Uutiset

Autot

Carsport sisusti Viton

Carsport-sisustukset eivät enää ole olleet puoleentoista vuoteen Volkswagenin yksinoikeutta, vaikkakin edelleen pääosa Jonassonin sisustuksista tehdään niihin. Jonasson Oy keskittyi 90-luvun alussa pelkästään Volkswagen Transportereiden sisustamiseen. Crafterien teko alkoi kesällä 2007. Tämä strateginen muutos oli mahdollinen Jonassonin siirryttyä uusiin toimitiloihin Ylöjärvelle, mitkä mahdollistivat entistä suuremman tuotantokapasiteetin. Matalalattiainen Caddy esiteltiin syksyllä 2008. Monimerkkitaloksi Jonasson siirtyi kesällä 2010, kun varusteluja alettiin tehdä myös Mercedes-Benz Sprinteriin. Merkin kysyntä oli yllättävänkin suurta ja sen innostamana Carsport-varustelu kehitettiin myös Mercedes-Benz Vitoon.

Jokainen Carsport-varusteltu auto saa yksilöllisen järjestysnumeron, jonka perusteella Jonassonilla löydetään tuotannonohjausjärjestelmästä aina auton historiatiedot. Näin mahdollisesti tarvittavat varaosat saadaan nopeasti ja varmasti toimitettua koko auton elinkaaren ajan, myös takuuajan jälkeen. Takuuta korityölle annetaan kaksi vuotta ilman kilometrirajoitusta, mutta Jonassonilla pidetään kunnia-asiana huolehtia asiakaista myös takuuajan jälkeen. Kilometrejä näihin autoihin kertyykin tyypillisesti paljon. Jotakin kertoo myös se, että Carsport-sisustetut autot ovat kysyttyjä käytettynäkin.

Tehokkain nelisyninterinen

Koeajoimme Carsport-Viton heti tuoreeltaan. Koeajossa ollut esittelyauto on GLE V.I.P. -varustetasolla oleva invataksiversio, jossa tosin ei vielä ollut asennettuna invanostinta. Vitoon on tarjolla myös normaalikorkuinen tilataksiversio, joka perushinnoiteltuna on GL V.I.P. -tason varustuksella.

Perusauto koeajokissa on Vito 116 CDI ja vaihteistona siinä on automaatti, joka siis Vitossa on perinteinen varmasti jouhevasti toimiva turbiniin perustuva ratkaisu. Takavetoisessa mallissa automaattivaihteisto on lisävaruste, mutta nelivedoissa se on vakiona.

Moottoriversio 116 CDI on nelisylinteristen dieselien tehokkain 120 kW:n (163 hv) tehoineen, mikä kyllä riittää rivakkaankin liikkumiseen. Vääntöäkin on 360 Nm alkaen kierrosnopeudesta 1 600 k/min, mikä tekee ajamisesta helppoa. Jos tämä ei jollekin ole riittävästi, saa V6-moottorin mallimerkinnän muuttuessa 122 CDI:ksi, jolloin tehoa on 165 kW (224 hv) ja vääntöä 440 Nm 1 400 k/min kierrosnopeudesta alkaen. Nelivetoisessa versiossa on aina nelisylinterinen moottori.

Takavetoinen Vito on invataksivarustuksellakin tasapainoinen ajettava. Takavetoisuus on selkeä etu kaupunkiajossa. Jyrkkään kulmaan kääntyvien etupyörien ansiosta kääntöympyrä jää pieneksi ja sen ansiosta Vito on ketterä käsitellä ahtaissakin paikoissa. Vito on tukeva ajettava pitkillä matkoilla. Matka-ajossa arvostusta saa hyvin toimiva vakionopeussäädin.

Koska nostin sijaitsee aivan auton peräosassa, siirtää se painojakaumaa tavallista taaemmas. Tämän ansiosta vetävillä renkailla on aina normaalia enemmän peruskuormaa, mikä on vain etu tällä vetotavalla. Vitosta on saatavana myös nelivetoinen versio, joten haastaviakin olosuhteita varten on mallistossa oma vaihtoehtonsa.

Alustaan tehdasvarustelua

Viton varustelu on jo vakiona pitkälle riittävä taksikäyttöä ajatellen, mutta tietyt lisävarusteet ovat tyypillisiä, joita Jonassonilla varusteltaviin autoihin tulee. Yksi näistä tehdastilausvarusteista on sähkötoiminen sivuliukuovi, joka on hyvin tyylikkäästi toimiva ja sen huolto osataan varmasti merkkihuollossa. Muita tyypillisiä tehdaslisävarusteita oat muun muassa kuljettajan mukavuusistuin, Tempomat-vakionopeussäädin ja auton varustaminen kahdella akulla. Bussivarusteluja varten ainoa välttämätön tehdaslisävaruste on kuitenkin PSM-parametroitava lisämoduuli.

Alustana koeajoautossa on pitkä koriversio, johon on tehty Carsport-Design-kattokorotus. Vitoa on saatavana myös tehtaalta korkeana koriversiona, mutta Carsport-katto on tehty henkilökuljetustarpeita ajatellen, kun taas tehtaan korotus on enemmänkin tavarankuljetuksen ehdoilla suunniteltu. Tässä GLE-inva-versiossa on Carsport-Design-kattokorotus vakiovarusteena. Siihen sisältyy myös sisäkaton desing-paketti, joka sisältää kattokanaviston ja kuusiosaisen koristelistasarjan. Kattokorotuksen lisäksi takapariovet ovat korotetut.

Mukavuutta ja muunneltavuutta

Suomen olosuhteissa tärkeään lämpimyyteen on panostettu Carsport-varustuksessa erityisesti. Lämpöä matkustamoon tuotetaan 4 kW:n vesikiertolämmittimellä. Erikoistummat, eli 16 % valonläpäisyllä olevat matkustamon ikkunat ovat lämpöeristeiset. Niin lattiassa ja takalokasuojissa kuin seinissä ja katossakin ovat lämpöeristeet sekä tehostettu äänieristys.

Carsport-lattiaelementissä on istuinten kiinnittämistä varten pitkittäiset kiskot. Tämä yhdessä pikalukittavien istuinten kanssa mahdollistaa auton helpon muokkaamisen kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. Istuimet voidaan siirtää lähes portaattomasti halutulle kohdalle ja ne voidaan asentaa sekä eteen- että taaksepäin. Carsport-erikoisistuimet ovat uutta ergonomista mallia, joissa käytettävyyttä ja säätömahdollisuuksia on parannettu entisestään. Uusi istuinmalli on myös huomattavasti aikaisempaa kevyempi.

Koeajoauton City inva -varustuksen vakioistuimissa on kaksi helposti kokontaitettavaa istuinta pyörätuolimatkustamista varten. Pyörätuolien kiinnittämistä varten tarvittavat kiinnityspisteet ovat pikalukittavia ja ne asennetaan istuinkiskoon. Näin kulloistakin tarvetta varten saadaan kiinnityspisteet säädettyä mahdollisimman hyviin paikkoihin. Tässä autossa istuimet ovat perusleveitä, joten istumapaikkoja on aina 1+8. Lisävarusteena on satavana leveä koululaisistuin, jolloin autoon on saatavissa istuinpaikat 10-13 koululaiselle. Leveitä istuimia on saatavana myös seinälle kokoon taittuvana mallina invakyydityksiä ajatellen.

Väyläsähkö uudella paneelilla

Carsport-varustukseen kuuluu älykäs väyläohjattu Carsport-IWS-sähköjärjestelmä. Tällä ohjataan sisätilojen valaistusta ja voidaan tehdä erilaisia automaattitoimintoja. Järjestelmällä voidaan ohjata lisäksi erilaisia muitakin valoja, kuten työ-, saatto- ja lisävaloja. Vakiona ovat muun muassa sisälämpötila- ja akkujännitenäytöt, vikadiagnostiikka ja sisävaloautomatiikka.

Uutta Carsportin IWS-järjestelmässä on entistä pienikokoisempi kosketusnäytöllä varustettu näyttöpaneeli, joka tulee muihinkin Carsport-sisustuksiin kuin vain Vitoon. Pienikokoiselle paneelille on huomattavasti helpompi löytää hyvä sijoituspaikka kuin aikaisemmalle mallille. Vitossa paneeli oli asennettu ohjauspyörän vasemmalle puolelle, missä se on ainakin esittelykäytössä kätevässä paikassa. Sijoittelu on kuitenkin varsin vapaata ja mahdollista asentaa se esimerkiksi kattopaneeliin. Koeajoautossa oli vielä portotyypin paneeli, jossa ei vielä ollut kaikkia tulevia ominaisuuksia, kuten erilaisten näyttöjen vaihtaminen pyyhkäisemällä puuttui.

Valaistuksen ohjaus matkustamossa toimi kolmeosaisena: yleisvalaistus halogeenein, lattiavalaistus ja tähtitaivas. Valot saadaan väyläohjauksen ansiosta kytkeytymään pehmeästi himmennystoiminnon ansiosta ja on mahdollista ohjelmoida erilaisia kirkkausasteita valaistukseen.

Varusteluun kuuluu vakiona taksilaitteiden asennusvalmius. Tämä tarkoittaa valmiita pulssi-, virta- ja taksikylttijohdotuksia. Valmius on kytketty IWS-järjestelmään, jonka avulla voidaan näin säätää rahastus- ja sisävalojen toimintaa taksamittarin kassatiedon sekä auton liikkeen mukaan. GLE invataksiversiossa on myös 50 ampeerin kapasiteetilla oleva sähkövalmius invanostimelle.

Carsport-Vitot ovat myynnissä Mercedes-Benz-organisaation kautta. Ensimmäiset asiakasautot ovat luovutuksessa tammikuun aikana.

www.carsport.fi

Juha Kuusjärvi

Jutun video löytyy HD-laatuisena osoitteesta:
http://www.youtube.com/watch?v=B9r4IIrHXno

Lue seuraavaksi