Volvo bussikiertue tien päällä

Uutinen julkaistu 13.10.2011

Volvo-bussit järjesti uusien Volvo-bussien koeajokiertueen 27.9.-14.10. yhdeksällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Kiertueella oli mukana kaksi Volvo 9700H 4x2 tilausajo- ja kaukoliikennebussia, joista toinen oli varustettu hidastimella ja Volvo 8907RLE 4x2 lähiliikennebussi sekä uusi, ensimmäistä kertaa Suomessa esiteltävä Volvo 9500 Optimal tilausajo- ja kaukoliikennebussi. Bussiyritysten ihmisiä vieraili kiertueella tutustumassa ja koeajamassa uusia Volvo-busseja tasaiseen tahtiin.

Volvo-bussien ykköstuote Volvo 9700H

Tilausajo- ja kaukoliikennebussi Volvo 9700H on Volvo-bussien ehdoton ykköstuote ja siksi sitä oli kiertueella mukana kaksin kappalein. Esittelyautot olivat kaksiakselisia, 12,6-metrisiä ja 49+1+1-paikkaisia versioita. Autoissa oli takaovi ja -WC sekä normaali tilausajovarustus; ilmastointi, DVD, jääkaappi, keitin sekä alkolukko. Moottoreina autoissa olivat 13-litraiset, 420-hevosvoimaiset Volvo D13C:t, jotka ovat päästöluokitukseltaan Euro 5. Moottorien jatkeena olivat I-Shift-vaihteistot. Erona oli ainostaan se, että toinen auto oli varustettu VEBillä ja toinen hidastimella.

 

Lähiliikenneauto Volvo 8907RLE

Volvon uusin tuote lähiliikennekäyttöön on 8900-mallisto, josta kiertueella oli mukana Volvo 8907RLE, 13,1-metrinen, 41+4-paikkainen lähiliikenneauto 1+2+1-ovivarustuksella. Autossa oli lähiliikennevarustus; ilmastointi, led-linjakilvet, Webasto, akkulaturi jne. Moottori oli 7-litrainen, 290-hevosvoimainen Volvo D7E, päästöluokitukseltaan Euro 5/EEV ja vaihteistona ZF ecolife -automaattivaihteisto hidastimella.

 

Ensiesittelyssä Suomessa – Volvo 9500 Optimal

Ensimmäistä kertaa Suomessa esiteltiin Volvon niinsanottu ”perusauto” tilausajo- ja kaukoliikenteeseen Volvo 9500 Optimal. Kiertueella ollut auto oli 12,3-metrinen, 51+1+1-paikkainen versio keskiovella ja -WC:llä. Muuta tilausajovarustusta autossa oli muun muassa ilmastointi, DVD, jääkaappi, keitin ja peruutuskamera. Voimanlähteenä oli 9-litrainen, 380-hevosvoimainen D9B Euro 5 -moottori varustettuna I-Shift-vaihteistolla ja hidastimella.

MN