Uutiset

Autot

BUSWORLD 2015 – kestävää kehitystä ja sähköistä tunnelmaa

Belgian Kortrijkissä 16. – 21.10. järjestetty Busworld 2015 tapahtuma keräsi ennätysyleisön. Vuodesta 1971 alkaen tapahtuma on järjestetty aina joka toinen vuosi. Nyt lokakuun puolilla välin pidetty näyttely oli järjestyksessään 23. tapahtuma.
Kuuden päivän aikana Kortrijkin messuhallissa kävi lähes 35.000 messuvierasta yhteensä 118:sta maasta. Kasvu edelliseen, vuonna 2013 järjestettyyn näyttelyyn verrattuna oli 9 %. Näytteilleasettajia Kortrijkiin saapui 411 yritystä 36:sta maasta.

Vuoden 2015 Busworld – näyttely tullaan myöhemmin muistamaan vaihtoehtoisten käyttövoimamuotojen todellisena läpimurtona. Edellisessä näyttelyssä vuonna 2013 aihe oli jo tapetilla, mutta nyt lähes kaikki valmistajat esittelivät vähintään yhden vaihtoehtoista käyttövoimaa hyödyntävän ajoneuvon. Pääosaan vaihtoehtoisista energiamuodoista nousi selkeästi sähkö.

Volvon osastolla huomio kiinnittyi ensimmäiseen sarjatuotantosähköbussiin, Volvo 7900 Electric -malliin. ”Hiljainen ja puhdas”, kuvasi sähköbussia puheessaan Håkan Agnevall, president of Volvo Busses. ”Sähkö tulee olemaan tärkein voimanlähde julkisen liikenteen pyörittämiseen tulevaisuudessa”, Agnevall painotti. Bussin akut ladataan sähköverkon kautta bussipysäkeillä ja lataus kestää alle kuusi minuuttia. Volvo on myynyt tähän mennessä jo kaikkiaan 2200 sähköbussia vuodesta 2010 lähtien.

Mukavuutta sekä turvallisuutta korostava Volvo Dynamic Steering – ohjausjärjestelmä on nyt integroitu Volvon kuorma-autoista myös useisiin bussimalleihin. Kyseessä on yksi Volvon viime vuosien merkittävimmistä innovaatioista. Dynamic Steering- järjestelmä vähentää automaattisesti epätasaisen tien aiheuttamia vääntöjä sekä värinöitä ja se toimii erityisen hyvin matalissa ajonopeuksissa, kuten peruutettaessa.

Daimlerin osastolla tuotiin maailman ensiesittelyyn Mercedes Benzin Citaro NGT kaupunkibussi. Kevennetyllä painolla saadaan enemmän matkustajapaikkoja, ja polttoaineen kulutuskin saadaan putoamaan 15-20 %. Uuden M 936 G kaasumoottorin avulla saadaan suorituskyky dieselmoottorin tasolle, mutta Co2 – päästöt jopa 10 % pienemmiksi. Kaasumoottori on huomattavan kompakti kooltaan, ja painoltaankin vain 747 kg.

Setran S 431 DT double-decker mahdollistaa istumapaikat 80 matkustajalle. Malli on varustettu myös kahdella pyörätuolipaikalla. Euroopan laajuinen korkean matkustajakapasiteetin vaatimus pitkän matkan palveluliikenteessä on johtanut nopeaan kasvuun erityisesti kaksikerrosbussien kysynnässä. Setra S 431 DT:n ansiosta Daimler varmistaa myös tulevaisuudessa erinomaiset asemansa Saksan markkinajohtajana linja-autopuolen kaukoliikenteessä.

Scania lanseerasi Busworldissä jotain aivan uutta. Monipuolinen INTERLINK tarjoaa korvaa Scanian Omniexpress – malliston tarjoten nyt markkinoiden monipuolisimman valikoiman koskaan. “Scania Interlink on todellinen monitoimimalli, jonka valitessaan asiakkaan ei tarvitse tyytyä kompromisseihin.” Uudessa Scania Interlink  mallistossa on kolme perusmallia: Low Decker, Medium Decker ja High Decker. INTERLINK LD toi markkinoille täysin uuden konseptin. Ensimmäinen normaalilaittiainen, täysin kaasukäyttöinen kaupunkibussi, jolla hoituu niin lentokenttä- kuin koululaiskuljetuksetkin.

Scania esitteli kaksi vuotta sitten Busworld-näyttelyssä uuden Scania Citywide -hybridibussin kaupunkiliikenteeseen. Nyt samaisesta, etuosaltaan matalalattiaisesta mallista esiteltiin Class 2 -luokan säännöt täyttävä linjaliikenneversio, jolla on tietyillä markkina-alueilla mahdollista ajaa 100 km/h tuntinopeudella.

VDL paljasti Busworldissa kolmiovisen, 12 metrisen Citea SLF Electric ”The E- Worker”:in. Sen myötä nähdään valikoima erilaisia tuotekehitystyön tuloksia, joilla vähennetään energiankulutusta. Näistä esimerkkinä LED-valaistus kauttaaltaan, sähköovet sekä kokonaan uusi ohjaamo. Lisäksi melupäästöjä on vähennetty erittäin alhaiselle tasolle korostaen matkustusmukavuutta.

Ensi-iltansa Belgiassa sai myös uusi Citea LLE-120:n kolmiovinen versio kaupunkiliikenteeseen. Kaikki kolme ovea ovat sähkökäyttöisiä vähentäen näin energiankulutusta. Ainutlaatuinen rakenne takaa kevyen painon, mikä yhdistettynä tehokkaaseen moottoriin takaa pienen polttoainekulutuksen ja matalat päästöarvot.

Tapahtuman näyttävintä antia oli neljän metrin korkuinen VDL Futura FDD2 – kaksikerrosbussi. Mallia on saatavilla kolmiakelisena kahdella pituudella; 13.085 mm pituinen FDD2-130, matkustajapaikkoja 84 kpl sekä 14.145 mm pituinen FDD2-141, matkustajapaikkoja 96 kpl.

Solaris esitteli uutuutenaan päästöttömän ja puhtaan, täysin sähköisen Urbino 12 Electric:n. Runko on valmistettu hyvin korroosiota kestävistä materiaaleista.Merkittävä keveys sekä jykevä rakenne ovat perustana tälle korkealuokkaiselle, luotettavalle ja ennen kaikkea vähän energiaa kuluttavalle sähköbussille.

Toinen Solaris- perheen uutuus oli Urbino 12 LE. Kyseessä on tuorein tulokas Solariksen matalalattiaisten kaupunkibussien luokkaan. Painoa on saatu entisestään alaspäin, ja matkustajakapasiteettia lisättyä. Sisätiloiltaan uusi Urbino 12 LE on ergonominen ja miellyttävä. Matkustajat hyötyvät tilavista ja entisestään laajentuneista sisätiloista.

Solariksella oli esillä myös midiluokan konseptibussi. DAF LF:n alustalle tehty 8,2 metriä pitkä tuote pitää sisällään paikat 31+1

Irizar toi ensimmäistä kertaa näyttelyyn täysin sähköisen kaupunkibussin Irizar i2E:n. 24 paikkainen, kahdella pyörätuolipaikalla varustettu 12 metriä pitkä auto on jo ajossa mm. Barcelonan ja Lontoon kaupunkiliikenteessä. Auto kaikkineen edustaa Irizar Groupin tulevaisuuden strategista linjausta. Kohti päästöttömyyttä, sitoutuen melusaasteen vähentämiseen. Lisäksi alhaisten polttoaineen kulutuslukemien saavuttamisen avulla tähdätään  kustannusten säästämiseen.

Irizar esitteli Busworldissä mallistonsa uuden lippulaivan, ylellisen turistiauton Irizar i8:n. Irizar i8 on varustettu DAF:n MX 13 moottorilla. Penkkiratkaisut uuteen i8:aan on tehty kahta selkeää tavoitetta silmälläpitäen: matkustusmukavuuden edistäminen sekä kokonaispainon minimoiminen. Kuljettaja pääsee toimimaan täysin uuden ergonomisen kojelaudan parissa. Hallintalaitteet sekä navigointilaitteisto on sijoitettu strategisesti hyvin saataville. Kaikkien muiden oheislaitteiden, kuten ilmastoinnin, viihdeyksikön, mikrofonin, kameran jne. hallinta onnistuu yhdestä ja samasta paikasta, keskikonsolista.

Kuluvana vuonna kunniakasta 100- vuotisjuhlaansa viettävä MAN Truck & Bus esitteli näyttelyssä erityisvarustellun juhlavuoden mallin, Lion Coach ”100 Years Edition”:n. Voimanlähteenä vaikuttava 440 hevosvoimainen D26 moottori, varusteina mm. MAN TipMatic automaattivaihteisto sekä GPS-ohjattu MAN EfficientCruise vakionopeussäädin. Juhlamallin turvallisuusominaisuuksista tärkeimpinä mainitaan hätäjarruavustin EBA (Emergency Brake Assist) sekä kaistavahti LGS (Lane Guard System).

MAN Lion Intercity esiteltiin ensimmäistä kertaa Busworldissä. Monikäyttöisyys, ensiluokkainen mukavuus, korkeatasoinen toiminnallisuus sekä erinomainen turvallisuustaso, kaikki parasta MAN- laatua. Osastolla oli nähtävänä sekä 12- että 13-metriä pitkät versiot.

Poikkeuksellisen näyttävä oli MAN:n premium-merkin Neoplanin esilläollut Cityliner. Räätälöitynä ratkaisuna VIP- tason istuinratkaisut yhdistettynä ylelliseen lounge- ilmapiiriin, viimeisteltynä uusimman teknologian multimediaratkaisuilla.

Elokuussa ”International Coach of the Year 2016”- palkinnon voittajaksi nimetty Iveco Magelys Pro sai ansaitsemansa huomion näyttelyssä.  ”Olemme ylpeitä että Magelys oli voittoisa lukuisten intensiivisten testausten perusteella sekä ankaran kilpailun jälkeen ansaiten himoitun ”International Coach of the Year 2016″- tittelin. Tämä on voimakas signaali koko teollisuudelle ja vastaaville toimijoille osoittaen selvästi, että meidän autollamme on kaikki tarvittavat ominaisuudet hienon eurooppalaisen uran rakentamiseen”, kommentoi puheessaan Sylvain Blaise, Head of Iveco Bus.

Kortrijkissa sai maailman ensi-iltansa Ivecon sähköinen Daily- pikkubussi. Tähän uuteen versioon luvataan 25 % lisää tehokkuutta, 100 kg lisää kantavuutta sekä 20 % lisää käyttöikää akuille. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 280 km. Auton pituus on 7120 mm ja matkustajakapasiteetti 16 + 1.

Yutong E12, täyssähköinen matalalattiaversio

King Longin E12 on plug-in hybridi, jolla kerrotaan voitavan ajaa jopa 50 kilometriä yhdellä latauksella. Latauksen kesto on korkeintaan kymmenen minuuttia.

Espanjan toiseksi suurin linja-autovalmistaja Unvi toi esille mielenkiintoisen uutuuden. UNVI SIL INTERCITY Double Decker. Kyseessä on MAN- alustainen kaupunki- sekä lähiliikenteeseen sopiva ajoneuvo. Pituus 14 metriä, kolmiakselinen, 77 istuimapaikkaa.

Liettualainen korirakentaja Altas esitteli ensimmäisen koskaan rakennetun Mercedes Benz  Sprinter – alustaisen matalalattiahybridin. Kyseessä on helposti asentava Plug-in Hybrid Electric Vehicle (iPHEV) -järjestelmä, joka voi tarjota jopa 45 km päästötöntä ajokilometriä. Sähkömoottori painaa 91kg ja tuottaa 900Nm väännön. Sen odotetaan kestävän yli 12 vuotta. Auto on vielä prototyyppivaiheessa, ja se tullaan näyttelyn jälkeen esittelemään laajalti Skandinaviassa ja Hollannissa.

Lue seuraavaksi