Autoilua teksasilaiseen henkeen - Ford Ranger Black Edition

Esa Suominen

Avolavat ovat vuosien saatossa kasvaneet pienistä työjuhdista lähes edustuskelpoisiksi kulkuneuvoiksi. Kuten muissakin autoluokissa, pickup:eissakin on tarjolla niin sanottuja premium-malleja. Sellainen on tarjolla useimmilta eurooppalaisilta ja aasialaisilta valmistajilta. Vaikutteita on haettu Atlantin toiselta puolta, eli kokoa ja näköä on tarjolla reilusti. Suurten mittojen tueksi on moottorikin valikoitunut luokkaansa nähden epätyypillisesti sieltä tehokkaammasta päästä. Fordin valttikortti tähän taistoon on lähes 5,5 metrinen, nelivetoinen Ranger, ja siitä vielä tuhdimmin varusteltu Black Edition -versio.

Ford Ranger Black Edition on varsin salonkikelpoinen nelivetoinen avolava-auto. Auto soveltuu sellaisenaan vaikka maastoajoon tai ravintolaillallisen kulkuneuvoksi. Ranger Black Editionin saa nyt kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä, kuten mallin muutkin varusteluvaihtoehdot.

Reilu maavara, Double Cab -ohjaamo ja musta väritys aikaansaavat jykevän ulkonäön.

Teksasin ratsupoliisit mieleen tuova Fordin premium-pickup on mallinimestään huolimatta kotoisin tyystin maapallon toiselta laidalta. Ranger nimittäin valmistetaan Etelä-Afrikassa, Silvertonissa. Toki sieltäkin löytyy paljon Teksasin kaltaista hiekkaerämaata, ellei jopa enemmän. Amerikassa Ranger luokitellaan keskikokoiseksi pickup:ksi ja siellä Ford tarjoaa kotimaassa valmistettuja, Rangeriakin kookkaampia lava-autoja. Siitä esimerkkinä jo vuosikymmenet USA:n myydyimpänä lava-autona pysytellyt F-150. Sitä ruudittaa pääosin amerikkalaisten rakastama V8-bensiinimoottori. Nyttemmin tuohon mammutti-pickup:iin on tarjolla maltillisempiakin moottorivaihtoehtoja. Tarjoaahan Ford nykyisin myös legendaarista Mustangia nelisylinterisellä EcoBoost-moottorilla varustettuna. Tehoista ei siinäkään ole pulaa, muutamasta sylinteristä tosin on.
Ford Ranger asettuu Euroopassa kokonsa puolesta pickup-luokan yläpäähän. Ja nyt ajetun Rangerin Black Edition -varustelun myötä voidaan jo hyvin puhua premium-luokan laitteesta. Varusteita tähän erikoismalliin on pakattu niin ulkonäön kuin käytettävyyden parantamiseksi. Auton kyljissä ja takapäässä komeilevat varustelutasosta kertovat Limited-kohokirjaimet.

Auto on kauttaaltaan musta. Lava on muoviverhoiltu ja molemmin puolin on tukevat, siirrettävät ja irrotettavat sidontapisteet, yhteensä kuusi kappaletta. Double Cab -ohjaamon myötä lavan pituus on 1,5 metriä. Myös leveys on 1,5 metriä. Lavaa koristaa paksusta putkesta valmistettu lavakaari, jonka uumenissa on myös lavavalot.

Takalaidan logon alla oleva kamera välittää peruutuskuvaa keskikonsolin näytölle. Toiminnon avulla koukkuun peruutus onnistuu ensi yrittämällä ja puskuria kolhimatta. Käytännöllinen ominaisuus.

Jykevä työkalu
Perustana oleva Ford Rangerin kuudes mallisarja esiteltiin vuonna 2016. Muotoilusta ja suunnittelusta vastaa Ford of Australia. Autoa myydään ulkoisesti samanlaisena ympäri maailman. USA:ssa moottorit ovat pääosin bensiinikäyttöisiä. Muualla maailmassa painopiste on dieselmoottoreissa.
Ranger Black Editionin perustana on Limited-varusteltu sekä mallisarjan tehokkaimmalla moottorilla (diesel, 200 hv) ryyditetty ”perusauto”. Varustelutason myötä autossa on Double Cab, jolloin istumapaikkoja on viidelle. Lavan pituus on tuolloin 1,5 metriä, kuten myös leveys. Kauttaaltaan muoviverhoillun lavakaukalon syvyys on 52 senttiä. Suuren maavaran (23 cm) autona lavan korkeus maasta on 84 senttiä. Lavalle kiipeäminen vaatii näin useimmilta jotain apuvälinettä. Toisaalta suuresta maavarasta on kuitenkin enimmäkseen hyötyä komentosillan korkeutena. Rangerin ohjaamosta katsotaan jopa suurempia katumaasturimalleja alaspäin. Hyttiin joutuu hieman pidempijalkainenkin suorastaan kiipeämään. Korkeuden lisäksi näkyvyyttä tuovat suuret ikkunat. Pystypilarit eivät juurikaan haittaa näkemistä ulos. Se helpottaa suuren auton käsittelyä ahtaissakin paikoissa. Toki varustelun (Black Edition) mukana tulevat peruutuskamera ja pysäköintitutkat (etu & taka) ovat verrattomia apuja. Ainut hieman pimentoon jäävä osa on kartanlukijan puoleinen auton lähimaasto. Senkin saa kuitenkin hyvin esille kääntämällä tarvittaessa sähkökäyttöistä sivupeiliä ”lähitaistelussa”.

Voimanpesiä
Rangeriin on Suomessa tarjolla kahden tehoista moottoria; 2,2-litrainen 160 hv sekä koeajettu 3,2-litrainen, viisisylinterinen (rivi) 200 hv. Kaikki ovat dieseleitä sekä Euro 6 -päästönormit täyttäviä, eli AdBlue-järjestelmä kuuluu kuvaan. Vaihteistona on tarjolla 6-lovista manuaalia tai automaattia, jollainen koeajoautossa oli. Lippulaivamallin (200 hv) tuhti 470 newtonmetrin vääntömomentti tuo helpotusta ajoon. Liikkeellelähdöt tapahtuvat hillityn pehmeästi ja moottoritielläkin auto kiihtyy vielä satasen jälkeenkin tuntuvasti, kunhan vain polkaisee reilusti kickdownia. Todellista hyötyä väännöstä on kuitenkin perävaunun vedossa. Maksimi perävaunupaino on 3 500 kiloa, jonka kiskomiseen voima riittää hyvin. Vaihteiston hidas 4-veto ja hyvä vääntömomentti ovat oivia apuja esimerkiksi veneen nostossa tai raskaan perävaunun peruuttamisessa ylämäkeen. Eteenpäin ajossa tavallinen kevytperävaunu välillä jopa unohtuu keveytensä johdosta. Ainut menoa ”hidastava” seikka on avolavan reunojen korkeus, jolloin matala perävaunu jää usein näkymättömiin. Perävaunua varten ajoneuvossa on 13-napainen pistorasia.
Voimansiirrossa on tarjolla 2-, nopea 4- ja hidas 4-veto. Vaihtaminen käy kevyesti sähköisellä kytkimellä. Moottoritila on 5-sylinterisessä mallissa kohtalaisen täynnä tavaraa. Akku on hyvin näkyvillä ja helposti luokse päästävissä. Muutkin päivittäistarkistuskohteet ovat selkeästi esillä. Epätieteellisen kulutustestin ja varsin raskasjalkaisen koeajon kulutukseksi mitattiin noin kymmenen litran keskikulutus sadalla kilometrillä. Ajo sisälsi moottoritieajoa, perävaunun ja veneen vetoa sekä kaupunkipyöritystä. Liikennevaloistakin piti aina ampaista vilkkaasti liikkeelle mukavan äänimaailman säestyksellä. Siihen Rangerilla on hyvät eväät.

Moottoritila on täynnä, joskaan ei pullollaan tavaraa. Black Edition -mallissa on aina 3,2 litran ja 200 hevosvoiman viisisylinterinen dieselmoottori. Vääntöä muhkeat 470 newtonmetriä. Akku on helpossa paikassa oikealla.

Konttorissa

190 sentin testiapina mahtuu takapenkille istumaan. Tosin polvitila on huonompi kuin lentokoneiden turistiluokassa. Kuljettajan istuin on tässä juuri kyseisen apinan säädöissä.

Kuten jo todettua, ohjaamon pääsy vaatii pientä pinnistelyä jopa 190 senttiseltä kuljettajalta. Koko ohjaamon mittaiset ja leveät astinlaudat tuovat siihen tarvittavaa helpotusta. Kuljettajan istuin on sähkösäätöinen ja pituussäätö pitääkin pistää äärimmilleen, jotta tilaa on riittävästi. Muistipaikkoja säädössä ei ole. Kartanlukijan istuimessa ei sähkösäätöä ole. Etuistuimet antavat hyvän ajoasennon sekä tuen jäsenille pitkällekin ajotaipaleelle. Ehkä hieman leveämpi takapuoli antaisi vielä paremman sivuttaistuen. Ruokailua on siis lisättävä. Takapenkit tarjoavat yhtälailla tukevan alustan, mutta Double Cabin mitat vain rajoittavat jalkatilaa takana.
Kauhukahvoja on hytissä riittävästi, edessä 2+2 ja takana yhdet molemmin puolin. Niistä on apua autoon kipuamisessa sekä kuoppaisessa maastossa ajettaessa. Säilytystilaa on riittävästi, joskaan tuskin sitä autoissa koskaan liikaa on. Elektroniikka on väistämätön osa nykyistä autoilua. Rangerin Black Edition -versiossa sitä voi sanoa olevan hillitysti. Kahdeksan tuuman kosketusnäyttö keskikonsolissa ja erilaisilla näytöillä varustettu mittaristo hallitsevat näkymiä. Kosketusnäytöstä huolimatta jäljellä on vielä muutamia oikeita kytkimiä paljon käytetyille toiminnolle, kuten radion äänenvoimakkuudelle ja lämpötilan säädöille. Ohjauspyörä muistuttaa nykyautoissa toimintojen määrässä mitaten jo lähes formula-auton rattia, niin Rangerissakin. Vasenkätiselle keskikonsolin kosketusnäyttö tuottaa todellisen haasteen. Onneksi sen käyttö on pyritty minimoimaan. Asetukset ja navigoinnin toiminnot ovat niitä, jotka jäävät vain kosketusnäytöllä tehtäväksi. Ainut hieman hämmennystä aiheuttava nappula on hätävilkkujen kytkin. Se on sijoitettu juuri kosketusnäytön alle, ja näyttöä näppäillessä sormi osuu usein tahattomasti sille kytkien hätävilkut päälle.

Black Editionin sisusta on tyylikästä mustan ja harmaan sekoitusta. Turhaa ”blingiä” ei sisällä ole. Keskikonsolin kosketusnäytöllä ohjataan audiojärjestelmää, ilmastointi-/lämmityslaitetta, hands free -puhelinta (bluetooth-liitännällä), navigaattoria sekä uusien älypuhelimien Mobile Apps -sovelluksia. Järjestelmä toimii myös puheohjauksella. Kosketusnäytön ohella jäljellä on vielä oikeitakin kytkimiä usein käytettyjä toimintoja varten. Ohjauspyörä on niitä pullollaan. Kosketusnäytöt tuovat haastetta etenkin vasenkätisille kuskeille.

Black Edition -varustelupaketti
Pakettiin kuuluu luonnollisesti nimensä mukaisesti musta ulkoasu. Kaikki mahdollinen on väriltään mustaa; kattokaiteet, paksusta pyöreästä putkesta tehty lavakaari, etu- ja takapuskurit, etusäleikkö, ovenkahvat, ikkunalistat sekä kevytmetallivanteet. Ulkoisen tumman värin lisäksi erikoisvarustelupakettiin kuuluu runsas valikoima ohjaamoon ”kätkettyjä” ominaisuuksia. Istuimet ovat täysnahkaverhoiltuja, väriltään tietenkin mustia. Materiaali on paksua ja helposti puhdistettavaa. Muilta osin ohjaamon verhoilu on sopivaa mustan ja harmaan muovin sekoitusta. Puhtaanapito on myös helppoa.
Ohjaamon hallitsevin lisävaruste on keskikonsolin kosketusnäyttö, johon on koottu audiojärjestelmä, puhelin, navigointi, lämmityslaitteen hallinta sekä takalaidan logon alla olevan peruutuskameran näyttö, joka kytkeytyy automaattisesti päälle. Se on verraton apu koukkua perävaunuun peruutettaessa. Onnistumisprosentti on sata. Sen verran hyvin näkymät välittyvät ruudulle. Audiojärjestelmä pitää sisällään radion, CD-soittimen sekä bluetoothin välityksellä toimivan ja kännykällä käytettävän MP3-toiston. Äänentoisto on auton luonteen tasolla tarjoten hyvät saundit ja jykevän bassontoiston. Älypuhelimen paritus auton kanssa onnistuu nopeasti, niin Android- kuin iPhone-puhelimien. Kerran paritettu puhelin kytkeytyy automaattisesti auton järjestelmään, kun puhelin on riittävän lähellä autoa. Näin hands free-puhelut onnistuvat helposti ja äänenlaatukin on puhelimessa hyvä molemmin puolin. Bluetooth-liitännän yhteydessä myös älypuhelimen yhteystiedot siirtyvät automaattisesti kosketusnäytöltä käytettäväksi. Puhelimen käyttö onnistuu myös ääniohjauksella, tosin komennot on annettava kohtalaisen hyvällä englanninkielellä. Myös navigaattori toimii puheohjauksella. Järjestelmän kieleksi voi valita toisen kotimaisen, mutta suomenkieltä ei valinnoista löydy. Uusimpia älypuhelimia varten on Mobile Apps -toiminto, jolloin tiettyjä puhelimen toimintoja voi peilata auton näytölle.
Black Edition tarjoaa muuta herkkua vielä yllin kyllin. Ilmastointilaite on kaksoisautomaattinen. Sen asetukset hoituvat kosketusnäytöltä, mutta käyttö tapahtuu omilla kytkimillä, jotka tosin ovat hieman piilossa muiden kytkimien seassa. Vakionopeuden säädöt on koottu ohjauspyörään. Käyttö tapahtuu vasemmalla kädellä. Kuljettajan arkea helpottavat myös ajovaloautomatiikka sisältäen kotiintulovalot sekä tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin. Suuret sivupeilit kääntyvät sähköisesti sisään esimerkiksi ahtaissa paikoissa pysäköinnin ajaksi. Tuulilasi on lämmitettävä. Ohjaamossa on kaksi usb-liitintä puhelimen latausta varten sekä edessä kaksi ja takana yksi tupakansytytinpistorasia (12 V). Kaiken kaikkiaan ohjaamon sisällä vallitsee rauhallinen tunnelma ilman ylenpalttista ”blingiä”. Näyttö ja mittaristo tuovat sopivasti väriä muutoin tasaiseen värimaailmaan.
Lavalle Black Edition tuo mukanaan säädettävät ja pikairrotettavat sidontalenkit (4 kpl). Lava on siis kauttaaltaan muoviverhoiltu ja vasemman takarenkaan kohoumassa on virtapistoke (12 V).

Automaattivaihteinen ja isotehoinen Ranger on verraton työkalu vaikka veneen nostoon. Hitaan neliveto-asetuksen avulla pystyy etenemään lähes etanan vauhdilla, jolloin vältytään äkkinäisiltä liikkeiltä. Varsinkin raskasta kuormaa peruutettaessa tämä ominaisuus näyttää kyntensä.

Kevytkuorma-autoksi
Koeajettu auto oli pakettiautoksi rekisteröity. Hintalapussa seisoi 70 444 euroa sisältäen arvonlisäveron. Siihen hintaan tulee toki paljon enemmänkin edellä selostettujen varusteiden lisäksi. Sen sijaan mielenkiintoiseksi asian tekee mahdollisuus rekisteröidä auto kevytkuorma-autoksi (N2G-luokan ajoneuvoksi). Sen myötä saadaan hintaetua Black Edition -varusteltuna lähes 22 000 euroa. Ulkoisesti Black Edition paketti- ja kuorma-autoversiot ovat täysin samanlaisia. Kuorma-autovarustelu on saatavissa kaikkiin Rangerin eri varustelu- ja moottorivaihtoehtoihin. Varustelun tekee Arctic Trucks Sipoonlahdella ja muutokset ovat Fordin hyväksymiä. Muutos tuo tullessaan nopeudenrajoittimen. Ajopiirturia ei tarvita kuin jossain erikoistapauksissa. Ajokortin riittävyyttä tulee huomioida, kun tarttuu kevytkuorma-autoksi muutetun Ford Rangerin rattiin, etenkin perävaunua vedettäessä. Auton ajoon tarvitaan C1- tai C-luokan kortti, joilla voi tällöin myös vetää alle 750 kilon kevytperävaunua. Suuremman ja samalla jarrullisen vaunun vetoon tarvitaan sitten jo C1E- tai CE-kortti.
Nelivetoisena ja tehokkaana ajoneuvona Ranger onkin varteenotettava kulkuneuvo monelle koneurakoitsijalle, maanviljelijälle tai muuten vain tien ulkopuolelle eksyvälle. Kevytkuorma-autona se on myös erittäin suorituskykyinen niin maastossa kuin maanteillä.