Auto-ammattilaisen korkeatasoinen kumppani – Citroën Jumpy

Lähes kahdenkymmenen vuoden ja 600 000 valmistetun auton jälkeen Citroën Jumpyn uusi sukupolvi aloitti Citroënin tavara-autojen joukossa uuden aikakauden. Ensimmäistä kertaa tonniluokanpakettiauto sai saman modulaarisen perusrakenteen, jota käytetään laajasti merkin henkilöautomallistossa. Jumpyn ajo-ominaisuudet, äänettömyys, turva- ja vakiovarustetaso, tekevät mallista ammattilaisen helpon ja turvallisen kumppanin.

Modulaarinen EMP2-perusrakenne tuo mukanaan aikaisempaa enemmän vaihtoehtoja. Kahden akselivälin ja kolmen koripituuden kautta tavoittaa laajan kohderyhmän ammattilaisia. Modulaarinen perusrakenne näkyy kahtena mahdollisena akselivälinä (2,92 m ja 3,27 m) sekä kahtena takaylityksenä (0,80 m ja 1,15 m). Eri pituuksia hyödyntämällä mallia voidaan tarjota kolmessa pituudessa: XS 4,60 m lyhyellä akselivälillä sekä M 4,95 m ja XL 5,30 m pitkällä akselivälillä. Uusi pakettiautokäyttöä varten vahvistettu EMP2-perusrakenne mahdollistaa auton kompaktin koon ja jopa 6,6 m3 kuormatilan. Vakiovarusteena olevan Moduwork-tavaratilan laajennusmahdollisuuden myötä voidaan XL-mallissa kuljettaa yli neljän metrin mittaisia kappaleita. Korimallista riippuen kantavuudet ovat 1000 – 1400 kg ja suurin vetopaino on peräti 2500 kg. Ohjaamo on vakiovarusteena kolmipaikkainen ja kaksipaikkainen on saatavissa tilauksesta.

Pieni kulutus – pienet päästöt ja pienet polttoainekulut

Puskurista puskuriin uuteen Citroën Jumpyyn on tarjolla neljä dieselmoottorivaihtoehtoa Citroënin BlueHDi-mallistosta. Moottoripaletti kattaa teholuokat 95 hv – 180 hv. Malliston CO2-päästöt lähtevät liikkeelle 139 g /km. Tehokkain 180- hevosvoimainen versio on saatavissa 6-portaisen Aisinin valmistaman automaattivaihteiston yhteydessä.

Kaikki moottorivaihtoehdot edustavat Citroënin uusinta dieselmoottorisukupolvea. Niiden edistyksellinen päästöteknologia vähentää huomattavasti sekä typpioksidi- (NOx) että hiilidioksidipäästöjä (CO2). Innovatiivinen ja ainutlaatuinen järjestelmä perustuu eri teknologioiden patentoituun yhdistelmään. Perinteisen hiukkassuodattimen edelle asetettu SCR (Selective Catalytic Reduction)- moduuli on ainoa jälkikäsittelyjärjestelmä, joka pystyy vähentämään NOx-päästöjä jopa 90 % samalla kun CO2-päästöt vähenevät jopa 4 %. Hiukkaspäästöjä pienennetään käyttämällä palamista tehostavalla lisäaineella varustettua FAP-hiukkassuodatinta jonka PSA Peugeot Citroën toi ensimmäisenä maailmassa markkinoille jo vuonna 2000. Se vähentää pienhiukkasten määrää jopa 99,9 %. Lisäaineen ansiosta hiukkassuodattimen puhdistus voidaan suorittaa myös matalassa lämpötilassa, joka takaa suodattimen häiriöttömän toiminnan vaikka autolla ajettaisiin vain lyhyttä´ja katkonaista kaupunkijakelua.

Vakiovarustetasossa on huomioitu kuljettajan sekä matkustajien viihtyvyys ja turvallisuus

Henkilöauton sukujuurien ansiosta uusi Citroën Jumpy tarjoaa pakettiautoluokkaan ranskalaisista henkilöautoista tutun tehokkaan äänieristyksen. Suomeen tuotaviin malleihin on maamme kuluneen tiestön aiheuttaman ylimääräisen tiemelun vuoksi valittu vielä lisäksi korirakenteisiin asennettu lisäeristyspaketti ja paksummat lasit vakiovarusteeksi. Tavanomaisesti Euroopassa myytävissä versioissa sivulasien paksuus on 3,15 mm, Suomessa myytävissä malleissa se on yli viidenneksen paksumpi eli 3,85 mm. Äänettömyyttä tukee myös tuulilasiin asennettu akustinen kalvo. Muita kuljettajan työviihtyvyyttä ja – turvallisuutta kohentavia vakiovarusteita ovat ilmastointi, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella ja kaukosäädöllä, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja kyynärnoja, vakionopeudensäädin, kauko-ohjattu keskuslukitus ja neljä turvatyynyä. Vahvan korirakenteensa ja kattavan turvavarustelunsa ansiosta uusi Citroën Jumpy saavutti EuroNCAPtörmäystestissä täydet viisi tähteä.

Räätälöintiä lisävarusteiden myötä

Uusi Citroën Jumpy voidaan räätälöidä vaivattomasti lisävarusteena tarjottavien pakettien avulla asiakkaalle mieleiseksi. Esimerkiksi Style Pack tuo ulkoiseen ilmeeseen lisää korin väriset puskurit ja taustapeilien kotelot, LED-päivänajovalot, sumuvalot, pysäköintitutkan taakse ja 7- tuuman kosketusnäytön. Safety Pack1 lisää varustelistalle, aktiivisen vakionopeudensäätimen, törmäysvaaran hälyttimen ja automaattisen hätäjarrutustoiminnon. Safety Pack 2 sisältää kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistuksen, kuljettajan vireystilan valvonnan ja automaattiset kaukovalot. Muita lisävarusteita ovat mm. kosketusnäyttöön liitetty suomenkielinen 3D-navigointi, sähköisesti toimivat ”hands free”-sivuliukuovet ja kuljettajan HUD-heijastusnäyttö.

Ajomukavuus on tärkeä osa työviihtyvyyttä

Uusi Citroën Jumpy tarjoaa alustarakenteensa ansiosta huippuluokan ajomukavuuden kaikissa tieolosuhteissa. Etuakselisto on ratkaistu henkilöautojen tapaan MacPherson – joustintuilla ja kallistuksenvakaajalla. Takajousitus on toteutettu kolmiotukivarsiin perustuvalla taka-akselilla. Tuloksena on millintarkka ohjaustuntuma ja erinomainen iskunvaimennus.

Citroën Jumpy kevään 2019 logistiikka- ja kuljetusmessuilla

Kuljetusmessujen Citroën-osaston väripilkkuna on WRC-ilmeeseen naamioitunut nelivetoinen Citroën Jumpy 150 XL 4x4. Neliveto Jumpy lanseerattiin Suomen mallistoon loppusyksystä 2018. Neliveto on mahdollista muuntaa kesken ajon takaisin taloudelliseksi etuvedoksi ja maastokestävyyttä lisää vakiona toteutettava pohjan panssarointi. Lisävarusteena on saatava takatasauspyörästön lukko. Neliveto lisää auton kokonaispainoa vain 85 kg verran, joten sen vaikutus kokonaispainoon on vain marginaalinen.

Osaston Jumpy 4x4:n takatila on varustettu niin talotekniikka- kuin huoltoyhtiöitä palvelevaksi huoltoautoksi. Huoltoauton rinnalla Citroën esittelee osastolla Citroën Jumpy 180 XL:stä muunnetun turvallisen koulutaksin, jonka kyytiin mahtuu kerralla 12 koululaista.

 

LUE MYÖS Carado Van nyt myös Citroënin alustalla