Uutiset

Autot

Busworld 2011 – hybridiä ja vahvaa aasialaisuutta

Kortrijkin idyllinen kaupunki Belgiassa on toiminut Busworld-tapahtuman kotipaikkakuntana jo vuodesta 1971 saakka. Alkujaan pieni ja paikallinen tapahtuma on vuosikymmenten saatossa kasvanut maailmanluokan tapahtumaksi, joka kokoaa bussialan toimijat aina kahden vuoden välein tutustumaan alan merkittävimpiin uutuuksiin. Lokakuun loppupuolelle ajoittunut, järjestyksessään 21. näyttely vietiin läpi erittäin positiivisessa hengessä – myönteisten tuulien siivittämänä, vaikka messukeskuksen ulkopuolisessa maailmassa etsittiinkin keinoja finanssikriisin ratkaisemiseksi.

Vajaan 32 000 messuvieraan ihmeteltäväksi oli kattavan linja-autovalikoiman ohella tuotu myös lukuisia joukko työssä tarvittavia varusteita ja tarvikkeita sekä alan palvelutarjontaa. Näytteilleasettajia pinta-alaltaan reilun kuuden hehtaarin messukeskuksessa oli kaikkiaan 340, joista aikaisempaa useampi oli saapunut eurooppalaiselle pelikentälle Aasiasta. Perinteisesti Aasiassa on valmistettu osakokonaisuuksia ja komponentteja Euroopassa valmistettaviin linja-autoihin, mutta nyt nousevan auringon markkinoilla kootaan myös Eurooppaan soveltuvia linja-autoja. Lähestulkoon loputtomilta tuntuvia messukäytäviä kulkiessa huomio kiinnittyi nopeasti kiinalaisten linja-autovalmistajien suureen määrään ja samalla myös heidän valmistamiensa tuotteiden kohonneeseen laatutasoon. Kiinassa valmistettavat, eurooppalaisten käyttäjien vaatimukset täyttävät linja-autot eivät ole tulevaisuutta – ne ovat vuotta 2011.

Kiinalaiset ovat toki vahvasti mukana myös tulevaisuuden kehittämisessä, sillä idässä osataan ja halutaan tuoda markkinoille myös ennakkoluulottomia, vihreitä ratkaisuja. Varsin monen kiinalaisvalmistajan osastolla oli mahdollisuus tutustua niin hybriditekniikkaa hyödyntävään kuin täyssähkökäyttöiseenkin kaupunkiautoon, jotka kumpikin tulevat varmuudella yleistymään kaupunkiliikenteessä. Lukuisista uusista ratkaisuista huolimatta on perinteisen dieselvoimalan syrjäyttäminen kuitenkin erittäin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Niinpä valmistajat toistensa vanavedessä tuovat markkinoille myös aikaisempaa puhtaampia, Euro 6 -päästönormien mukaisia dieselvoimaloita. Seuraavassa bussialan katselmuksen kuumimmat kamppeet, astukaa kyytiin.

Ari Perttilä

Lue myös Ammattiautot 9/11 ollut artikkeli:
Esimakua Busworld 2011 -näyttelystä

Lue seuraavaksi