Uutiset

Autot

Volkswagen-Hyötyautot Talviajokoulu

VV-Auto Oy järjesti periteisen Volkswagen-hyötyautojen talviajokoulun, tällä kerralla Hämeenlinnassa. Päivän mittaisen koulutuksen aiheina olivat liukkaan kelin harjoittelu erilaisilla Volkswagen-hyötyautoilla sekä maastoajo VW Amarokilla.

Talviajokoulun käytössä oli erittäin laaja valikoima Volkswagen-hyötyautoja. Teemaan sopivasti suuri osa autoista oli nelivetoisia 4MOTION-malleja. Hyvän liikkeellelähtö- ja etenemiskyvyn omaavat nelivetoiset ovatkin oivallisia talviautoja, kunhan kuljettaja vain muistaa, että jarrutusmatkaa ei nelivetoisella saa lyhennettyä. VV-Auto Group Oy:n Volkswagen-hyötyautot -osaston johtaja Juha-Pekka Sihvonen kertoo, että myös heidän asiakkaansa ovat ottaneet nelivetoiset mallit omakseen. ”Esimerkiksi Transportereista lähes 40 prosenttia myydään nelivetoisina”, Sihvonen sanoo.

Liukkaan kelin harjoitusta

Vaikka ammattikuljettajat ajavat vuosittain tuhansia kilometrejä myös liukkaalla pinnalla, ei ohjattu harjoittelu valvotuissa ja turvallisissa oloissa ammattitaitoisten opettajien johdolla ole ollenkaan hullumpi juttu. Rajojen hakeminen ja lopulta niiden ylittäminen palauttaa tehokkaasti mieleen sen, miksi liikenteessä kannattaa mieluummin olla joutumatta kiperään tilanteeseen kuin yrittää selvitä siitä.

Muutama hätäjarrutus perinteisellä keilakujalla muistuttaa jälleen siitä, miten paljon pienikin alkunopeuden vähentäminen parantaa mahdollisuutta selvitä väistöstä. Samalla voi todeta, kuinka turvavyö kiristää otettaan, kun jarrupoljin survaistaan pohjaan. Takana tuleville voimakkaasta jarrutuksesta viestivät vilkkuvat jarruvalot.

Metsään Amarokilla

Jo viime syksynä koeajon yhteydessä (Ammattiautot 8/2015) saatiin esimakua Volkswagen Amarok-pickupin hyvistä maasto-ominaisuuksista. Talviajokoulun toinen osa vahvisti asian perinpohjaisesti. Hämäläismetsissä ajetut metsäreitit osoittivat, että satunnaiselta kuljettajalta loppuu ennemmin uskallus kuin autolta kulkukyky.

Maastolenkille Amarokiin asennettiin lumiketjut, jotta liikkuminen ei jäisi renkaiden pidosta kiinni. Alennusvaihteisto, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin ja takatasauspyörästön lukko varmistivat sen, että eteneminen jatkui, vaikka jalkaisin liikkuminen olisi ollut jo perin vaivalloista.

Vaikeassa maastossa liikkuessa vahinkojen vaara on ilmeinen huolimatta pienistä nopeuksista, joten maltti on valttia. Tärkeää on myös tuntea auton mitat ja ominaisuudet. Ohjekirjaan tutustuminen ja ominaisuuksien testaaminen ennen sitä totisinta paikkaa maksavat varmasti itsensä takaisin säästyneinä korjauskuluina. Taitavien kouluttajien johdolla Talviajokoulusta selvittiin vaurioitta.

https://www.youtube.com/watch?v=SWNgGeuTbRQ

Tamlansin valmistama Amarok-sairasauto oli myös talviajokoulussa esillä. Maasto-ominaisuudet eivät ole aivan perus-Amarokin tasolla, mutta silti verrattomat tavanomaiseen ambulanssiin verrattuna.

Amarok-alustaisella sairasautolla päästää potilaan luo pahaankin paikkaan, jolloin ensihoito päästään aloittamaan aikaisemmin.

Taitojen ylläpitoa

Liukkaan kelin harjoitukseen kannattaa silloin tällöin osallistua, jos tilaisuus sopivasti tarjoutuu. Omien kykyjen rajat on välillä hyvä palauttaa mieliin. Myös maastoajon niksejä kannattaa kerrata varsinkin, jos taidoille on vain satunnaista käyttöä. Menikös se niin, että hyvä kuljettaja ei edes joudu tilanteeseen, josta taitava selviää?

Lue seuraavaksi