Aikaisempaa monikäyttöisempi avolava - Isuzu D-MAX 3.0 TDi Double Cab 4x4 LS AT – Two Seater

Simetron Groupiin kuuluva Isuzu Motor Finland Oy on maahantuonut Isuzu D-Max pick-up-malleja Suomeen syyskuusta 2007 alkaen – lähes 20 vuoden tauon jälkeen. D-Max onkin saavuttanut tänä aikana suuren suosion Suomen pick-up markkinoilla ja on myyntitilastoissa toisena. Isuzu D-Max avolavapakettiautoja on saatavana kolmella eri ohjaamovaihtoehdolla; kaksipaikkainen Space Cab, viisipaikkainen Double Cab sekä vajaan vuoden markkinoilla ollut kaksipaikkainen Double Cab Two Seater, jossa on reilusti lämmintä sisätavaratilaa.

Koeajoimme Isuzu D-Max pick-up malliston lippulaivan 3.0-litraisella moottorilla, 4-portaisella automaattivaihteistolla ja LS-varustuksella olevan Double Cab 4x4 LS AT – Two Seater mallin. Ulkomuodoiltaan jyhkeä D-Max muistuttaa tietyllä tavalla vastaavia amerikkalaisia autoja samoin kuin kiinteän lavakatteen osalta – takaikkuna nousee ylös ja takalaita avautuu alas erikseen.

Sisätiloiltaan auto muistuttaa kuitenkin enemmän japanilaisia veljiään. Ohjaamo on tilava ja viihtyisä ja näkyvyyskin on hyvä. Kaikki tarvittavat varusteet löytyvät tästä LS-versiosta, samoin kuin säädötkin. Ajo-ominaisuuksiltaankin D-Max tuntui hyvältä lyhyehkön ajokokemuksen perusteella. D-Max liikkuu mukavasti isolla moottorilla ja vääntöäkin tuntui löytyvän, sitä kuinka se riittää 3,0 tonnin perävaunun vetoon emme päässeet kokeilemaan, mutta uskomme sen riittävän.

 

Varustevaihtoehdot Forest L ja LS

Perus- eli L-malli sisältää kaikki olennaiset ja hyödylliset varusteet; kuten ABS-jarrut, EBD.säätimen, kuljettajan turvatyynyn, esikiristimet ja voimanrajoittimet ELR-etuturvavöissä, astinlaudan takapuskurissa, sävylasit, penkinlämmittimet edessä, keskuslukituksen, sähkötoimiset lasinnostajat, takalasin lämmittimen, lukittavan hansikaslokeron, radiovalmiuden kaiuttimin ja harmaan kangasverhoilun.

LS-varusteluun on lisätty mukavuutta ja ulkonäköä kohentavia varusteita. Tällaisia varusteita ovat muun muassa: ilmastointilaite raitisilmasuodattimella, matkustajan turvatyyny, sähkösäätöiset peilit, vakionopeudensäädin (3,0), kauko-ohjattu keskuslukitus, ajotietokone, 12 V/ 120W ulosotto keskipaneelissa, nahkainen korkeussäädettävä ohjauspyörä, sumuvalot edessä ja 16” kevytmetallivanteet.

 

Isuzu D-Max – tehopakkaus

Isuzu on yksi Japanin vanhimmista autotehtaista, jonka historia alkoi jo vuonna 1916. Isuzu on niittänyt mainetta ennen kaikkea yhtenä johtavista nykyaikaisten dieselmoottoreiden valmistajista maailmassa. Isuzun kestäviä, tehokkaita ja taloudellisia dieselmoottoreita valmistetaan yli miljoona kappaletta vuodessa. Nyt tämä yli 70 vuoden kokemuksella hankittu diesel-moottoritekniikka on saatavilla uusissa Isuzu D-Max 4x4-avolavapakettiautoissa.

Isuzu D-Max pick-upit on varustetulla vahvalla, vääntävällä ja taloudellisella joko 2,5-litraisella, 136-hevosvoimaisella tai 3,0-litraisella, 163-hevosvoimaisella, välijäähdytetyllä ja muuttuvasiipisellä turbolla varustettu common rail -dieselmoottorilla sekä nelivetotekniikalla, jossa on alennusvaihde. Euro 4-päästönormin täyttävän moottorin CO2 – päästöt ovat 237 g/km. Pienemmässä versiossa on 5-portainen käsivalintainen vaihteisto ja 3,0-litraisen moottorin yhteydessä juoheasti toimiva 4-portainen automaattivaihteisto
 
 

Isuzu Double Cab Two-Seater

Vajaa vuosi sitten Isuzu D-Max mallisto on täydentyi Double Cab Two-Seater –mallilla. Tämä kaksipaikkainen Two-Seater -malli on ulkoisesti kuin normaali Isuzu Double Cab, mutta sisällä takapenkkien tilalla on reilunkokoinen tavaratila, joka tarjoaa lämmintä ja suojattua tilaa tavaroille, työkaluille tai vaikkapa metsästyskoiralle. Tavaratila on lisäksi helposti käytettävissä takaovien ansiosta. Koeajoautossa takatilan lattia oli vaneroitu ja verhoiltu tasaiseksi kaukaloksi, jonka alla oli vielä erillinen tila esimerkiksi työkaluille. Tämän takatilan päälle oli asennettu Verhoomo Sorsan markkinoima Sortimo-laatikosto, joka sisälsi 2 kappaletta mukaan otettavia pientarvikesalkkuja, 2 vetolaatikkoa, 1 muovilaatikkohyllyn sekä paketin päällä olevan avohyllytason. Hyllystön runkomitat ovat: leveys 1004 mm, korkeus 595 mm ja syvyys 382 mm. Koko paketin paino on 39 kg. 

Tämä pitkäohjaamoinen versio Isuzu D-Maxista on varmasti monelle koneurakoitsijalle, asentajalle, metsämiehelle ja maa- tai metsätalouden harjoittajalle sopiva käyttöauto.

 

Isuzu D-Max – turvallisuus vakiona

Aktiivisella turvallisuudella pyritään estämään onnettomuuden syntyminen jo ennalta. Isuzu D-Maxeissa aktiivista turvallisuutta lisäävät muun muassa neliveto, hyvä näkyväisyys kaikkiin suuntiin, isot ulkopeilit, tehokkaat ajovalot, hyvät ajo-ominaisuudet ja EBD-säätimellä varustetut ABS-jarrut (edessä levyt ja takana rummut). ABS-jarrut estävät pyörien lukkiutumisen hätäjarrutustilanteissa auton kuormauksesta ja keliolosuhteista riippumatta. Tämän johdosta auton pysähtymismatka lyhenee ja ennen kaikkea auton ohjattavuus säilyy.

Isuzun teräksisistä pitkittäisistä runkopalkeista ja poikittaisista tukipalkeista koostuva tikapuurunkoinen alusta on perustana passiiviselle turvallisuudelle, jonka tehtävänä on suojella auton matkustajia mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Muita D-Maxin passiivisia turvallisuustekijöitä ovat muun muassa kuljettajan turvatyyny (myös matkustajalla LS-malissa), kolmipisteturvavyöt esikiristimillä ja voimanrajoittimilla edessä (Double Cabissa myös takana kolme kappaletta kolmipistevöitä).
Myös laatu on osa turvallisuutta. Siksi Isuzun tuotannossa on käytössä IMM-järjestelmä (Isuzu Manufacturing Management), joka normittaa jokaisen työvaiheen täyttämään asetetut laatuvaatimukset 100 %:sti. IMM on käytössä Isuzun kaikissa tehtaissa ympäri maailman, joten osaaminen, tieto-taito ja laadun varmistus on yhtä korkealla tasolla, valmistetaan tuote missä päin maapalloa tahansa. Kaikki Isuzun tuotantolaitokset ovat ISO 14001-sertifioituja.
 

Isuzu D-Max selviytyy raskaissakin tehtävissä ja olosuhteissa

Isuzun D-Maxin vetokyky on omaa luokkaansa, esimerkiksi jarrullisen perävaunun paino voi olla jopa 3,000 kiloa. Itse auton kantavuuskin voi olla jopa yli tuhat kiloa kori- ja moottorivaihtoehdosta riippuen. Kuormatilan pituus 1380 mm, leveys 1460 mm ja laidan korkeus 480 mm. Kuormatilaa suojaava muovikaukalo oli Isuzussa poikkeuksellisesti korvattu nykyaikaisella ruiskupinnoitteella, mikä kestää kovaa käyttöä ja on siisti.

Neljänkymmenen kahden asteen mäki nousee Isuzulla vaivatta ja auton kallistuskulmakin voi olla huikeat 49 astetta. Jos matkalla on tarvetta ylittää puroja tai hakea venetraileri kauempaa rannasta, kahluusyvyyttä löytyy 60 senttimetriä ajettaessa enintään 5 km/h. Sähköisesti toimivat neliveto, alennusvaihde ja luistonrajoitin taka-akselilla takaavat liikkeellelähdön pahimmistakin paikoista.
 
www.isuzu.fi
 

Isuzu D-MAX TDi 163 Double Cab 4x4 LS AT – Two Seater

Tekniset tiedot:
Moottori                              3,0-litrainen, nelisylinterinen,
                                            16-venttiilinen, common rail –diesel
Teho                                    120 kW (163 hv) / 3600 r/min
Vääntö                                 333 Nm / 1600–3200 r/min
Voimansiirto                         4-portainen automaattivaihteisto,
                                            alennusvaihteisto ja sähköisesti kytkettävä,
                                            takatasauspyörästön luistonrajoitin
                                            neliveto
Kulutus yhd.                         9,0 l/100 km (ilmoitettu)
Henkilöluku                          2
Kokonaismassa                    2950 kg
Omamassa                           1940 kg
Kantavuus                            1010 kg
Yhdistelmämassa                  5950 kg
Pituus / leveys 5155 / 1800 mm
Akseliväli                             3050 mm
Maavara                               225 mm
Kuormatilan pxlxk                1380 x 1460 (1080) x 480 mm                 
Suurin perävaunupaino
jarruin / ilman 3000 / 750 kg
 
Hinta                                   35718 € (sis alv 22 %)
Metalliväri                                514 €
Ajovaloautomatiikka                137 €
Turvaverkko                            250 €
Vetokoukku                             812 €
Astinlaudat                               904 €
CD-radio                                 301 €
Henkilöturvakaari                     763 €
Road Ranger kovakate          3144 €
Lavasuoja, ruiskumassa            998 €
(koeajoauton lisävarusteet)
Toimituskulut     600 €
Kokonaishinta                   44 141 € (sis alv 22 %)
 
Miika Nyrö