Carado Van nyt myös Citroënin alustalla

Esa Suominen

Caradon Van-luokan puoli-integroituja matkailuautoja saa nyt myös etuvetoisella Citroënin alustalla, vaihtoehtona aikaisemmin käytetylle Ivecon alustalle. Tarjolla on kaksi eri pohjaratkaisulla varustettua mallia. Kävimme pikaisesti vilkaisemassa Rinta-Joupin Autoliikkeessä Porissa pidempää, erillisvuotein varustettua mallia V 337. Toinen samaan alustaan perustuva vaihtoehto on ulkomitoiltaan hieman lyhyempi ja yhtenäisellä poikittaisvuoteella varustettu V 132. Molempia malleja saa sompailla B-luokan ajokortilla.

Carado Van -puoli-integroituja matkailuautoja saa nyt myös Citroënin alustalla. Tässä 6,65 metrinen malli V 337. Toinen vaihtoehto on hieman lyhempi V 132. Moottorina molemmissa malleissa on 96-kilowattinen diesel. Lisävarusteena on saatavana myös 118-kilowattinen (160 hv) voimanpesä. Vaihteisto on kuusilovinen manuaalilaatikko.

Euro 6 -päästönormien täytön johdosta autossa tarvitaan AdBlueta. Sen 15 litran tankin täyttö tapahtuu samaisen luukun alta, jossa myös dieselin täyttökorkki on. Luukku on kuljettajan puoleisella sivuilla. Siinä ei ole lukitusta, mutta dieseltankin korkissa on.

Rinta-Joupin Autoliikkeelle on tulossa kevään aikana reilun kymmenen kappaleen erikoiserä näitä uusia Van-luokan ajoneuvoja. Edukkaimmillaan tällaisen uuden Carado Vanin saa Porin toimipisteen automyyjän, Olli-Pekka Männistön mukaan noin 50 000 euron hintaan (hinta sisältää arvonlisäveron).
Citroën-alustaisen mallin moottorina on merkin 96-kilowattinen (130 hv) 2,0-litrainen diesel varustettuna AdBlue-järjestelmällä (BlueHDi), jolloin Euro 6 -normit täyttyvät. Vaihtoehtona saa lisävarusteena 118-kilowattisen (160 hv) version samasta moottorista. Vaihteistona on kuusilovinen manuaalilaatikko.

Kahdella pohjaratkaisulla
Tarjolle tulee kaksi eripituista ajoneuvoa, joista lyhyemmän, V 132, kokonaispituus on 5,95 metriä ja pidemmän V 337 pituus on 6,65 metriä. Pituusero tulee V 337:n pitkittäin sijoitetuista erillisvuoteista, kun V 132:ssa on puolestaan poikittainen yhtenäisvuode. Makuuosastoon asti ajoneuvot ovat lähes identtiset ohjaamoa, oleskelutilaa, wc:tä ja keittiötä myöden. V 337:n pitkittäin sijoitetut vuoteet tuovat tuon reilun puolen metrin lisämitan. Vuodepaikkoja on aina vähintään kaksi ja erillisvuoteenkin saa muutettua jättimäiseksi parivuoteeksi. Lisämitan myötä takatalli on reilun kokoinen. Turvavyöpaikkoja molemmissa malleissa on neljä.

Pienellä punaisella teippauksella on takavaloihin saatu helposti mukavaa ilmettä.

Sisäkorkeus on 195 senttiä, ja muutoinkin tilavassa wc:ssä mahtuu 190-senttinenkin asioimaan selkä suorana. Wc-istuin on kääntyvää mallia, jolloin pöntöllekin käyminen helpottuu. Wc:n peili ja pesuallas kääntyvät sivulle, wc-istuimen päälle. Näin suihkutilasta tulee kauttaaltaan sileäpintainen tila ilman kastuvia ja suihkuttelua haittaavia ulokkeita. Reilun sisäkorkeuden myötä myös peseytyminen onnistuu pitkältäkin henkilöltä selkä suorana. Pieni avattava kattoikkuna helpottaa wc-/suihkutilan tuuletusta.
Keittiö on sijoitettu käyntioven viereen vasemmalle siten, että maantasoltakin yltää työtasolle. Allas ja hella sijaitsevat avattavan lasikannen alla. Työtason pinta-ala on erittäin suuri, kun lasikansi on kiinni. Tasoa voi käyttää näppärästi tarjoilupöytänä, vaikka ruokailu tapahtuisi ulkona. Työtason edessä oleva suuri ikkuna nimittäin aukeaa reilusti, tarjoten näin väylän ulos. Tässä kohtaa tarvitaan tosin niitä pitkiä jalkoja.
Pidemmässä V 337 -mallissa on keittiön vieressä tangolla varustettu vaatekaappi. Sinne mahtuu mukavasti puvun takkeja ja muita pukineita asiallisesti vaatepuussa roikkumaan. Myös pesutilassa on vaatetanko.

Kojelauta on tuttua tavaraa Citroënin pakettiautoista. Mittarit ovat selkeitä ja kytkimet suuria.

Kuljettajan ja kartanlukijan istuimet tarjoavat leppoisat olot pitkillekin ajomatkoille. Tukevat istuimet kääntyvät näppärästi oleskelutilaan. Kojelaudan päällä näkyvään, alas taitettavaan kirjoitusalustaan voi kiinnittää myös tablettitietokoneen tai puhelimen.

Peruskamaa kuskille
Kuljettajalle tarjotaan Citroënin pakettiautoista tuttua näkymää ja toimivuutta. Mittaristo on perinteinen analoginen ja näin helposti luettavissa. Lämmönsäätimet ja muutkin kytkimet ovat suurikokoisia, joten niiden käsittely onnistuu hansikkaatkin kädessä. Ohjaus on tehostettu ja ajonestolaite rauhoittaa mieltä. Etuistuimissa on molemmissa kahdet ylösnostettavat käsinojat. Pakettiauto-Citroëniin verrattuna Carado Vanin etupenkeillä istutaan ”herroiksi”, koska penkin pituussäätöä rajoittava väliseinä puuttuu ja istuimet itsessään ovat leppoisat, mutta tukevat pitkällekin ajorupeamalle. Molemmat etuistuimet myös kääntyvät ympäri oleskelutilaan. Pakettiautoista tuttu, alas käännettävä kirjoitusalusta tarjoaa etuja myös matkailuautoiluun. Tukevaan telineeseen voi kiinnittää vaikka tablettitietokoneen tai puhelimen. Nykymatkailuautoista kun kiinteät navigaattorit ja radiotkin usein puuttuvat, voi tätä tablettitelinettä hyödyntää molempiin tarkoituksiin.
Euro 6 -normit täyttävän moottorin myötä tarvitaan mukaan myös AdBlueta. Sen säiliö on 15-litrainen ja täyttö tapahtuu dieselkorkin alla olevasta täyttöaukosta. Polttoainesäiliön tilavuus on 90 litraa.
Lyhyemmän V 132:n paino ajovalmiina on 2 520 kilogrammaa ja pidemmän 2 600.

 

Heti oven viereen sijoitetulle keittiötasolle yltää ulkoa, vaikka maassa seisten. Jääkaappi on suuri ja tason oikealla reunalla on tangon sisältävä vaatekaappi. Siellä riippuvat puvun takit ja muut hienot vaatteet siististi vaatepuussa. Taustalla näkyy toinen pitkittäisistä erillisvuoteista. Vuoteiden väliin voidaan kiinnittää irrallinen pohjalevy, jolloin muodostuu jättimäinen parivuode. Sängyt ovat alan tyyliin varsin korkealla. Kapuamista ovat helpottamassa irtorappuset. Takatalli puolestaan hyötyy korkeista vuoteista.

Wc:n/pesuhuoneen peili ja allas hanoineen kääntyvät pois tieltä oikealle wc-istuimen päälle muodostaen näin sileäpintaisen suihkutilan. Siellä mahtuu 190-senttinenkin henkilö peseytymään pystyssä seisten.