Ajokokemuksen karttuminen laskee nuorten liikennevahinkoja

Nuorimmille alle 21-vuotiaille kuskeille sattuu Ifin liikennevahinkotilastojen perusteella kolminkertainen määrä kolareita yli 23-vuotiaisiin autoilijoihin verrattuna. Kokemuksen karttuminen tekee kuskeista turvallisempia. If tarjoaakin nyt nuorten käyttöön maksuttoman Tasku-inssi-sovelluksen, joka tukee ajamisen harjoittelua.

Nuoren kuskin ajoharjoittelun ja turvallisen liikenteeseen lähdön tukeminen on tärkeää, sillä ajokilometrien karttuminen laskee selvästi onnettomuusriskiä. Ifin liikennevahinkotilastojen mukaan kaikista tuoreimmille, 18–20-vuotiaille autoilijoille sattuu suhteessa yli kolminkertainen määrä liikennevahinkoja yli 23-vuotiaisiin kuskeihin verrattuna. Vahinkojen määrä alkaa vähitellen laskea jo 21-vuotiaiden kuskien kohdalla.

"Osa nuorista on erittäin huolellisia ja taitavia kuskeja, eli nuorten ajotapaa ei pidä lähtökohtaisesti kritisoida. Tilastojen perusteella iän ja sen myötä kokemuksen karttuminen kuitenkin tekevät kuskeista turvallisempia", kommentoi Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Eero Färkkilä.

Nuoret ajavat keskimäärin vanhemmilla autoilla

Kokemuksen lisäksi nuoren autoilijan ajoneuvo ja asuinpaikka näyttävät ennustavan vahinkoalttiutta. Nuoret ajavat keskimäärin muita vanhemmilla autoilla, ja vahinkojen määrä kasvaa heillä selvästi auton iän mukana. Eniten vahinkoja sattuu yli 20-vuotiailla autoilla ajaville nuorille.

Automerkeistä vähiten vahinkoja sattuu Saabilla, Hyundailla, Seatilla ja Citroenilla ajavilla nuorilla. Toisessa päässä vahinkotilastoja erottuvat puolestaan Mitsubishillä, Mersulla ja BMW:llä ajavat nuoret. Suhteessa yleisintä kolariin joutuminen on suurimmissa kaupungeissa – tämä ilmiö kuitenkin toistuu kuskin iästä riippumatta.

"Se, että nuoret ajavat keskimääräistä vanhemmilla autoilla, voi osittain selittää heille sattuvien vakavien onnettomuuksien määrää. Lisäksi nuorilla saattaa korostua kuskin kokemattomuudesta johtuva liian suuri tilannenopeus. Vasta ajokortin saaneiden 18–20-vuotiaiden kuskien riski joutua osalliseksi henkilövahinkoon on nimittäin peräti viisinkertainen yli 23-vuotiaisiin autoilijoihin verrattuna", Färkkilä toteaa.

If tukee tulevia kuskeja ajoharjoittelussa uudella sovelluksella

Koska kokemus lisää kuskin turvallisuutta, If toi nyt uuden Tasku-inssi-sovelluksen tukemaan nuoria ajamisen harjoittelussa. Maksuton sovellus kannustaa ajamaan enemmän ennen ajokoetta ja liikenteeseen lähtöä.

Tasku-inssi sopii erityisesti perheille, joissa nuori hankkii ajokortin vanhempien opetuksessa. Sovelluksen avulla nuori voi kirjata ja seurata ajettuja harjoituskilometrejä sekä harjoitella kätevästi puhelimella teoriakoetta. Teoriaharjoitteet on tehty vastaamaan oikeaa Trafin käyttämää teoriakoetta. Sovelluksessa on myös eri tasoja ja tehtäviä, joiden avulla ajo-opetukseen saa tavoitteellisuutta ja harjoittelussa osaa kiinnittää huomioita oikeisiin asioihin.

"Tasku-inssiä voivat nuorten lisäksi käyttää kokeneemmatkin autoilijat. Sen avulla voi esimerkiksi tarkistaa, menisikö inssi vielä läpi", Färkkilä vinkkaa.

Färkkilän mukaan If toi vastaavan sovelluksen vuosi sitten käyttöön Norjassa, jossa siitä on tullut erittäin suosittu.

"Myös tulokset sovelluksen vaikuttavuudesta ovat lupaavia. Meillä Suomessa heinäkuun alussa uusittu ajokorttilaki kevensi vaatimuksia ajokortin hankkimiseen opetuslupaopetuksella sekä vähensi pakollisten ajotuntien määrää. Näiden muutosten myötä tarve uudentyyppiselle tuelle ajoharjoittelussa on varmasti edelleen kasvanut", arvioi Färkkilä.

Tasku-inssin voi ladata App Storesta ja Google Playsta. Taskuinssin lataaminen ja käyttö ei edellytä asiakkuutta Ifissä.

Tasku-inssi-sovelluksen tarjoaa Ifin sisaryhtiö If IT Services A/S.

 

Lue myös: Neljä viidestä tarkastaa auton rengaspaineet liian harvoin