Uutiset

Autot

Audi myi 1 812 500 autoa vuonna 2018

  • Vuosi päättyi 3,5 % laskuun vaikeista toimintaolosuhteista johtuen
  • Audi jälleen Kiinan premium-segmentin ykkönen

Audi toimitti maailmanlaajuisesti 1 812 500 autoa asiakkailleen vuonna 2018, mikä vastaa 3,5 % laskua edellisvuodesta. Euroopassa myynti laski 13,6 %. Kotimarkkinallaan Audi uudisti melkein kolmasosan mallistostaan, kun uudet Audi A1, A6 Sedan ja Avant, A7 ja Q3 saapuivat markkinoille. Kiinassa Audi vahvisti asemaansa menestyksekkäämpänä premium-merkkinä, jo 30-vuotena peräkkäin. Pohjois-Amerikassa vuosi 2018 päättyi samalle tasolle edellisvuoden kanssa (-0,9 %). Joulukuussa Audi toimitti asiakkailleen 154 550 autoa (-14,3 %).

”Kuten osasimme odottaa, vuosi 2018 osoittautui haasteelliseksi, sillä uusimme suuren osan mallistostamme, ja samalla vaihdoimme uuteen WLTP-päästömittaustapaan,” sanoi Audin toimitusjohtaja Bram Schot. ”Positiivinen palaute, jonka olemme saaneet uusista malleistamme osoittaa kuitenkin brändimme vahvuuden. Nyt valmistaudumme tulevan vuoden haasteisiin.”

Kiinassa Audi saavutti jälleen ennätyslukemat ja toimitti 663 049 autoa, mikä vastaa 10,9 % nousua. Myyntivolyymit ovat nousseet Kiinassa viisinkertaisiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suurimmat myyntivolyymit tulivat paikallisesti valmistettavista premium-malleista, joista erityisen hyvin menestyivät Audi A4 L (163 279 kappaletta, +42,6) ja Audi A3 (91 173 kappaletta, +12,7 %). Myös Audin uusi lippulaiva A8 L menestyi hyvin, sillä sitä myytiin Kiinassa yli 10 000 kappaletta. Vuoden 2019 toisella puoliskolla Audi aloittaa Kiinassa myös uuden aikakauden, sillä markkinoille tulevat Audin ensimmäiset täyssähköautot – Audi e-tron ja paikallisesti valmistettava Audi Q2 L e-tron.

Euroopan markkinalla Audilla oli vuonna 2018 useita haasteita, sillä laaja mallistouudistus, poliittiset ja taloudelliset epävarmuustekijät ja uusi WLTP-päästömittaustapa vaikuttivat kaikki kaupankäyntiin. Kotimarkkinalla myynti laski edellisvuodesta 13,7 %, päätyen 743 600 toimitettuun autoon. Uusi Audi A7 suoriutui hyvin ja sen myynti kasvoi +47,4 % (10 100 kappaletta). Audin ensimmäinen täyssähköauto Audi e-tron sävähdytti markkinoita ja siitä tehtiin vuoden aikana Euroopassa yli 16 000 ennakkovarausta.  

Yhdysvalloissa Audilla oli jälleen vahva vuosi. Audi toimitti asiakkailleen 223 323 autoa, joka on vain -1,4 % edellisvuotta vähemmän. Erityisesti Q-mallistoperhe on suosittu Yhdysvalloissa ja kokonaisuudessaan niitä toimitettiin asiakkaille 126 252 kappaletta (+8,3 %). Ensimmäistä kertaa Audin historiassa SUV-myynnin osuus toimituksista oli 57 %. Suosituin malli oli Audi Q5, jota toimitettiin asiakkaille 69 978 kappaletta (+21,0 %). Myös Kanadassa Audi menestyi SUV-mallien siivittämänä ja saavutti uuden ennätyksen 36 908 toimitetulla autolla (+2,5 %).

Lue seuraavaksi