Uutiset

Autot

Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta

Esineiden internet (Internet of Things) on tulossa vauhdilla useimpiin kuluttajatuotteisiin. Se tarkoittaa, että esineisiin liitetään antureita, jotka mittaavat, tunnistavat ja reagoivat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Sensorein varustettu sänky tarkkailee unenlaatua, älyvaate viilentää tai lämmittää käyttäjäänsä tarpeen mukaan.

Älytekniikkaa lisätään autoihin kiihtyvällä tahdilla. Ihmistä ketterämpi tekoäly tekee tuloaan myös renkaisiin. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin sensoriteknologian avulla. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo tulevaisuudessa automaattisesti säähän reagoivaa kumipyörylää.

Älykäs rengas kykenisi sekin tarkkailemaan sekä itseään että ympäristöään kuljettajaa nopeammin ja monipuolisemmin.

”Renkaassa olevat anturit voisivat mitata esimerkiksi renkaan urasyvyyttä ja kulumista, ja sen perusteella vinkata kuljettajalle, milloin renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, tai pyytää kuskia vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaisen kulumisen ja renkaiden käyttöiän optimoimiseksi”, kertoo uusista teknologioista Nokian Renkailla vastaava Teemu Soini.

Älyratkaisuja odotettavissa lähivuosina

Älytekniikan hyödyntämisen ensimmäisessä vaiheessa renkaisiin liitettävät sensorit mittaavat eri asioita ja välittävät tietoa eteenpäin kuljettajalle joko suoraan ajoneuvon järjestelmään tai kuskin mobiililaitteeseen. Todellisesta älyrenkaasta puhutaan vasta, kun rengas reagoi automaattisesti sensorin välittämään tietoon – siis ilman, että kuskin tarvitsee tehdä mitään.

”Tällainen rengas voisi mukautua eri keli- ja tieolosuhteisiin automaattisesti vaikkapa renkaan pintamallia muuttamalla. Märällä kelillä esimerkiksi vettä varastoivien urien tilavuus voisi kasvaa, jolloin vesiliirron vaara pienenisi.”

Rengasalalla on jo otettu ensiaskeleita kohti älykkäitä renkaita, ja on jo aivan tavallista, että renkaasta määritetään ilmanpaine anturin avulla. Varsinaisia älyrenkaita henkilöautoihin ei ole kuitenkaan vielä saatavilla.

”Henkilöautorenkaiden seuraavan sukupolven älysovellukset ovat vielä harvassa mutta viiden vuoden säteellä tilanne on jo varmasti aivan toinen ja premium-luokan renkaissa nähdään nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. Automaattisesti reagoivia renkaita saadaan odottaa vielä hetki”, Soini arvioi.

Sitä ennen on taklattava monta asiaa, kuten se, miten sensoreista saadaan riittävän kestäviä ja turvallisia jatkuvassa rasituksessa, johon ne ajettaessa joutuvat, tai se, miten älyteknologia saadaan sisällytettyä luontevaksi osaksi renkaiden massiivista tuotantoprosessia.

Sama rengas läpi vuoden ei toimi Pohjolassa

Älyrenkaan lisäksi suomalaisautoilijaa kiehtoo ajatus renkaasta, jota voisi käyttää läpi vuoden. Ympärivuotiset renkaat ovat maailmalla käytössä esimerkiksi Amerikassa ja osin myös Keski-Euroopassa.

Varmimmin näihin törmääkin, jos vierailee ulkomaisten rengasverkkokauppojen sivuilla. Nettishoppailijan on kuitenkin syytä muistaa, että vaikka ympärivuotinen rengas toisi ymmärrettävästi helppoutta renkaanvaihtorumbaan, ei siitä ole renkaaksi Suomen talveen.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin mielestä tällaisen renkaan kehittäminen Pohjoismaihin on erittäin haastavaa.

”Kaikissa Pohjolan keleissä toimivan ja turvallisen ympärivuotisen renkaan tekeminen on tällä hetkellä vielä tekemätön paikka. Kun miettii mennyttä kesää ja talvea, niin lämpötilat vaihtelevat meillä vuodessa niin paljon, ettei läpi vuoden käytettävän turvallisen renkaan valmistaminen ole käytännössä tämän päivän teknologialla mahdollista.”

Kesä- ja talvirenkaissa kumiseos on optimoitu tietylle lämpötila-alueelle. Tämä takaa sen, että renkaasta saadaan mahdollisimman turvallinen ja helposti ajettava kulloiseenkin ajokauteen.

”Jos ajaa talvella kesärenkailla ja päinvastoin, on vaarallisilla teillä. Kesärenkaisiin verrattuna talvirenkaiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja myös ajovakaus on kesärengasta selkeästi heikompi”, Morri varoittaa.

Turvallisuus edellä kehitystyössä

Renkaat ovat äärimmäisen tärkeä ajamiseen vaikuttava turvallisuustekijä. Ajettaessa tien pintaan osuu ainoastaan neljä kämmenenkokoista tassua, joiden päätehtävänä on viedä lasti turvallisesti perille kelistä ja reitistä riippumatta.

Turvallisuudesta ei halua kuluttajakaan tinkiä. Nokian Renkaiden kyselyn mukaan lähes joka kolmas kehittäisi renkaista nykyistäkin turvallisempia. Toivelistan kärkipäässä ovat myös taloudellisuus ja kestävyys.

Tämän päivän laaturenkaat ovat jo huipputurvallisia. Silti niitäkin on vara parantaa. Kaiken a ja o on jatkuva tuotekehitys ja vahva testaaminen.

”Esimerkiksi rengasmateriaaliteknologian kehittyminen antaa mahdollisuuksia tehdä renkaita, jotka toimivat vieläkin nykyistäkin paremmin kaikkein haastavimmissa tilanteissa. Käytännössä renkaisiin saadaan parempaa pitoa ääriolosuhteissa ilman, että niiden kestävyys heikkenee. Meillä Nokian Renkailla on aina menty ja tullaan jatkossakin menemään turvallisuus edellä, kun uusia renkaita kehitetään”, Teemu Soini sanoo.

Suomalaisten tulevaisuuden rengastoiveet

Haluaisin, että tulevaisuudessa renkaani…

1. olisivat turvallisemmat 32 %
2. mukautuisivat eri olosuhteisiin sensoriteknologian avulla 27 %
3. vierisivät kevyesti, säästäisivät polttoainetta ja pidentäisivät näin sähköauton ajomatkaa 25 %
4. kuluisivat hitaammin kuin nykyiset 24 %
5. toimisi läpi vuoden eli ns. all-season rengas 20 %

Nokian Renkaiden kyselyyn vastasi joulu-tammikuun 2018 aikana yli 1 000 henkilöä. Tutkimus tehtiin nettikyselynä ja sen toteutti YouGov-tutkimuslaitos.

Lue seuraavaksi