellaisia, jotka tarvitsevat hyvää kuljetus- ja kulkukykyä huonossa maastossa. Väistämättä tulevat mieleen koneurakointiin, energia-alaan sekä maa- ja metsätalouteen liittyvät ammatit. Heille Volkswagen Amarok on monessa mielessä sopiva työkalu sellaisenaan tai omiin tarpeisiin varustettuna. Painavakin perävaunu kulkee Amarokin perässä, sillä suurin sallittu perävaunumassa on kolme tonnia, automaattivaihteisena vielä 200 kg enemmän.

Amarok on harkinnan arvoinen auto myös muuhun kuin ammattikäyttöön. Hevosharrastus, vetouistelu tai moottoriurheilu ovat harrastuksia, joihin varsin usein liittyy tarve vetää melko painavaakin perävaunua. Harrastavan perheen toisena autona viisipaikkainen Amarok voisi olla juuri oikeanlainen valinta. Harmi vain, että autovero nostaa viisipaikkaisten mallien hinnan melko korkeaksi.

Lue seuraavaksi