Uutiset

Autot

BUS 2014 Yyterissä

BUS 2014

Linja-autoliiton liittokokouksen yhteydessä järjestettiin perinteisesti bussialan merkkitapahtuma BUS 2014 ja tänäkin vuonna puitteet olivat kunnossa, kun tapahtumapaikkana toimivat Yyterin upeat maisemat. Bussinäyttelyssä oli esillä useita uutuustuotteita vanhoilta tutuilta valmistajilta ja mukaan oli tullut myös hieman uudempia tuttavuuksia Keski-Euroopan markkinoilta. Lähes 40 näytteilleasettajan joukossa oli mukana tietysti myös kattava valikoima varusteita ja nykyaikaisia teknisiä ratkaisuja edustavia alan yrityksiä.

BUS 2014 -näyttelyn lehdistötilaisuudessa Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä esitti alan syvän huolestumisen heinäkuun alussa voimaantulevasta uudesta liikenteen järjestämistavasta. Muutokset näkyvät eri puolella Suomea hyvinkin erilailla ja esimerkiksi kaupunkien ja maakuntien liikennöinneissä on suuria poikkeavuuksia. Asiakaskunnalle nämä merkitsevät päänvaivaa, sillä esimerkiksi tuetut liput eivät enää käy kaikissa vuoroissa. Tämä tulee näkymään asiakaskunnan vähentymisenä erityisesti kaupunkikeskuksien ulkopuolella ja näin vuorojen määrä on vaarassa laskea. Ratkaisuksi tai ainakin tilannetta helpottamaan Mäkilä ehdottaa sopimusperusteisia julkisen palvelun velvoitteita viranomaisten ja linja-autoyritysten kesken sekä palvelusetelimallin käyttöönottoa jo vuoden 2015 aikana.

Scania OmniExpress

Bussinäyttelyn eräs odotetuimmista uutuuksista oli Scania OmniExpress 320 LE, joka on kiinnostanut suomalaista joukkoliikennesektoria runsaasti, eikä vähiten kotimaisen valmistuspaikan johdosta.  Kaikissa Scania OmniExpress 320 LE -malleissa alustana käytetään Scania KUB -alustoja, joissa moottori on asennettu taakse pitkittäin. Kaksiakselisena auto voidaan rakentaa pituudeltaan 11 – 13 metriseksi ja kolmiakselisena jopa 14,9-metriseksi. Moottorivalikoimaan kuuluu niin diesel-, biodiesel-, kaasu- kuin etanoliversiot. Lattia on uutuudessa kokonaisuudessaan komposiittia ja lattialämmitys hoidetaan perinteisen sähkön sijasta kustannustehokkaalla vesikierrolla. Uuden 320 LE -malliston suunnittelussa helppo muunneltavuus eri käyttötarkoituksiin on ollut tärkeässä roolissa. Erilaisia istuinkaavioita on tarjolla lähes sata ja ovijärjestelyitäkin kuusi erilaista. Perinteisen paineilmakäytön sijasta ovet ovat sähkötoimiset.

Tamlans Pegabus

Vehon osastolla oli esillä Mercedes-Benzin sekä Setran monipuolinen henkilökuljetusvalikoima ja tarjolla oli ajoneuvoja 1 +16 -paikkaisesta pikkubussista aina 1 + 2 + 55 -paikkaiseen linja-autoon. Ensiesittelyssä ollut tilausajoon varusteltu Tamlansin 20-paikkainen Pegabus 70 senttimetriä jatkettuna mallina herätti runsaasti huomiota. Varusteluun kuuluu esimerkiksi huippuluokan ilmastointi, DVD-toiminnot sekä mikrofoni.

Mercedes-Benzin isompaa luokkaa edusti Porissa 1 + 2 + 55 -paikkainen Travego-turistibussi 476 hevosvoiman moottorilla. Pituutta tyylikkäässä ajoneuvossa on vajaat 13 metriä, tavaratilaa löytyy 8,3 kuutiota ja kattavien turvallisuuspakettien lisäksi autossa on esimerkiksi PowerShift-vaihteisto sekä hydraulinen hidastin.

Porissa sai Suomen ensi-illan myös VDL:n uusi menestystarina Futura FMD2. Monipuolinen ajoneuvo soveltuu hyvin monentyyppisiin ajoihin ja huomiota on kiinnitetty aerodynamiikkaan, kantavuuteen sekä polttoainetaloudellisuuteen. Porissa oli esillä 50-paikkainen 12,9 metriä pitkä ja 3,5 metriä korkea malli, mutta myös muita versiota on pian saatavilla.

Kaupunkiliikenteeseen soveltuvista ajoneuvoista VDL toi näytille Euro 6 -moottorilla varustetun matalalattiamallin Citea LLE 120/255:n. Citea on hallinnut Suomen linja-automarkkinoita innovatiivisilla ratkaisuilla, joilla Citea LLE:stä on saatu noin 20 prosenttia kevyempi kuin vastaavista perinteisistä busseista.

Volvolla oli esillä tututtuun tapaan laaja kattaus niin tilaus-, linjaliikenne- ja kaupunkibusseja. Tilaus- ja linjaliikenteeseen soveltuu mainiosti Volvo 9700H 4×2, jossa on 430 hevosvoiman Euro 6-moottori 2050 Nm:n väännöllä. Paikkaluvultaan auto on 1 + 1 + 49 ja varusteluun kuuluvat esimerkiksi pelipöytä, jääkaappi, ilmastointi, keitin sekä automaattinen palonsammutusjärjestelmä.

Seutuliikennettä varten Volvo toi näytille esimerkiksi Länsilinjoille toimitettavan Volvo 8908RLE 6×2 -kaupunkibussin. Auton kokonaispituus on 14,8 metriä ja mukaan mahtuu 51 + 3 istujaa sekä vielä 72 seisomapaikoille. Volvon tyyliin autossa on automaattinen palonsammutusjärjestelmä sekä peruutuskamera. Porin näyttelyssä Volvo tarjosi myös mahdollisuuden tutustua hybriditeknologiaan, kun tarjolla oli Volvo 7900 -hybridimallin koeajomahdollisuus.

VBI Vehicon osastolla oli valinnanvaraa laidasta laitaan. Esillä oli 16-paikkkainen Sprinter, CrossWay -busseja sekä uutena tulokkaana Iveco Dailyn alustalle rakennettu espanjalainen Ferqui Sunrise -pienoislinja-auto. Meillä uusi tuttavuus on 1 + 1 + 26 -paikkainen ja varusteluun kuuluu esimerkiksi kaksi sähkökäyttöistä ovea, tuplaikkunat sekä lämmitin patteriverkostolla.

Seinäjokelainen Oy Auto-Way Ltd on noussut vauhdilla suomalaisen bussikaupan kärkisijoille. Monipuoliseen valikoimaan sekä uusissa että käytetyissä ajoneuvoissa panostanut yritys on selkeästi löytänyt markkinoillemme soveltuvan toimintatavan. Porissa Auto-Wayllä oli esillä kaksi Mercedes-Benz Sprinteriä sekä paljon kysytty Ford Transitin 18-paikkainen bussiversio.

Bussikauppa.fi esitteli Yyterissä monipuolista Altas Commercial Vehicles:n valikoimaa. Altas tarjoaa viimeisteltyä yksilöllisyyttä ja asiakas saa kilpailukykyiseen hintaan tarkoin toivomustensa mukaisesti valmistetun ajoneuvon. Esimerkiksi Cityline-mallisto on löytänyt asiakaskuntansa Suomesta mainiosti, mihin on vaikuttanut hyvän hinta-laatusuhteen lisäksi ajoneuvojen muuntautumiskyky erilaisiin kuljetustehtäviin.

Autocuby Bus Finland Oy on kahden vuoden ajan tuonut maahan puolalaisia Autocuby-pikkubusseja ja hyvien käyttökokemusten kautta merkki on ottanut oman paikkansa markkinoiltamme nopeasti. Puolan tehdas on havainnut menestyksen Suomessa ja Porissa Autocubylla olikin todella näyttävä osasto ja monipuolinen kalustovalikoima esillä. Moni esillä olleista autoista oli myös jo asiakkaiden väreissä, mikä osoittaa kaupankäynnin onnistuneen myös tänä vuonna. Suurta mielenkiintoa herätti Sprinter 519 CDI 1 + 8 henkilön VIP-varustuksella, joka osoitti mitä sana luksusbussi oikein tarkoittaa.

Ford on viime vuosien aikana toteuttanut täydellisen hyötyajoneuvomallistonsa uudistamisen ja nyt on valmiina kattava valikoima aina Courier-pikkupakusta Transit-kuorma-autoihin. Onnistunut prosessi näkyy myös bussipuolella – uudet Transit- sekä Custom-bussit ovat löytäneet asiakaskuntansa nopeasti. Porissa esillä oli esimerkiksi 155 hevosvoiman moottorilla varustettu 1 + 8 -paikkainen Transit 2,2 TDCI, jonka varusteisiin kuuluu esimerkiksi peruutuskamera sekä näkyvyyspaketti.

Vuonna 1990 perustetun puolalaisen Polsterin toiminta jakautuu Mercedes-Benz Sprinterin alustalle rakennettujen pikkubussien valmistukseen sekä linja-autojen sisäverhoilutöihin. Tuotteiden laadukkuus on vakuuttanut myös Suomen markkinoilla ja eräille alan toimijoille on myyty jo yli 40 Polsterin Sprinter-pikkubussia. Yyterissä näytillä oli esimerkiksi 1 + 19 -paikkainen Sprinter 519, jonka huippuluokan varustukseen kuuluu muun muassa kaksinkertaiset panoraamaikkunat, vesilämmitys, ilmastointi, audio- ja videolaitteisto sekä laadukkaat istuimet. Verhoilupuolelta oli esillä värikkäitä sisustusvaihtoehtoja, joilla linja-autoon saadaan kustannustehokkaasti uutta ilmettä.

Lietolaisen Revid Oy:n osastolla oli näytillä hyvin mielenkiintoisia ja yksilöllisiä pikkubussi- sekä linja-autovaihtoehtoja monipuolisiin kuljetustarpeisiin. Esillä oli esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI City Bus 1 + 16 -paikkaisena sekä 1 + 1 + 29 -paikkainen Atego Sundancer turistivarustuksella.

Colmec on tullut Suomen rengasmarkkinoille jäädäkseen ja sen toiminta on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Pinnoitetut Boss-renkaat ovat löytäneet asiakaskuntansa ja linja-autopuolella vastaanotto on ollut mainio. Laadukkuudesta kertoo myös useiden suurten kotimaisten autoalan toimijoiden Colmecin kanssa tekemät edustussopimukset. Colmec panostaa myös jatkossa hyvin voimakkaasti linja-autopuolelle ja tulossa on myös uutuustuotteita.

Lahtelainen BussiPro on nimensä mukainen yritys, jonka kattavassa valikoimassa on tarvikkeita ja varaosia jokaiselle bussiasiakkaalle. Yli tuhannen nimikkeen varastosta löytyvät niin korinosat, varaosat sekä tarvikkeet ammattilaisten tarpeisiin ja edustuksista tuoreimpana valikoimaan ovat saapuneet Matador-pyyhkimet järjestelmineen. BussiPro on tunnettu edelleen lasipalveluistaan sekä palonsammutusjärjestelmistä, joiden asennusten määrä on voimakkaassa kasvussa.

Valtakunnallinen raskaan kaluston varaosaketju Trailcon Oy tarjoaa myös linja-autoilijoille huikean valikoiman varaosia, varusteita sekä tarvikkeita. Yrityksen edustuksesta löytyvät tärkeimmät alan toimittajat ja valikoima kehittyy jatkuvasti asiakastoiveiden mukaisesti. Viime aikoina uutuustuotteita on tullut esimerkiksi linja-autojen kellovalikoimaan, jarrupuolelle sekä ureajärjestelmiin.

Raskassarja-myymäläketjulla on tällä hetkellä raskaan kaluston varaosa- ja tarvikemyymälöitä 18 paikkakunnalla kautta maan ja lisäksi yritys tarjoaa korjauspalveluja 11 kaupungissa. Linja-autojen varaosapuolella merkittävä tekijä on saksalainen Diesel Technic, jonka valtavasta yli 30 000 nimikkeen joukosta on saatavilla laadukas ratkaisu jokaisen liikennöitsijän tarpeisiin

Corenet Oy toteuttaa matkustajainformaatioratkaisuja niin julkiseen liikenteeseen kuin muidenkin hyötyajoneuvojen tarpeisiin. Monipuolisilla palveluilla voidaan räätälöidä sopivimmat ratkaisut niin ajoneuvoihin, pysäkeille kuin tienvarsitauluihin. Informaationa voidaan välittää tiedotteita, uutisia, paikannusseurantaa ja mainontaa, joiden avulla asiakasviihtyvyyttä ja turvallisuutta voidaan kehittää kustannustehokkaalla tavalla.

Örum on tunnettu korkealaatuisista varaosistaan ja tarvikkeistaan. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu alan johtavia, laadukkaiksi ja kestäviksi havaittuja huipputuotteita kaikilta autoilun päätuotelinjoilta. Merkittävimpiä edustuksia Örumilla ovat esimerkiksi Hellan ja Boschin valaistustuotteet, Sachsin iskunvaimentimet, Behr Hella Servicen lämmönhallintajärjestelmät sekä Lemförderin alustan ja ohjauksen osat.

Tarviketoimittaja Motoral Oy:llä oli Yyterissä esillä esimerkiksi laadukkaita, autourheilunkin vaativalla saralla kunnostautuneita Koni-iskunvaimentimia. Motoral on palvellut suomalaisia autoilijoita jo yli 50 vuoden ajan ja nykyään tarjolla on yli 200 eri valmistajan laatutuotteet.

Piirla ja Mastercom esittäytyivät yhteisosastolla, jossa oli mahdollisuus tutustua kotimaiseen liikenne- ja seuranta-alan viimeisimpiin uutuuksiin. Esillä oli esimerkiksi Piirlan kattava jälkiasenteinen Mobileye-turvajärjestelmä, jonka avulla autoilun turvallisuus nousee uudelle tasolle. Mastercom esitteli suosittua Kiho-seurantajärjestelmää, jonka avulla suurenkin kalustomäärän reaaliaikainen hallinta onnistuu luotettavasti. Mobileye ja Kiho on myös yhdistetty pilottihankkeeseen, jonka kautta saadaan tarkka teknistä tietoa miten järjestelmät vaikuttavat kuljettajien ajotapaan.

Scannotec Oy:n ainutlaatuinen Fogmaker-sammutusjärjestelmä tukahduttaa moottoripalot korkeapaineisen vesisumun avulla. Ympäristöystävällisessä järjestelmässä sammutin tyhjenee aina täydellisesti riippumatta ajoneuvon asennosta. Järjestelmän suosiosta kertoo se, että niitä on asennettu maailmanlaajuisesti kaikkiaan jo yli 65 000 kappaletta.

YTM-Industrial sammutusjärjestelmä

Vantaalla sijaitseva YTM-Industrial Oy on kehittänyt kotimaisen sammutusjärjestelmän, joka on testattu VTT:n palolaboratoriossa FK127-ohjeistuksen mukaisesti. Järjestelmässä käytettään AFFF-kalvovaahtoa, joka soveltuu ominaisuuksiensa ansiosta mainiosti linja-autopalojen sammuttamiseen. Järjestelmä toimii monilla tasoilla, sillä se sekä jäähdyttää, kyllästää ja muodostaa tukahduttavan kalvon palopesäkkeen ympärille.

Lue seuraavaksi