Uutiset

Autot

Volkswagen Transporter T6 esittäytyy

Kompakti pakettiauto Volkswagen Transporter luotiin 65 vuotta sitten ammattilaisten tarpeisiin. Samalla perusidealla on tuotetta kehitetty vuosien varrella eikä tästä poikkea Transporterin uusi kuudes sukupolvi. Hyväksi todettuja asioita on säästetty paljon aikaisemmasta sukupolvesta, mutta paljon on päivitetty tämän päivän vaatimusten mukaiseksi. Transporterin ohella sen sisarmallit henkilökuljetukseen, eli Kombi, Caravelle ja Multivan, ovat luonnollisesti siirtyneet seuraavaan sukupolveen. Kansainvälinen lehdistö pääsi ottamaan tuntumaa uutuuksiin Tukholmassa.

Ulkoisesti uusi Transporter eroaa edeltäjästään uudelleen muotoilulla etu- ja takaosallaan. Kori on siis perusteiltaan sama kuin aikaisemmassa sukupolvessa. Sen ansiosta erilaisten varustusten sijoittaminen uuteen malliin on helppoa, sillä uudelleensuunnittelua ei tarvitse tehdä. Niinpä jo Kuljetus-messuilla oli esillä Carsport-varusteltu T6 Transporter.

Pelkän ulkomuodon perusteella puhuttaisiin vain faceliftistä, mutta tekniset uudistukset ovat perusteellisempia.

Ohjaamo on uudistettu, mutta varsin pitkälle kaikki asiat ovat tutuilla paikoillaan. Ilme on aikaisempaa tyylikkäämpi ja esimerkiksi avonaisia säilytyslokeroita on aikaisempaa enemmän tarpeellisten papereiden ja tarvikkeiden järjestystä varten. Kannellinen ja lukittava hansikaslokero on vakiovaruste Suomessa. Istuimen ja ohjauspyörän säätömahdollisuudet ovat monipuoliset ja mahdollistavat yksilöllisesti sopivan istuma-asennon säätämisen. Tupakansytytinliitännän lisäksi kojelauta on varustettu USB-liittimellä.

Mukavuuteen on panostettu muun muassa vakiona olevalla puoliautomaattisella Climatic-ilmastoinnilla. Suomi-varustukseen kuuluu polttoainekäyttöisen lisälämmittimen yhteydessä ajastinkello ja toinen akku. Sähköikkunat, sähkösäätöiset ja -lämmitettävät sivupeilit, kauko-ohjattu keskuslukitus, vakionopeussäädin ja kosketusnäytöllä ja matkapuhelinvalmiudella varustettu soitin kuuluvat myös näihin varusteisiin. Soittimessa on myös monipuoliset valmiudet multimedian liittämiseen ja lisävarusteena on saatavana esimerkiksi älypuhelimen tiettyjen sovellusten peilaaminen soittimen näytölle.

Transporterin kaksi akseliväliä ja kolme kattokorkeutta mahdollistavat tavaratilan erilaisia kokoja välillä 5,8–9,3 kuutiometriä. Kantavuutta versiosta riippuen saadaan 800 kg:sta 1,2 tonniin asti. Normaalilla ja keskikorkealla katolla varustetuissa autoissa on uusi takaluukku, joka on vakiona lämmitettävällä ikkunalla, mutta myös haluttaessa umpinaisena. Lisävarusteena on pariovet, jotka voivat olla myös umpinaiset tai ikkunoin. Korkeakattoisessa autossa on aina kokokorkeat pariovet ja ne on saatavissa myös 250 astetta avautuvina.

Sopivaa työkalua miettivälle on lisäksi tarjolla alustavaihtoehdot normaalilla ja jatketulla miehistöohjaamolla. Henkilökuljetuspuolella perusversio on Kombi ja paremmin varusteltu tila-auto on Caravelle. Luksusluokan tila-autosta puhutaan, kun mallinimenä on Multivan.

Transporter on tuttu näky erilaisten varustusten kanssa.

Uuteen Transporteriin on saatavilla runsaasti erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Vakiona on ESP-ajonhallintajärjestelmä, joka on varustettu mäkilähtöavustimella, hätäjarrutustehostimella ja monitörmäysjarrutuksella, jossa kolarin jälkeen autoa jarrutetaan automaattisesti uusien törmäysten välttämiseksi. Peruuttamista helpottamaan voidaan lisävarusteena valita peruutuskamera tai ParkPilot-tutka, joka ilmoittaa hitaasti ajettaessa edessä ja takana havaituista esteistä. Lisävarustelistalla on valittavissa useita avustavia järjestelmiä lisää, kuten kaukovaloautomatiikka, mukautuva vakionopeussäädin ja vireystilan valvonta. Mukautuva vakionopeussäädin pitää etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon vakiona. Samaan kuuluu ympäristönvalvontajärjestelmä, joka tunnistaa kriittisiä etäisyyksiä ja auttaa lyhentämään pysähtymismatkaa.

Transporterin uudet EU6-moottorivaihtoehdot perustuvat nelisylinteriseen kaksilitraiseen TDI-perusmoottoriin. Tästä hihnajakopäällä varustetusta moottorista on meillä tarjolla kolme tehovaihtoehtoa: 75, 110 ja 150 kW. Tehokkainta versiota käytetään henkilömalleissa, mutta se tulee myöhemmin saataville myös umpipakettiautoihin. Kaikkiin versioihin kuuluu BlueMotion Technology vakiona. Se sisältää start-stop-järjestelmän, jarrutusenergian talteenoton sekä matalan vierintävastuksen renkaat.

Perustapauksessa mennään etuvedolla ja manuaalivaihteistolla. Automaattista vaihtamista haluavalle on tarjollatehokkaampiin versioihin seitsemännopeuksinen DSG-vaihteisto. Myös uusimman sukupolven Haldex-kytkimeen perustuva neliveto on näihin saatavissa.

Koeajettavana oli erilaisia versioita niin tyhjänä kuin kuormattuna noin puoleen kantavuuskuormasta. Huomattavaa oli, että alustasta on onnistuttu tekemään mukava myös ajettaessa tyhjänä. Matka taittuu mukavasti niin kaduilla kuin moottoritiellä ja niiden välillä. Tavaraversioissa äänitaso ohjaamossa on mukavan hiljainen, mutta hypättäessä henkilömalli Multivanilla matkaan, on matkanteko vielä selkeästi pykälää äänettömämpää.

Esittelyautojen joukossa oli useita Kleinbus-tyylisesti kaksivärimaalattuja autoja pitkää ja kunniakasta historiaa muistuttamassa. Retrohenkeen sopii myös perässä oleva Airstream-matkailuvaunu. Perävaunumassaa saadaan parhaimmillaan jopa 2,5 tonnia.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi