Uutiset

Autot

Australian International Motor Show 2012

Australian massiivinen Motor Show 2012 järjestettiin 19.-20. lokakuuta Sydneyssä Darling Harbourin messukeskuksessa. Näyttelytila oli kooltaan 30 000 neliömetriä. Esillä oli 27:n eri valmistajan autoja noin 300 kappaletta, joiden joukossa oli 40 uutuusmallia. Automalleja oli pienestä sähköautosta 1001 hevosvoimaiseen V16-moottorilla varustettuun muskeliautoon.

MN

Holden Colorado 4×4 LTZ Crew Cab pick-up on varustettu 2,8-litraisella Duramax turbodiesel-moottorilla ja viisiportaisella manuaalivaihteistolla ja tasauspyörästön lukolla. Vetokykyä autolla on 3,5 tonnia.

Uusi Honda CR-V sai ensiesittelynsä näyttelyssä. Auto on korimuodoiltaan entistä aggressiivisemman näköinen ja sisätiloiltaan hiljaisempi. Moottorivaihtoehtoja on kaksi bensiinimoottoria: 2-litrainen, 114 kW:n ja 2,4-litrainen, 140 kW:n, 110 kW:n turbodiesel liittyy mallistoon vuoden 2013 puolivälissä. Myös Hondan Real Time AWD -nelivetojärjestelmä on päivitetty.

Hyundain osastolla oli nähtävillä hyötyautopuolelta vain perusversio H1:stä, jota on valmistettu jo yli miljoona kappaletta.

Uusi Isuzu D-Max 4×4 LS-U esiteltiin näyttelyssä seitsemänä erilaisena versiona. Kuvan erikoisvarustellussa autossa oli kolmilitrainen common-rail dieselmoottori, jonka teho oli 130 kW ja maksimivääntö 380 Nm. Vaihteistoksi voi valita joko viisiportaisen manuaalin tai automaatin.

Urheilullinen pick up – Holden Maloo R8. Auton 6,2-litrainen, 325kW:n V8-moottori 6-portaisella manuaali- tai automaattivaihteistolla antaa pikkupaketeille kyytiä. R8:n varusteista voidaan mainita muun muassa: urheilullinen alusta, erikoispakoputkisto, 20” renkaat, täydellinen audiokeskus, peruutuskamera, rengaspainemonitori, kaksoisilmastointi ja navigaattori 6,5” monitoiminäytöllä sekä valtava määrä muita varusteita.

Mercedes-Benz G 350 BlueTEC edusti Mercedeksen järeämpää kalustoa näyttelyssä. G-sarjalaisen moottori oli 3-litrainen, 6-sylinterinen, 155 kW:n, 540 Nm vääntävä turboahdettu BlueTEC-diesel. Hopean värisen auton sisustus oli tyylikästä mustaa nahkaa.

Ford julkisti ständillään näkemyksensä tulevaisuuden Evos-konseptin coupesta, jonka asiantuntijat uskovat olevan vihjeen seuraavan Mustangin ulkoasusta. Auto voisi tulla myyntiin Australiassa vuonna 2016.

Auto kuin taideteos – Aston Martin One-77, kaksipaikkainen urheiluauto itsekantavalla hiilikuitukorilla. Voimanlähteenä tässä katuohjuksessa on 7,3-litrainen V12-moottori, jonka teho on 760 hevosvoimaa. Vaihteisto on kuusiportainen automatisoitu manuaalivaihteisto. Auton suoritusarvojakaan ei tarvitse vähätellä – 0-100 km/h, 3,7 s ja huippunopeus 354 km/h. Hidastuvuudesta vastaa hiili-keraaminen matrix-jarrujärjestelmä.

Zero’din ”vihreä” erikoisuus näyttelyssä oli alusta loppuun kierrätys- ja bioteknologiateemalla rakennettu muskeliauto. Rakennusaihiona oli käytetty 1967 vuosimallin Ford XR Falconia. Moottori oli Fordin7,3-litrainen turboahdettu V8-dieselmoottori, jonka teho oli 600 hevosvoimaa ja maksimivääntö 1 000 Nm. Polttoaineena käytettiin B20-biodieseliä, jonka lisäksi autossa oli akkujärjestelmä, jota ladattiin kahdella aurinkokennolla.

Toyota Hiluxeja näyttelyssä oli esillä eri versioita kiinteällä ja erillislavalla maan tapaan sekä erilaisilla varusteilla. Moottoripuolella Australiassa Hiluxeissa on tyypillisesti 3,0-litrainen turbodiesel.

Holdenin SS Z-sarjan Ute pick-upilla tavarat liikkuvat tarvittaessa todella nopeasti, sillä autossa on 6,0-litrainen, 367-hevosvoimainen V8-moottori kuusiportaisella manuaalivaihteistolla.

Näyttelyn vahvimman auton tittelin vei Woods&Woods Craftsman Coachworkin 14 16 -konseptiauto. Käsityönä tehty alumiinikori on nelipaikkainen ja sisustus on nahkaa. Moottori on 14-litrainen V16, jossa on tehoa 1001 hevosvoimaa. Vaihteisto on kuusiportainen. Rengaskoko 24×10” ja hidastimina 385-milliset jarrulevyt on varustettu kuudella jarrusatulalla.

Mercedeksen urheilullisempi maasturi näyttelyssä oli Mercedes-Benz ML 63 AMG. Voimanlähteenä autossa oli 5,5-litrainen, 8-sylinterinen, 410 kW:n ja huimat 760 Nm vääntävä bi-turbo bensiinimoottori. Tyyliä valkoiseen kanottareen toi tumma lasikatto sekä musta nahkaverhoilu.

Mitsubishin iMIEV edusti näyttelyn toista ääripäätä – kontrastina isoille bensiinimoottoreille. IMIEV:n kestomagnetoidussa tahtimoottorissa yhdistyvät tehokkuus ja vahva lineaarinen kiihtyvyys. Moottorin vääntömomentti on 180 Nm ja iMIEVin huippunopeus on 130 km/h. Akkujen lataus täyteen kestää noin kuusi tuntia, mutta pikalatauksella saadaan noin 80 % lataus 30 minuutissa.

Mitsubishin pick-upia edusti Triton GLX-R Double Cab 4×4. Autossa oli 2,5-litrainen, 131 kW:n ja 400 Nm vääntävä välijäähdytetty common-rail turbodiesel. Vaihteisto oli 5-portainen manuaalivaihteisto varustettuna Super Select 4WD:llä. Vetokyky Tritonilla on 3 000 kg. Muuta varustelua autossa oli SRS, ABS, EBD, ASC ja ATC.

Uusi Nissan Patrol uhkui voimaa 5,6-litraisen, 298 kW:n ja 560 Nm vääntävän V8-bensiinimoottorin ansiosta. Vaihteisto oli 7-portainen automaatti, jota voi käyttää myös manuaalisesti. Lisäksi autossa oli hydraulinen korinnosto (HBMC), HDD-satelliittinavigointi, dvd, mäkilähtöavustin ja -laskuhidastin, Bose-audiojärjestelmä, kuljettajasäädöt muistilla ja ksenon-valot automatiikalla.

Nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack esiteltiin Australiassa vaihtoehtona farmarin ja citymaasturin välille ja kilpailijana Subarun Outbackille. Autossa oli VW:n hyväksi todettu 2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel yhdistettynä 6-portaiseen DSG-vaihteistoon. Auton vetopaino jarrulliselle perävaunulle oli 1 800 kg ja maavaraa Alltrackissa oli 165 mm.

Pienempiä maastureita näyttelyssä edusti Suzuki Vitara. Moottori oli 2,4-litrainen, nelisylinterinen, 122 kW:n 225 Nm vääntävä bensiinimoottori nelivaihteisella automaattivaihteistolla ja nelivedolla. Vetokykyä Vitarassa on 1850 kg (automaatti 1700 kg), joten venetraileri autolla kyllä liikkuu.

VW Amarok Single Cab Chassis TDI400 4Motion edusti ulkonäöllisesti Australiassa paljon näkyviä pick upeja, joissa on erillinen lavarakenne. Tässä versiossa oli 2-litrainen, nelisylinterinen, 120 kW:n ja 400 Nm vääntävä bi-turbo suoraruiskutusdieselmoottori. Vaihteisto oli 6-portainen manuaalivaihteisto. Vetopaino jarrulliselle perävaunulle oli 3 000 kg. Varustelu oli myös todella monipuolinen.

Lue seuraavaksi