Uutiset

Autot

Caravan Lahti 2018 – Tulevan vuoden tuulet jo haisteltavissa

Caravan 2018 keräsi taas perinteisesti alan harrastajat Lahteen syyskuun lopulla. Näyttely oli ensi kertaa neljäpäiväinen. Näyttelyvieraita kävi noin 18 000, joka on kutakuinkin sama, mitä on nähty aikaisempinakin vuosina. Lisäpäivä sai kuitenkin kiitosta messuvierailta ja näytteilleasettajilta. Uusia, tulevan vuoden ajoneuvomalleja oli esillä lähes 300. Lisäksi näytillä olivat alan tarvikkeet ja palvelut. Messujen yhteydessä pidettiin myös Lahden seudun SF-Caravanin järjestämät treffit, joissa laskettiin käyneen noin 600 matkailuajoneuvoa. Yhteensä Lahden seudulla arvioitiin tuona viikonloppuna vierailleen yli 2 500 matkailuauto- ja vaunukuntaa, kun lasketaan yhteen treffit, läheiset leirintäalueet ja muut ”kylillä” liikkuneet.


Hallit olivatkin taas pullollaan toinen toistaan upeampia mobiilimökkejä. Yksi ihan oikea mökki-sanan alle sopiva vaunukin nähtiin Salvoksen osastolla. Se tuo uutta ajattelua liikuteltavaan majoitukseen. Käytetty materiaalikin on niissä pitkälti nykyotsikoita suosiva, uusiutuva materiaali, puu. Rantarakentamisen ehdot kiristyvät tulevaisuudessa, joten Salvoksen esittelemä konsepti mahdollistaa rannalle majoittumisen ilman aikaa vievää rakennuslupaprosessia. Ja vieläpä ympärivuotisen majoittumisen.
Uutta ja todella erikoista edusti Kaben kolossimainen, kaksikerroksinen matkailuvaunu. Se on taattu katseidenkääntäjä, missä tahansa liikkuukin. Tosin lähes 4,5 metrin korkeus rajoittaa sen kulkua monillakin tieosuuksilla. Harvemmin voi todeta soittavansa matkailuvaunun parvekkeelta, Kaben Tower 880 -vaunulla se onnistuu.
Caravan-messujen edustetuin luokka alkaa olla retkeilyautot. Siihen kategoriaan nähtiinkin nyt uusia malleja lähes kaikilta valmistajilta. Viimeistelytaso ja tyylikkyys ovat niissä integroituja veljiään ja siskojaan myötäilevä. Myös erilaisia muunneltavuuksia ja niihin liittyviä varusteita oli tarjolla runsain mitoin. Arkikäytössä olevasta, melkein pakettiautosta saa käden käänteessä monipuolisen ja käytännöllisen matkailuauton. Perheen koko lienee se ainut retkeilyautolla tapahtuvaa matkailua rajoittava tekijä. Makuupaikkoja kun on kuitenkin rajallinen määrä, vaikka kuinka sovittelisi varusteita. Kahdelle hengelle nykyiset retkeilyautot tarjoavat erittäin helpon ja edullisenkin tavan matkailla.

Messutapahtumassa on aina tarjolla luentoja, niin nytkin. Parolan Autokoulun Jiri Kattelus veti messupäivien aikana luentoja teemanaan ajokorttiluokat ja painorajat. Taskuissamme on moninainen määrä erilaisin ajo-oikeuksin varustettuja kortteja. Entisaikana riitti, kun erotti henkilöauton kuorma-autosta ja traktorin moposta. Tänä päivänä noiden tunteminen ei lukutaidon lisäksi vielä riitä. Ajokorttiluokkia on nykyisin jo niin monia, että niitä ei monikaan muista kaikkia ulkoa. Lisämausteen tuovat vielä ajoneuvojen painot ja niihin liittyvät kuljettajien rajoitteet. Henkilöautolla näitä juttuja ei tarvitse miettiä lainkaan, mutta kun astuu matkailuauton rattiin tai ottaa koukkuun asuntovaunun, on pakko hieman tutkia ajolisenssinsä riittävyyttä. Näin säästyy ikäviltä yllätyksiltä. Kaukana kotoa pysäytetyksi tulleen matkan katkeaminen voi muodostua hankalaksi yhtälöksi, jos ajolupa evätään. Toinen tulevaisuudessa lisääntyvässä määrin huomioitava asia on painoraja. Matkailuautojen omamassan ja kokonaispainon ero on yleisesti melko pieni, joten hyötykuormaa saa rajallisesti mukaan, vaikka tilaa olisikin. Painorajoissa ollaan kokemusten mukaan ulkomailla Suomea tarkempia, joten asia kannattaa huomioida pitkälle lähdettäessä. Lisäksi säännöksissä saattaa olla maakohtaisia eroja. Kattelus oli kerännyt asian helposti lähestyttävään muotoon, eli kannattaa mennä Jirin luennolle, jos sellainen on jatkossa jossain tarjolla. Ja varmasti onkin. Autolla tapahtuvaa kaukomatkaa varten kannattaa uhrata joka tapauksessa muutama tunti ajokorttisäädöksiin ja painorajoihin tutustuen, vaikka luulisi tuntevansa asian. Säädökset nimittäin elävät koko ajan ja Euroopan Unionin tavoitteena oleva, maiden välinen yhtenäisyys kuitenkín vielä puuttuu. Siinä ei Garda-järven rannalla enää kielitaitokaan auta, jos painoa on liikaa tai ajokortti ei oikeuta alla olevan ajoneuvon kuljettamiseen.

Jiri Kattelus in action.

 

Kohta lisää Caravan-messujen tarjontaa tällä kanavalla. 

 

 

Lue seuraavaksi