Uutiset

Autot

Volkswagen-hyötyautonäyttely Sorsalla

Verhoomo Sorsa Oy järjesti lokakuun 10. päivänä yhdessä Volkswagen Hyötyautojen ja lukuisten kumppaneidensa kanssa hyötyautonäyttelyn uusituissa toimitiloissaan Helsingin Malmilla. Torstaisen tapahtuman avulla haluttiin esitellä asiakkaille hyötyautoalan viimeisimpiä tuulia, mutta samalla juhlistettiin myös Verhoomo Sorsan syntymäpäiväjuhlia. Laajaksi niin palvelutasoltaan kuin maantieteelliseltä toimialueeltaan kasvanut Verhoomo Sorsa aloitti ajoneuvovarustelun jo kolme vuosikymmentä sitten vuonna 1983.

Paljolti pääkaupunkiseudun asiakkaille suunnattu tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa Verhoomo Sorsan tiloissa. ”Olemme aiemmin olleet mukana Volkswagen Centerin järjestämillä syyspäivillä, mutta nyt halusimme tuoda tapahtuman Malmille uusittuihin toimitiloihimme”, kertoo Verhoomo Sorsan Panu Lahtinen, jonka mukaan uudistuneet ja kooltaan kasvaneet toimitilat mahdollistavat entistä nopeammat läpimenoajat ja siten kustannustehokkaan toiminnan.

”Uudistetuissa tiloissa on huomioitu aiempaa paremmin niin ajoneuvovarustelun kuin asiakaspalvelunkin tarpeet”, jatkaa Lahtinen, jonka mukaan alan markkinanäkymät ovat olosuhteisiin nähden varsin lupaavat.

Volkswagen Center Airportin myyntipäällikkö Kari Nummenpää oli mukana tapahtumassa laajan Volkswagen hyötyautomalliston kera. Kirkkaimpana tähtenä oli Suomessa nyt ensi kertaa esillä ollut Amarok Canyon -erikoismalli, joka eroaa edeltäjistään paljolti varustelun ja värisävyjen suhteen.

Nummenpään mukaan hyötyajoneuvojen varusteluun kiinnitetään myös Suomessa alati enemmän huomiota, mikä näkyy muun muassa automaattivaihteistojen ja nelivetojen suosion kasvussa.

”Asiakkaat panostavat aiempaa enemmän varusteluun ja käytännöllisyyteen, mikä näkyy muun muassa vaneroinneissa, valaistuksissa ja kalusteissa. Varustelun hintakatto on kivunnut jatkuvasti ylöspäin”, muistuttaa Nummenpää.

Volkswagen on määrätietoisesti nostanut markkinaosuuttaan hyötyajoneuvosektorilla, mikä Nummenpään mukaan on seurausta paljolti erittäin laajasta ja moneen tarpeeseen taipuvasta mallistosta.

”Voimme tarjota kaikille asiakkaille juuri heidän tarpeidensa ja vaatimustensa mukaisen ajoneuvon kolmen kuution Caddystä aina pullakorilla varustettuun Crafteriin saakka”, kertoo Nummenpää, jonka mukaan erityisesti Caddy-luokan suosio tuntuu kasvavan alati paljolti tonniluokan kustannuksella.

”Asiakkaat kiinnittävät nykyisin aiempaa enemmän huomiota auton kokoluokkaan ja päästöihin, mikä kertoo omalta osaltaan ympäristöasioiden merkityksestä autovalinnan yhteydessä”, valottaa Nummenpää kokemuksiaan.

Tapahtumassa oli esillä ensi kertaa Verhoomo Sorsan toteuttama matalalattiainen Caddy Maxi, jonka otollisimman käyttäjäkunnan uskotaan löytyvän pääkaupunkiseudun taksiyrittäjistä.

Jousitusratkaisuistaan tunnettu Vallilan Takomo on tiivistänyt yhteistyötään Verhoomo Sorsan kanssa. Teemu Punkan mukaan yhteistyön kautta osa jousitukseen liittyvistä töistä voidaan jatkossa tehdä muun ajoneuvovarustelun yhteydessä Verhoomo Sorsalla.

”Tuotepuolella olemme tuomassa markkinoille taka-akselin lisäilmajousitussarjaa Amarok-mallistoon. Myöhemmin tarjolle tulee myös täysilmajousitus taka-akselille”, kertoo Punkka, jonka mukaan Amarok-mallistoon on tarjolla myös vahvistettuja takaiskunvaimentimia.

Ajoneuvovuokrauksen parissa toimiva Europcar haluaa vahvistaa asemiaan hyötyajoneuvovuokrauksen saralla. Pirkka Martikaisen mukaan yrityksen vuokra-ajoneuvokantaa onkin kasvatettu niin määrällisesti kuin valikoiman kirjonkin osalta.

”Valikoimaan kuuluu nyt myös umpikaapillisia kuorma-autoja sekä eri käyttötehtävien mukaan varusteltuja pakettiautoja. Pikkubussien ja maastureiden ohella laivastoomme kuuluu muun muassa huoltokalustein varustettuja pakettiautoja”, kertoo Pirkka Martikainen Hyötyautonäyttelyssä.

Continental Rengas Oy:n Henri Mikkola esitteli tapahtumassa hyötyajoneuvojen talvirenkaita. Continentalin valikoimassa on muun muassa Vanco VikingContact 2 –kitkarengas pakettiautoihin. Mikkolan mukaan muutaman vuoden markkinoilla olleessa renkaassa on pohjoismaisiin olosuhteisiin räätälöity joustava kumiseos, mikä tuo mukanaan hyvän pidon yhdessä hyvän kilometrituloksen kanssa.

Verhoomo Sorsa tuotevalikoimaan kuuluva Easy Loader –nostin löytää uusia käyttäjiä hitaasti, joskin varmalla tavalla. Kuljetusasennossa auton kuormatilaan kääntyvä nostin on aina säältä suojassa, mikä on kiistaton etu suomalaisissa talvioloissa. Valikoimaan kuuluu nostoteholtaan 400 ja 500 kilon nostimet.

VTA Tekniikka Oy:n edustama Thermo King Cold Cube –kylmäarkkumallisto laajenee lääkekuljetusten tarpeisiin vastaavalla Pharma-mallistolla, jonka ominaisuuksiin kuuluu jäähdytystoiminnon ohella myös lämmitysmahdollisuus. VTA:n Kalle Ruonalan mukaan bakteerien ja sienien kasvun estävästä materiaalista valmistettu Pharma-mallisto tarjoaa -21 celsiusasteesta aina +30 asteeseen ulottuvan lämpötilan. Kylmäarkkuja on kolmea eri kokoa ja kaikkia on mahdollista käyttää myös verkkovirralla.

Mika Paavola Standby Oy:stä oli tuonut tapahtumaan markkinoiden ohuimman LED-tekniikkaa hyödyntävän varoitusvalon. Paavolan mukaan ohuesti paremman ja 10-30 voltin jännitteellä toimivan valon paksuus on ainoastaan 9 millimetriä, mikä tekee asennuksen todella helpoksi. Tieliikennekäyttöön hyväksytyn, sekä sinisenä että keltaisena saatavilla olevan valaisimen toimitukset alkavat marraskuun aikana.

Ajonevojen jatkuva sähköistyminen asettaa omia haasteita ajoneuvojen sähköjärjestelmille ja eritoten akuille. Harri Suomi Kaha Oy:stä kertookin ajoneuvojen latausjärjestelmien kasvattavan suosiotaan tasaisen varmalla tavalla.

”Varsinkin ammattikäyttäjät laittavat suuren painoarvon mukavuudelle ja käyttövarmuudelle, mikä omalta osaltaan lisää latausjärjestelmien suosiota”, kertoo Harri Suomi, jonka mukaan Defan valmistamissa latausjärjestelmissä on aina latausjännitettä säätelevä lämpötila-anturi.24 voltin järjestelmiin kytkettävät järjestelmät lataavat kumpaakin akkua erikseen, mikä kasvattaa akkujen käyttöikää.

Verhoomo Sorsan uusituissa toimitiloissa järjestetty tapahtuma houkutteli paikalle parisensataa alan ammattilaista tutustumaan alan viimeisimpiin uutuuksiin.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi