Uutiset

Autot

VW Crafter 50 Carsport GLE V.I.P. – ei mikään penkkikupla

Saksalainen kansanauto on tuttu näky myös raskaammassa henkilöliikenteessämme. Volkswagen Transporterista räätälöidyt Caravelle ja Shuttle -mallit kiskovat päivittäin satoja koululaisia ja muita kyytiläisiä uusiin osoitteisiin.

Volkkarilla on perinteisesti kuljetettu enintään kahdeksaa matkustajaa, mutta uuden Crafter-malliston myötä markkinatilanne on muuttunut merkittävästi. Saksalaisen autotehtaan ja ylöjärveläisen sisustajan yhteistyöllä syntyy vaativan asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityjä henkilökuljettimia, jotka tarjoavat 8-19 matkustajapaikkaa.
Pikavuoro otti tuntumaa 1+16-paikkaiseen Carsport GLE V.I.P.-pikkubussiin, jolla kehtaa lähteä linjaliikenteen ohella myös tilausajomatkalle.

Mukautuva matkustamo

Koeajokkimme edusti Crafter-malliston tilavinta päätä 4,3 metrin akselivälillä ja reilun 7,3 metrin kokonaispituudella. Kattokorkeudeksi tähän pisimpään ajokkiin valitaan linja-autokäytössä tehtaan puolikorotus, jolloin sisäkorkeudeksi jää 1940 milliä ulkokorkeuden asettuessa reiluun 2,7 metriin.

Matkustamossa käytetään vasemmalla tuplaistuimia ja oikealla yksittäispenkkejä, jolloin pitkä ajok­ki on saatavilla joko 16 tai 19 matkustajapaikalla. Koeajokkimme matkustamossa oli 16 istuimen lisäksi myös pöytä, joka tarjoaa esimerkiksi neuvottelumahdollisuuden matkan aikana. 19 matkustajapaikan yhteydessä ei pöydälle tosin ole enää tilaa.

Käsinojilla varustetuissa, pikalukittavissa Carsport-istuimissa on aina selkänojan kaltevuussäätö ja muutoinkin kolmipisteturvavöin varustetut istuimet ovat mukavuudeltaan hyvät. Matkustusmukavuutta lisää tuplaistuimien sivuttaissiirto, jonka ansiosta matkustajat saavat ympärilleen enemmän tilaa myös tuplapenkissä.

Kiskokiinnityksen ansiosta istuinjärjestystä ja -määrää on helppo säätää tarpeiden mukaan. Kapea istuimen jalka jättää istuimien alle tilaa matkatavaroille. Carsport-istuinperheeseen kuuluu myös sivuun kääntyviä invabussi-istuimia.

Reilu toimintasäde

Moottoriksi Crafter Carsport -busseihin tarjotaan 2,5-litraista, dieselhiukkassuodattimella varustettua TDI-konetta kahtena eri versiona. Talousnäkökulmaa painottavat valitsevat 136 hevosvoimaisen koneen, kun taasen menevämpään ajoon valitaan 164 hevosvoiman tehopakkaus.

Koeajokkiamme lennätti tuo tehokkaampi versio, jonka maksimiteho on käytössä moottorin pyörimisnopeudella 3500 r/min. 300 Nm:n maksimivääntömomentti on käytettävissä, kun kierroslukumittarin neula asettuu 2000 r/min kohdalle.

Viisisylinterinen common rail-kone ei valitettavasti pääse pröystäilemään alavääntöominaisuuksillaan. Liikkeellelähdöissä on kierroksia annettava reilusti, jottei lähdöstä tule autokoulutyyppistä. Tilannetta ei helpota myöskään äkkinäisen oloinen kytkin. Muutoin 164 hevosvoiman mylly tuntuu pirteältä matkakumppanilta. Koeajossa polttoaineen kulutus asettui tasolle 13,3 litraa / 100 kilometriä, mikä on kohtuullinen määrä autolle, jonka suurin sallittu nopeus on 100 km/h. Vakiovarusteena olevalla 100 litran polttoainesäiliöllä saadaan ajokille reilun 750 kilometrin toimintasäde.

Vaihteistona koeajokissa oli kuusiportainen manuaalivaihteisto, jonka käyttö oli saksalaisen jämäkkää ja täsmällistä. Automatisoitu Shiftmatic-vaihteisto voidaan liittää valinnaisvarusteeksi pienemmän koneen yhteyteen. Volkswagen ja Carsport tarjoavat ajokille kahden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Valmistajan koritakuu kattaa ensimmäiset kuusi vuotta. Huoltokäyntejä Crafter pyytää vähintään kahden vuoden välein. Joustavan huoltovälinäytön ansiosta autoa huolletaan käytön vaativuuden mukaan. Kilometreissä mitattuna öljynvaihtoväli on 20 – 30000 kilometrin paikkeilla. Laajemman määräaikaishuollon tarve elää 40000 aina 80000 kilometriin saakka.

Saksalaista, pelkistettyä jämäkyyttä

Maantiellä Crafter on mukava ja äänetön menijä, mutta meno on tasaista ja vakaata myös huonopintaisella tiestöllä. Vakauteen vaikuttavat varmasti pitkän korin yhteydessä vakiovarusteena olevat taka-akselin kallistuksenvaimennin sekä vahvistettu etukallistuksenvaimennin.

Kuljettajan työpisteen mukavuutta parantavat korkeus- ja syvyyssuunnassa säädettävä ohjauspyörä yhdessä jousitetun ja hyvillä säätömahdollisuuksilla varustetun istuimen kanssa. Jousitettu istuin on tosin lisävaruste, joka on saatavilla ainoastaan linja-autoihin.
Näkymät kuljettajan istuimelta ulkomaailmaan ovat verrattain hyvät. Sivuikkunan piena tosin asettuu kuljettajan puolella peilin eteen, mikä on häiritsevä seikka varsinkin kaupunkiajossa. Kojelauta hallintalaitteineen on selkeälinjainen ja helppokäyttöinen. Monitoimiohjauspyörään on tuotu radion ja infonäytön ohjaamisessa tarvittavat kytkimet.

Keskellä kojelautaa sijaitsee Carsport IWS-väyläsähköjärjestelmän ohjainyksikkö, jonka avulla käytetään muun muassa matkustamon valaistusta. Kuljettajan työtilan lämmityksestä ja ilmanvaihdosta huolehtivat auton omat järjestelmät, mutta matkustamon lämmitys hoidetaan vesikiertoisen, teholtaan 10 kW:n lattialämmityksen avulla. Matkustamon ilmankierto on jätetty 5 kW:n Webaston kattoilmastoinnin huomaan. Matkustusmukavuutta parantavat tuplaikkunat, jotka pysyvät huurteettomina yksinkertaisia ikkunoita paremmin.

Kenelle?

Koeajokkimme edustaa Carsport-malliston ylempää tasoa, joka tunnetaan nimellä GLE V.I.P. Kauttaaltaan verhoiltu matkustamo luo miellyttävän ja ennen kaikkea äänettömän tunnelman. Melutason alentamisessa on auttanut varmasti ikkunattomien takaovien verhoilu.

Verhoilun takana oleva lämpö- ja ääni­eristys tekee ajokista entistä lämpöisemmän ja hiljaisemman. Sisävalaistus on toteutettu LED- ja halogen-valaisimilla. Tunnelmaa luodaan lattialla ja katossa sijaitsevilla LED-valaisimilla, yleis- ja kohdevalaisussa käytetään halogen-valaisimia, joiden voimakkuutta voidaan säätää portaattomasti.

Lentokonetyyppiset, luukuin varustellut hattuhyllyt tekevät ajokista viimeistellyn oloisen. Matkustajien turvallisuuden kannalta suljettavat luukut ovat avonaisiin hyllyihin verrattuna hyvät, koska laukut ja pussit eivät pääse putoamaan suljettujen luukkujen takaa ajon aikana.

Koeajokissamme oli myös kohtuullisesti tavaratilaa viimeisen penkkirivin takana. Korkean, mutta hiukan lyhyen tavaratilan käyttöä helpottaisi välihyllyrakenne, joka mahdollistaisi laukkujen pinoamisen kahteen kerrokseen. Kaiken kaikkiaan Crafter Car­sport on mukavan tuntuinen työkalu moneen ajotehtävään. Pelkkään paikallisliikenteeseen varustelu on tarpeettoman hienostunut, mutta vaativassa tilausajoliikenteessä lähes 58000 euron varustelutyö puoltaa paikkaansa.

Ari Perttilä

Tekniset tiedot

Volkswagen Crafter 50 Carsport GLE V.I.P.
Moottori: viisisylinterinen, 2,5 litran turboahdettu common rail-dieselmoottori Teho: 120 kW (164 hv) / 3500 r/min
Vääntömomentti: 300 Nm / 2000 r/min
Vaihteisto: kuusiportainen manuaalivaihteisto
Polttonestesäiliö: 100 litraa
Paikkaluku: 1+16
Kokonaismassa: 5000 kg
Pituus: 7340 mm
Leveys: 1993 mm
Korkeus: 2755 mm + ilmastointilaite
Akseliväli: 4325 mm
Kääntöympyrän halkaisija: 15,6 m
Koeajokin hinta: 110195 euroa sis. alv 22%

Lue seuraavaksi