Auton luminen rekisterikilpi voi johtaa sakkoon

Rekisterinumeron luettavuus on määritelty laissa

Rekisterinumeron peittymisessä on yllättävä sakkoriski. Numero voi jäädä peittoon eritoten lumen tai lian vuoksi, mikä voi olla ongelma nykyaikaisissa kameratunnistuksella pysäköintiaikaa automaattisesti tunnistavissa parkkihalleissa. Seurauksena saattaa olla aivan turhan iso lasku. Suomen lain mukaan jokaisen rekisteröidyn ajoneuvon tulee olla aina tunnistettavissa rekisterinumerolla. Rekisterinumeron peittyminen on periaatteessa rikesakon alainen asia.

Talvinen Suomi voi yllättää autoilijan pienellä, mutta ikävimmillään kalliilla sattumuksella. Oli lumikaaos tai suojasää, ajoneuvon rekisterikilpi peittyy herkästi lumeen, jäähän, loskaan tai likaan. Niin ei saisi käydä, sillä lain mukaan jokainen rekisteröity ajoneuvo tulee olla aina tunnistettavissa. Tunnistaminen tapahtuu rekisterinumerolla.

"Rekisterikilven lumisuus tai likaisuus voi muodostua ongelmaksi parkkihalleissa, joissa on käytössä kamerapysäköinti. Se on järjestelmä, jossa kamerat lukevat ajoneuvon rekisteritunnuksen ja pysäköintioikeus ja -maksu määräytyvät automaattisesti. Kamerahalleissa ei siis ole puomeja sisään- ja uloskäynnillä, vaan saapuminen ja poistuminen hoituvat ilman turhaa pysähtelyä, mikä taas lyhentää jonoja selkeästi", mobiilipysäköintipalveluja tarjoavan EasyParkin Suomen asiakkuuksista vastaava Joel Pallaskorpi kertoo.

Täyden hyödyn kamerapysäköinnin elämää helpottavasta automatiikasta saa EasyParkin mobiilisovelluksella, johon vain merkitään joko kartalta tai aluenumerolla, että ollaan kamerapysäköinnin alueella. Poistuessa kameratunnistus pysäyttää pysäköintiajan sovelluksesta.

Tämä vaatii vain sen, että rekisterinumero on tunnistettavissa kulkuneuvon molemmissa päissä.

"Voi käydä niinkin, että auton perän rekisterikilpi on peittynyt, eikä kamerajärjestelmä saa rekisterinumerosta selvää. Tällöin järjestelmä ei havaitse ajoneuvon poistumista parkkihallista eikä siksi katkaise pysäköintiaikaa, joka sitten jatkuu niin kauan kuin käyttäjä huomaa asian. Seurauksena on mahdollisesti aivan turhan iso lasku tai vähintäänkin turhaa vaivaa tämän yhtälön setvimisessä", Pallaskorpi muistuttaa.

Ei kannata ottaa riskiä poliisiasiasta

Luminen tai likainen kulkupeli voi tulla kuljettajalle kalliiksi myös ilman pysäköintivirhemaksua. Suomessa saa ajaa julkisilla teillä vain rekisteröidyillä ajoneuvoilla. Koska rekisteröidyn ajoneuvon tulee olla aina tunnistettavissa rekisterinumerolla, asian toteutumisen valvonta on rikesakon alaista. Lumi tai lika saattava luoda sakkoriskin missä vain.

"Poliisi toteaakin kilven likaisuudesta, että ajoneuvot pitää pystyä tunnistamaan liikenteessä rekisterikilven avulla. Lainsäädäntömme mukaisesti sakon voi saada, jos kilpi ei ole vaikeuksitta luettavissa. Poliisi antaa esimerkkeinä lumisuuden, likaisuuden, kilven vaurioituneisuuden, sijoittamisen ja kiinnittämisen", Pallaskorpi kertoo.

"Valvontaa suorittava poliisi arvioi onko esimerkiksi takarekisterikilpi pöllynnyt lumen peittämäksi kyseisen ajon aikana vai ollut piilossa jo pidempään. Ajoneuvon kuljettaja voi kesken matkan joutua puhdistamaan kilven. Poliisista kerrotaan, että lievimmillään tehtävä hoituu neuvoin, ohjein ja huomautuksin, mutta voi olla myös ajoneuvorikkomus, mistä kirjattavien päiväsakkojen määrä voi olla 4–12 kappaletta", Pallaskorpi jatkaa.

Tampereella pysäköinninvalvojilla on lumiharjat

Menopelin rekisterinumeroa ei kannata myöskään pyrkiä tietoisesti pitämään vaikeasti luettavana pysäköintivirhemaksujen välttämiseksi. On kyllä niin, että pysäköinninvalvojat tarvitsevat ajoneuvon rekisterinumeron virhemaksun kirjaamiseksi, mutta heillä on oikeus koskea kulkupeliin putsatakseen haittaavan lumen tai lian rekisterikilveltä.

"Vaikka ajoneuvot ovat toisen omaisuutta, pysäköinninvalvojilla on oikeus käpälöidä hieman. Esimerkiksi Tampereella valvojilla on talvisaikaan lumiharjatkin mukanaan juuri tämän pulman vuoksi", Pallaskorpi toteaa.

Lumi ja lika saattavat olla näköesteitä myös tuulilasissa. Pysäköinninvalvojilla on oikeus tarvittaessa puhdistaa myös tuulilasia nähdäkseen, onko kuljettaja muistanut pysäköintikiekon asiallisesti. Sama koskee mahdollista asukaspysäköintitunnusta. Asukaspysäköintioikeus ilmoitetaan tuulilasin sisäpuolelle sijoitettavalla lapulla.

Mobiilipysäköinnistä ilmoittavia tarroja varten paikkoja ei sen sijaan enää tarvitse puunailla. Suomi kun on tässä mielessä nykyään lähes tarravapaa maa. Kajaani on ainoa paikkakunta, jossa mobiilipysäköinnistä on yhä ilmoitettava vanhanaikaisesti tarralla. Sekä Suomessa että ulkomailla EasyParkin sovellus ilmoittaa tarratarpeesta, kun käyttäjä pysäköi alueelle, jossa tarve yhä on.