Volkswagen Crafter neliveto

Volkswagen Crafter nelivetoversio on ammattikäyttöön tehty hieno peli. Automaattivaihteistoa voisi tosin joku kaivata, mutta kun autossa on neliveto, hyvät valot, peilit, erinomainen ergoComfort kuljettajan istuin, moniväri- ja -toiminäyttö, vääntävä ja vahva moottori, kuljettajalle avustavia järjestelmiä, alkaa varustelu olla kohdallaan. Nelivedon kanssa ajoneuvo etenisi haastavimmassakin olosuhteissa kuin Etelä-Suomen syyssateiset kestotiet tai satunnaiset mutapolut. Ihmisten ja tavaroiden kuljettaminen tai mahdollisen perävaunun vetäminenkään ei tuota ongelmaa.

Nelivedolla mennään
Koeajettu auto Volkswagen Crafter 4MOTION-neliveto pääsi testissämme helpolla. Keli oli suorastaan helppo, auton ajovalojen teho tuli tosin syksyn pimeydessä todettua hyväksi. Kesärenkaiden pitokyky riitti märillä teillä, kaduilla ja myös yksittäisellä käynnillä metsätyömaalla. Käynti pehmeällä raakapuutavaran välivarastolla oli hieman lähempänä olosuhteita, joihin 4MOTION Crafterin pitääkin pystyä ilman ongelmia. Auton kääntely pimeällä pehmeällä laanilla ei jännittänyt, satunnaiset pyörän sutimiset ehkäisi automatiikka välittömästi ja neliveto auttoi, kun joku renkaista upotti. Vertailua toisessa kohteessa, tiukahkossa kääntöpaikassa Crafterin etu- ja nelivedon kanssa oli tällä kertaa mahdollisuus tehdä. Kääntösäde oli ajotuntumana esimerkiksi molemmissa täysin sama, tosin nelivedolla uskalsi pyöräyttää kerralla ympäri. Koska neliveto Crafterilla oli mahdollista pieneen riskinottoon. 4MOTION -mallilla ei ollut niin nuukaa, vaikka eturengas kävi ojan puolella, kun vielä kolme vetävistä pyöristä oli kovalla pinnalla.

Crafterin polttoainesäiliön täyttöaukon suojakansi on kuljettajan oven välittömässä läheisyydessä. Suojakantta ei saa auki avaamatta ensi ovea. Dieselpolttoaineen täyttöaukon alla on Euro 6 -päästörajaan pääsemiseksi tarvittavan AdBlue -lisäaineen täyttöpaikka. Ajotietokone kertoo etäisyyden kilometreissä seuraavaan tankkaamiseen molempien nesteiden osalta erikseen.

Ominaisuudet antavat mahdollisuuksia
Koeajettu Volkswagen Crafter neliveto oli Verhoomo Sorsan varustelema autoveroista vapaa matkailuauto. Ajoneuvo oli rekisteröity 1+6 -henkilölle. Matkustajatilasta löytyi mukavat penkit ja pieni pöytä työskentelyä varten. Tavaratilaksi jäi kuitenkin vielä kohtuullisen suuri kuljetuskapasiteetti. H2L2 -kokoluokan koeajettu Volkswagen nelivetoinen Crafter oli varustettu kahden litran dieselmoottorilla ja siitä malliin tarjottavana olevassa tehokkaimmassa 177 hevosvoiman versiona. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimi moottorin jatkona todella ideaalisesti. Auton kokonaismassa oli henkilöauton ajo-oikeudelle suurin sallittu eli 3 500 kilogrammaa. Hyötykuormaa sai tonnin verran. Kulutuslukemat jäivät hieman yllättäenkin aiemmin ajettujen etu- ja takavetoisten uusien Crafter-mallien kanssa suurin piirtein samalle tasolle. Ajosuoritteet olivat samantyyppisiä, joten nelivedon tuomaa kulutuslisää ei kevyessä ajossa juuri ole. Hintaa nelivetovaihtoehto nostaa. Kehä III:n ulkopuolelta löytyy varmasti olosuhteita, joissa lisähinta neliveto Crafteriin maksaa itsensä takaisin. Täällä pääkaupunkiseudulla kehien sisäpuolella apu on matkallisesti aina lähellä, mutta pidempien etäisyyksien maakunnissa oma apu on paras apu. Kestopäällysteen ulkopuolella oleva työmaa, jonne ollaan viemässä vaikka työkoneen lisävaruste ja samalla neljä työhenkilöä täysissä varusteissa, alkaa olla Volkswagen Crafter 4MOTIONin täsmäkäyttöpaikka.

VW Crafter nelivedon ovi on houkuttelevasti auki, hyppää kuskiksi!

Crafter on kova sana markkinoilla
Volkswagen Crafterissa on todellakin potentiaalia monipuoliseksi ja -vuotiseksi työjuhdaksi. Ensirekisteröintitilastoissa pakettiautojen kokonaismarkkinoilla Volkswagen pitää kärkipaikkaa vuoden 2017 osalta. Eri alakategorioissa löytyy muillekin merkeille mahdollisuuksia. Jatkossa ainakin Volkswagen Crafterin segmentissä pitää olla tuote kunnossa pystyäkseen laittamaan Crafterin laajalle moottori-, vaihteisto-, vetotapa- ja varusteluvaihtoehdoille kunnolla kampoihin. Volkswagen on Crafterillaan asettanut vaatimustason korkealle.