Uutiset

Autot

Chevrolet Wildhawk Van tekee paluun

Suomalaisautoilijat yhdistävät amerikkalaisten autojen maahantuontiin, myyntiin ja markkinointiin keskittyneen Americar Oy:n lähinnä hyötyautomaailmaan. Reilun viiden vuoden ajan Mäntsälässä toiminut yritys onkin keskittänyt voimavaransa paljolti Chevrolet Wildhawk Vanin, Chevrolet Silveradon ja Dodge Ramin ympärillä tapahtuvaan toimintaan.

Yhdysvaltojen päästömääräysten nopeasta kiristymisestä johtuen hyvään vauhtiin saatu Chevrolet Wildhawk Vanin myynti tyrehtyi Suomessakin pari vuotta sitten, koska valmistustoiminta laitettiin jäihin tuotekehityksen ajaksi.

Loppuvuodesta 2011 Yhdysvaltojen markkinoille talutettiin päivitetty Chevrolet Van, joka muodostaa lähtökohdan täysin uudistuneelle Wildhawkille. Americar Oy:n Veli Kärkkäisen mukaan uuden Wildhawk Vanin merkittävimmät uudistukset löytyvät tekniikkapuolelta, joskin samalla viilattiin myös ohjaamon ja matkustamon yksityiskohtia.

Ajokin voimanlähteenä on edelleen vuosituhannen vaihteessa esitelty ja muutamaan otteeseen päivitetty Duramax-moottori, jonka yhteyteen on liitetty raskaammasta kalustosta monelle tutuksi tullut SCR-teknologia.

”Tilavuudeltaan 6,6 litran V8-koneen tehoa ja vääntömomenttia on samalla kasvatettu arvojen ollessa nyt 264 hevosvoimaa ja 709 newtonmetriä”, valottaa Kärkkäinen ajokin teknisiä ominaisuuksia. Moottorin jatkeena on päivitetty kuusiportainen automaattivaihteisto yhdessä aikaisempaa harvemman perävälityksen kanssa. Lisäksi autossa on aikaisempaa parempi turvallisuusvarustelu mukaan lukien Stabilitrak-ajonhallintajärjestelmä yhdessä TC-luistonestojärjestelmän kanssa.

Mukavuutta sisätiloihin

”Chevrolet Wildhawk Van on suomalaisiin oloihin ja suomalaisten asiakkaiden vaatimuksiin räätälöity ajoneuvo, jonka varustelusta huolehtii paikallinen yhteistyökumppani Yhdysvalloissa”, summaa Americar Oy:n Veli Kärkkäinen maahantuomansa automallin taustoja. Ajatus oman automallin räätälöinnistä kypsyi Kärkkäisen mielessä vähitellen muun muassa Chevrolet Starcraftin kanssa vietettyjen yhteistyövuosien innoittamana. Amerikkalaisten autojen parissa kahden vuosikymmenen ajan työskennelleen Kärkkäisen mukaan Suomessa on uskollinen käyttäjäkunta, joka päätyy valinnassaan eurooppalaisten autojen sijaan uuden mantereen tuotteisiin.

”Yksi amerikkalaisautojen piirteistä on mallista riippuen jälleenmyyntiarvon hyvä pysyvyys. Auton hankintahinta kohoaa usein eurooppalaisajokkia korkeammalle, mutta vastaavasti arvonalentuminen käyttövuosien aikana on hyvin maltillista, mikä pitää myöhemmin tarvittavan välirahan määrän suhteellisen pienenä”, muistuttaa Kärkkäinen.

Suomessa aina kuorma-autoksi rekisteröitävä, kokonaismassaltaan 3901 kilon Chevrolet Wildhawk Van tarjoaa viisi matkustajapaikkaa säädettävin kapteeninistuimin. Matkustamossa on erillisistuimet, joiden yhteydessä on myös jalallinen tarjoilupöytä. Ulkoisesti ajokki on muuttunut muun muassa uuden maskin ja aikaisempaa virtaviivaisempien helmojen osalta. Kärkkäisen mukaan ajokki onkin muotoilun, varustelun ja teknisten yksityiskohtien osalta hypännyt 2010-luvulle. Muun muassa lukuisia puujäljitelmäyksityiskohtia sekä peruutuskameran sisältävän Luxury-varustepaketin lisäksi Wildhawk Vaniin on valittavissa myös Black- tai Granite Edition -varustelu, joka pitää sisällään metallivärin, nahkaistuimet ja ohjaamon hiilikuitukoristeet.

Veli Kärkkäisen mukaan päivitetty Wildhawk Van on otettu markkinoilla vastaan mielenkiinnolla, joskin turbulenssi Euroopan talousmarkkinoilla pitänee kysynnän maltillisena. Varovainen arvio myynnin kehityksestä asettuu 20-30 auton vuosimyyntiin.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi