Volvo Cars aloittaa uuden XC60-mallin tuotannon

Premium-autonvalmistaja Volvo aloittaa uuden XC60-mallin tuotannon tässä kuussa Göteborgissa, Ruotsissa. Uusi XC60 valmistuu tehtaalta 90 vuotta sen jälkeen, kun kaikkien aikojen ensimmäinen Volvo, ÖV4, näki päivänvalon 14. huhtikuuta 1927.

Ensimmäistä Volvoa myytiin yhteensä 275 kappaletta, mikä oli vaatimaton määrä tuonkin ajan mittapuulla. Uusi XC60 puolestaan korvaa yhden Volvon 90-vuotisen historian suosituimmista malleista.

Volvon alkuperäisestä XC60-mallista tuli ilmiö, jonka myynti on kasvanut jatkuvasti

vuonna 2008 tapahtuneen julkistuksen jälkeen. Yhdeksän vuotta myöhemmin siitä on tullut luokassaan Euroopan ostetuin premium-katumaasturi.

Nykyisen XC60-mallin osuus on tänä päivänä noin 30 prosenttia Volvon maailmanlaajuisesta kokonaismyynnistä (966 000 kappaletta), ja tässä kuussa sen tuotantolukemat ylittävät miljoonan kappaleen rajapyykin.

– Volvo on erittäin ylpeä historiastaan. Menneet 90 vuotta ovat olleet jännittäviä, mutta tulevat 10 vuotta ennen satavuotisjuhlallisuuksia voivat osoittautua vieläkin jännittävämmiksi, kun autoteollisuus suuntaa kohti autonomista ajamista, sähköistämistä ja yhä edistyksellisempiä yhteystoimintoja. Uusi XC60 kiteyttää monella tapaa nämä trendit, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Uusi XC60 on yksi kaikkien aikojen turvallisimmista autoista ja tarjoaa uusinta turvallisuustekniikkaa, kuten vastaantulevien ajoneuvojen väistöjärjestelmän, joka käyttää ohjausavustinta nokkakolareiden ehkäisemiseksi.

Volvon puoliautonominen Pilot Assist -ohjaustukijärjestelmä, joka voi huolehtia ohjauksesta, kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta hyvin merkityillä maanteillä nopeuteen 130 km/h asti, on saatavilla uuteen XC60:een lisävarusteena.

Volvo odottaa rikkovansa jälleen myyntiennätyksiä vuonna 2017, kun uusi XC60 tulee markkinoille.

90-vuotinen historia

Volvon perustaja Assar Gabrielsson näki mahdollisuuden autonvalmistukselle Ruotsissa tarkkailtuaan kasvavaa autoteollisuutta USA:ssa ja Euroopassa. Hän työskenteli autoteollisuuden alihankkijana toimivan ruotsalaisen kuulalaakerivalmistajan, SKF:n, myyntiosastolla.

Gabrielsson käytti argumentteinaan Ruotsin teräsresursseja, halpaa työvoimaa ja taitavia insinöörejä ja sai SKF:n investoimaan uuteen autoyritykseen nimeltä AB Volvo.

Ensimmäinen sarjavalmistettu ruotsalainen auto oli melko perinteinen ajoneuvo, jossa oli elementtejä amerikkalaisesta muotoilusta. Puurunko oli valmistettu saarnista ja pyökistä, ja moottori oli 1,9-litrainen sivuventtiiliyksikkö. Vanteissa oli puiset puolat. Saatavilla oli vain yksi väriyhdistelmä: tummansininen mustilla lokasuojilla.

Menneiden 90 vuoden aikana koetuista muutoksista huolimatta yksi asia on pysynyt samana: Volvon sitoutuminen maailman turvallisimpien autojen valmistamiseen.