Uutiset

Autot

Volvo nojaa hybridiin

Volvo Persontrafik 2014

Kaupunkiliikenteeseen etsitään jatkuvasti ympäristövaikutuksiltaan alhaisempia vaihtoehtoja. Volvo uskoo vahvasti sähkön ja dieselmoottorin yhdistävään hybriditekniikkaan. Persontrafik-messuilla nähtiinkin ruotsalainen ensi-ilta pikalatausjärjestelmällä varustetusta 7900-hybridibussista, joita Volvo kertoo toimittavansa Tukholmaan vielä kuluvan vuoden aikana kahdeksan kappaleen verran.

Valmistajan mukaan pikalatausmahdollisuuden ansiosta noin 70 prosenttia reitistä voidaan ajaa sähköllä. Täyteen ladatut akut antavat bussille noin seitsemän kilometrin toimintasäteen. Lataustekniikan kehittymisen myötä lataus on sekä nopeaa että vaivatonta; päätepysäkillä sijaitseva pantografi laskeutuu linja-auton katolle automaattisesti.

Hybridibussit voidaan varustaa myös Zone management -toiminnolla, jolloin esimerkiksi bussin nopeutta voidaan rajoittaa määrätylle alueelle saavuttaessa. Paikkatietotekniikkaa hyödyntävä järjestelmä antaa mahdollisuuden myös käytössä olevan polttoaineen valintaan. Järjestelmän avulla bussi voidaan ohjelmoida hyödyntämään yksinomaan sähköä hiljaisilla alueilla, kuten ydinkeskustassa tai päiväkotien läheisyydessä.

Volvo Finland Ab:n Volvo Bus Centerin maajohtaja Jukka Nikkasen mukaan vuonna 2010 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen on Volvo myynyt maailmanlaajuiselle asiakaskunnalle 1600 hybridibussia. Nikkasen mukaan kiinnostus ladattavaa hybriditekniikkaa kohtaan on verrattain suurta myös Suomessa.

Jukka Nikkanen

”Ainakin pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereen seudulla on menossa hankkeita, joissa selvitellään mahdollisuuksia pikalatausasemien rakentamiselle”, tietää Tukholman messuilta tavoitettu Nikkanen, joka katsoo tyytyväisenä vuoden 2014 myyntimääriä. Nikkasen mukaan Suomeen myydään tämän vuoden aikana noin 140 Volvo-bussia, joista satakunta on kaupunkiautoja.

”Teemme Volvolla pitkäjänteistä työtä asiakkaiden parissa pitämällä antamamme asiakaslupaukset. Palvelu yhdessä korkean jälleenmyyntiarvon kanssa ovat vahvuuksiamme kiivaasti kilpailluilla markkinoilla”, summaa Nikkanen.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi