Uutiset

Autot

A to B Finland Oy – lähetti- ja jakelupalvelua luonnon ehdoilla

Tällä hetkellä yhtiön kalustosta on jo yli 60 prosenttia niin sanottuja ekologisia ajoneuvoja ja tahti vain kiristyy. Raskaamman puolen kuljetuksissa yhtiö näyttää jälleen edelläkävijän esimerkkiä ja on hankkinut riviinsä Iveco Daily -maakaasuauton.

Tero Kakko siirtyi kuljetusalalle vuonna 1994 perustaessaan lähetti­yrityksen, joka kasvoi voimakkaasti ja vuonna 2005 hän myi sen yrityskaupoissa eteenpäin. Veri veti kuitenkin takaisin alalle ja vuonna 2010 hän perusti A to B Finland Oy:n yhdessä Mikko Litjan kanssa.

Mikolla on pitkä kokemus alasta logistiikkapäällikön tehtävien kautta ja hänellä on kuljetustoiminnasta samanlaiset tulevaisuudennäkymät kuin Terolla. A2B aloitti tavallisella kalustolla, mutta pian tehtiin päätös siirtyä ekologisuuteen ja puhtaisiin arvoihin.

Syksyllä 2010 hankittiin ensimmäiset Think-sähköautot, jotka käyttävät ainoastaan tuulivoimalla tuo­tettua sähköä. Think-autojen hankinnalla A2B osoitti rohkeutta olla edelläkävijä ja yritys olikin valmis toimimaan pioneerina, joka joutuu ratkaisemaan teknisiä ja logistisia ongelmia kalustonsa kanssa. Think-sähköauton tehokas käyttö vaatii älykästä ajojärjestelyä, sillä sen rajoitettu toimintasäde,  heikko pakkasensietokyky ja varavoiman puute ai­heuttavat tiettyjä rajoituksia käytölle. Toisaalta Think on kovassa käytössä osoittautunut luotettavaksi ja näppäräksi kuljetuspeliksi kaupunkiolosuhteissa.

Suomen ensimmäinen Fiat Doblò -maakaasuversio

Sähköautoista saatujen positiivisten kokemusten kautta miehet vakuuttuivat ekologisesta linjasta yhä enemmän. Seuraavana vuorossa oli astetta kookkaampi kulkupeli eli maakaasua käyttävä Fiat Doblò Natural Power, jossa bensiiniä kuluu vain käynnistykseen tai tilapäiseen käyttöön kaasun loppuessa. Tarvittaessa ajaja voi vaihtaa polttoaineen bensiiniin ajon aikana nappia painamalla. Käytännössä Doblò on miellyttänyt sekä kuljettajia että ajojärjestelijöitä.

Pääkaupunkiseudulla maakaasun tankkausverkosto on jo riittävän kattava ja muualle Suomeen miehet toivovat tiheämpää verkostoa. Seuraavaan Doblòonsa miehet aikovat hankkia lisäkaasusäiliön, jonka avulla autolla pääsee kaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä 750 kilometriä yhdellä tankkauksella. A2B:n kuljettajilla on käytössään Gasum-yhtiön tankkauskortit, mikä on tärkeätä, sillä Gasumin liikenneasemilla siirrytään piakkoin puhtaan biokaasun käyttöön.

Iveco Daily kulkee maakaasulla, A2B jälleen edelläkävijänä

A2B kuljettaa runsaasti isoa kappaletavaraa, kuten huonekaluja sekä taulutelevisioita. Näihin toimituksiin tarvitaan isompaa kalustoa ja kun Kakko ja Litja halusivat säilyttää ekologisen linjan, oli ostoslistalla seuraavaksi maakaasupakettiauto. Tarjontaa selvitettäessä selvästi parhaaksi vaihtoehdoksi nousi Iveco Dailyn tarjoama versio. Tämän kokoluokan auto avaa uusia mahdollisuuksia ekologisiin kuljetuksiin ja näyttää esimerkkiä myös muille yrityksille.

Maakaasu-Daily on hankintahinnaltaan dieselautoa korkeampi. Toisaalta polttoainekustannukset ovat edullisemmat eikä vihreitä arvoja voi mitata pelkästään rahassa.
Dailyn asetuksissa pyritään käyttämään mahdollisimman pitkälti ainoastaan maakaasua ja oletusarvona bensiiniä käytetään ainoastaan kylmäkäynnistyksissä ja tankkauksen jälkeisissä starteissa. Autossa on viisi maakaasusäiliötä, joiden kokonais­tilavuus on 196 litraa. Tällä määrällä tankkausväliksi tulee kuormasta ja olosuhteista riippuen 300–400 kilometriä. 14 litran polttonestesäiliö antaa vielä lisäturvaa noin 70 kilometrille.
Iveco on viime vuosina panostanut reilusti maakaasuteknologiaan ja tällä hetkellä tarjontaa löytyy jokaiseen kokoluokkaan.

Daily-pakettiauton kokonaispaino on saatu kevyen Sörensen-takalaitanostimen ja Pajakulman valmistaman kennokori­rakenteen ansiosta pidettyä 3 500 kilossa. Suuntaus kuorma-autoista keveämpiin pakettiautoihin tulee lisääntymään tulevaisuudessa, koska tiukentuneiden ajokortti- ja ammattipätevyyssääntöjen vuoksi kuorma-autokortin omaavia kuljettajia on yhä vaikeampi löytää.

Ekologisuus tärkeä lisäarvo

Nykymaailmassa vallitsee raaka ”raha ratkaisee” -periaate, mutta Kakko ja Litja uskovat myös vihreillä arvoilla olevan tärkeän merkityksen tulevaisuudessa. Vaikka muutos lakien ja asetusten avulla on hidasta, on heidän mielestään eturintamassa hyvä olla. Hiilidioksidiarvoihin, pien­hiukkaspäästöihin ja muihin rajoituksiin on helpointa reagoida eturivin paikoilta. Kalustolta tämä edellyttää monipuolisuutta ja yhtiöltä yhä enemmän rohkeutta panostaa uutuusteknologiaan.

Yrityksen tulevaisuudennäkymät näyttävät hyviltä ja miesten tavoitteena on muutaman vuoden kuluttua omistaa 30–50 kappaleen ekologisen ajoneuvon kalusto, joka palvelee pääkaupunkiseudun lisäksi enemmän myös muuta Suomea. Tällä hetkellä tyypillisimpiä asiakkaita ovat mainostoimistot, paino­talot sekä suuryritysten pääkonttorit, mutta tämäkin tulee tulevaisuudessa monipuolistumaan. Kakko ja Litja korostavat, että A2B palvelee myös muita alan yrityksiä ja näkee yhteistyön alan yritysten välillä erittäin tärkeänä. Kaikista raskaimmissa kuljetuksissa A2B käyttää tälläkin hetkellä alihankkijoiden palvelua ja miehet näkevät sen hyvin toimivana käytäntönä.

Lähetti- ja jakelutoiminnan lisäksi A2B tarjoaa myös muita logistiikkatöitä, varastointeja ja pakkauspalveluita asiakkaidensa käyttöön. Palvelujen keskus on liikenteellisesti loistavasti sijaitseva Vallilan Elimäen­kadun 750 neliön kaupunkiterminaali, josta A2B:n kalusto singahtaa nopeasti haluttuihin suuntiin. Kakko pitää perinteitä yllä ja tälläkin hetkellä yhtiön väreissä polkee kaksi polkupyörälähettiä ympäri Helsinkiä. ”Polkupyörälähetit ovat edelleen nopea ja kustannustehokas tapa kuljettaa pienpostia ruuhkaisella keskusta-alueella”, kertoo Kakko.

www.a2b.fi

Lue seuraavaksi