Caravanlandian suosio vie uusiin tiloihin

Tapani Palo

Kokkolalainen Caravanlandia Oy on vuodesta 2006 lähtien palvellut matkailuajoneuvopuolen asiakaskuntaa ammattitaitoisilla ja asiakaskohtaisilla menettelytavoilla. Caravanlandian toiminnan perusteena niin myynnissä kuin jälkimarkkinoinnissa on aina ollut palveluiden helppous, nopeus sekä turvallisuus ja tätä kautta asiakaskunnan määrä on kasvanut tasaisen varmasti. Luotettavan toiminnan lisäksi asiakkaita on miellyttänyt niin uusien kuin käytettyjen ajoneuvojen laadukkuus ja hintataso sekä Bürstnerin, Dethleffsin ja Sunlightin monipuolinen valikoima.

Caravanlandia on toiminut nykyisissä tiloissa aivan Kokkolan keskustan tuntumassa vuodesta 2007 lähtien ja toiminnan kasvaessa on nyt tullut aika siirtyä uusiin omiin tiloihin. Muutto tapahtuu ensi vuoden elokuussa, jolloin yli 2000 neliön tilat valmistuvat aivan tien 13 varrelle. Muutto mahdollistaa toiminnan kehittymisen entisestään, sillä silloin kaikki toiminnot saadaan nimenomaan Caravanlandian toimintaa varten suunniteltuihin tiloihin saman katon alle.

Yksilölliset uutuusmallit

Caravanlandiassa on aina kattava valikoima uusia Bürstner-, Dethleffs- sekä Sunlight-matkailuajoneuvoja, joista osaavan palvelun kautta pystytään rakentamaan asiakkaalle tarkasti yksilöllinen ajoneuvo vuosiksi eteenpäin.

Caravanlandian menestys on palvelun tason lisäksi seurausta kattavasta ja monipuolisesta ajoneuvovalikoimasta. ”Laadukkaat saksalaismerkit Bürstner, Dethleffs ja Sunlight vastaavat suomalaisautoilijoiden vaatimuksiin myös ympärivuotisuudellaan ja valinnanvaraa löytyy henkilömäärän, varustelutason sekä hintaluokan mukaan. Isojen merkkien vahvuutena on myös huoltopuolen toimivuus ja varaosien sekä tarvikkeiden helppo saatavuus”, kertoo Caravanlandian toimitusjohtaja Antti Tokola.

”Uusissa ajoneuvoissa puoli-integroitujen matkailuautojen suosio on edelleen vankkumaton ja ne edustavat noin 80 prosenttia myytävästä kalustosta. Seitsemän metrin pituus on kokoluokissa merkittävin ja vuoderatkaisuista tällä hetkellä suosituin on saarekevuoderatkaisu. Alustoissa Fiat on yhä omaa luokkaansa ja automaattivaihteistojen suosio on helppokäyttöisyyden ansiosta selvässä kasvussa. Yleistyksistä huolimatta matkailuautokauppa on hyvin yksilöllisyyttä korostavaa ja suurten linjojen jälkeen jokainen ajoneuvo on yksilö, joka on tarkoin suunniteltu juuri kyseisen asiakkaan vaatimukset huomioiden”, korostaa Tokola.

Luotettavat käytetyt löytävät asiakkaansa

Uusien ajoneuvojen lisäksi Caravanlandialla on komea, kymmenien kappaleiden valikoima käytettyjä matkailuautoja sekä -vaunuja. ”Käytetty kalusto toimii hyvänä tutustumismahdollisuutena karavaanialaan ja varsinkin monille nuorille niiden hintataso on mainio portti upeaan vapaa-ajan harrastukseen. Tällä hetkellä onkin menossa trendi, jossa moni lapsiperhe haluaa liikkumisvapautta pelkän mökin sijaan ja käytetty, luotettava matkailuauto onkin loistava vaihtoehto unelman toteuttamiseen”, jatkaa Tokola.

Palvelun merkitys kasvussa

Caravanlandian ammattitaitoinen huoltohenkilökunta pystyy ratkaisemaan vaikeatkin pulmat nopealla aikataululla. Saumaton yhteistyö maahantuojien kanssa sekä nykyaikaisin huoltokalusto takaavat ripeän ja oikeaoppisen toiminnan.

Caravanlandia työllistää tällä hetkellä 15 alan osaavaa ammattilaista ja konseptiin kuuluvat myynnin ja huollon lisäksi kattava varaosa- ja tarvikepalvelu, kuntotarkastukset, ostotoiminnot sekä ripeä kolarikorjaustoiminta. ”Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakaspalautteen kautta ja esimerkiksi ajoneuvon kotiin toimitus yhdistettynä vanhan poisvientiin on osoittautunut hyvin suosituksi palvelumuodoksi. Asiakkaat osaavat arvostaa helppoutta sekä yksinkertaisuutta ja avoimen hinnoittelumme ansiosta ikäviä yllätyksiä ei palveluihin pääse syntymään”, lisää Tokola.

Caravanlandian yrittäjät Janne Luokkala ja Antti Tokola ovat henkilökuntansa kanssa kasvattaneet yrityksestä menestyksekkään ja arvostetun alan toimijan. Ensi vuonna yritys muuttaa uusiin omiin toimitiloihin tien 13 varteen Kokkolassa.

Tuleva vuosi näyttää Caravanlandialla hyvin positiiviselta ja lisäpotkua kaupankäyntiin tuovat Bürstnerin ja Dethleffsin uutuusmallien reipas ennakkomyynti sekä uusien toimitilojen tuoma tehokkuuden kasvu. ”Tänä vuonna myymme kaikkiaan noin 450 ajoneuvoa ja ensi vuodelle on odotettavissa mukavaa kasvua. Järjestämme myös vuoden mittaan useita viikonloppunäyttelyjä ja lisäksi olemme mukana Lahden Caravan 2019 -näyttelyssä syyskuussa. Avajaisjuhlahumu alkaa elokuussa ja uudet toimitilat tulevat mahdollistamaan entistäkin yksilöllisemmät palvelut toimintamme joka osa-alueelle. Toivotammekin niin vanhat kuin uudetkin asiakkaat tutustumaan valikoimaamme joko paikan päälle Kokkolaan tai kattavien nettisivujemme kautta”, päättää Tokola.