Citroën Berlingo ja Peugeot Rifter - Tehokkuutta ja taloudellisuutta tila -autoluokkaan

Tapani Palo

PSA Groupin voimakas panostus tuotekehitykseen on tänä vuonna konkretisoitunut monien uusien mallien esittelyjen kautta. Nyt loppuvuodesta maahamme saapuu vielä kaksi uutuutta, kun tila-autot Peugeot Rifter ja Citroën Berlingo esiteltiin. Todella monipuoliset ajoneuvot muuntautuvat perhe- tai työkäyttöön nopeasti ja kiinnostavuuden huipentaa maltillinen hinnoittelu.

Peugeot Rifter ja Citroën Berlingo ovat tekniikan osalta samankaltaisia kuten myös samaan perheeseen kuuluva Opel Combo Life. Merkittäviä eroja löytyy niin varustelussa, ulkonäössä kuin sisustuksessa ja tätä kautta asiakas voi etsiä omiin mieltymyksiin ja ajotehtäviin parhaiten soveltuvan ajoneuvon hyvin monipuolisen kattauksen joukosta.

Rifter hurmaa muotoilullaan

Peugeot Rifter on nopealla vilkaisulla ulkoisesti merkin pakettiautoversio Partnerin kaltainen, mutta lähempi tarkastelu paljastaa Rifterin yksilöllisyyden nopeasti. SUV-tyyppinen muotoilu korostuu lyhyen ja korkean etuosan kautta ja kauas eteenpäin ulottuva tuulilasi tuo dynaamisuutta ulkonäköön. Sivuilla iso ikkunapinta-ala ja helma-, kaari- sekä kylkilistat sulautuvat linjoihin tyylikkäästi yhdessä kattokaiteiden kanssa. Isot, kummankin puolen sivuliukuovet tuovat käytettävyyttä ja ovat oleellinen osa nykyaikaisen tila-auton olemusta. 

Astuttaessa Rifterin sisätiloihin voi havaita huomattavan eron sisarmalleihin verrattuna. Peugeotin muista malleista tuttu i-Cockpit-ratkaisu on hyvin persoonallinen ja sen pieni ohjauspyörä yhdistettynä ylös nostettuun mittaristoon on osoitus Peugeotin rohkeudesta kyseenalaistaa vanhoja ratkaisuja. Kaiken keskipisteenä toimii myös korkealle nostettu kahdeksan tuuman kosketusnäyttö ja jämerä keskikonsoli tuo runsaasti säilytystilaa. Muutenkin säilytystilan määrään on kiinnitetty runsaasti huomiota ja tila on hyödynnetty todella tarkoin ja mielikuvitusta käyttäen.

Monikäyttöisyys etusijalla

Muunneltavuus ja sen helppous eri ajotehtävien mukaan on oleellinen osa tämän autosegmentin vaatimuksista. Rifter on jo valintahetkellä räätälöitävissä tarkoin, sillä tarjolla on runsaasti vaihtoehtoja niin tekniikan kuin varustelun kannalta. Moottorivaihtoehtoja on sekä bensiini- että dieselmallien ystäville ja teholuokkia on 100-130 hevosvoiman välillä. Yhdistetty kulutus on NEDC-mittauksella parhaimmillaan 4,3 l/100 km ja päästöjä syntyy alimmillaan 113 g/km. Suosiotaan yhä kasvattavan automaattivaihteiston ystäville on tarjolla sulavatoiminen ja taloudellinen moderni kahdeksanportainen EAT8-automaatti.

Koripituuksia on tarjolla kaksi, 4408 tai 4753 millimetrin pituudet, ja istuinmäärä on joko viisi tai seitsemän. Muuntumiskyky korostuu istuimien kautta, sillä esimerkiksi etumatkustajan istuin sekä toisen rivin istuimet ovat näppärästi taitettavissa tilan tarpeen mukaan. Seitsemänpaikkaisen version taaimmaisen rivin kaksi istuinta ovat myös taitettavissa ja kuljetustilaa vaadittaessa ne on myös helppo irrottaa kokonaan. Alas taittuvien istuinten kautta Rifter soveltuu myös pidemmän tavaran kuljetukseen, sillä tasaista lastaustilaa saadaan näin jopa yli kolme metriä.

Varustelutasot mieltymysten mukaan

Rifter on saatavana kolmessa eri varustelutasossa, joista jo perusversio Active sisältää hyvin kattavat toiminnot.  Vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi keskuslukitus, mäkilähtöavustin, taukohälytin, vakionopeudensäädin rajoittimella, kaistavahti ja -avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä ilmastointi. Seuraavalla eli Allure-tasolla pakettiin kuuluvat muun muassa sadetunnistin, pysäköintitutka ja korinväriset puskurit. Huippumalli GT Linessä on vakiona edellisten lisäksi esimerkiksi 17 tuuman kevytmetallivanteet, avattava takaluukun lasi, avaimeton lukitus ja automaattinen kaksialueilmastointi. Totuttuun Peugeotin tyyliin lisävarustelista on todella kattava ja sen kautta Rifterin saa räätälöityä juuri omien mieltymysten mukaiseksi. Valinnanvarassa löytyy esimerkiksi useita avustusjärjestelmiä, lämmitettävä tuulilasi, lisälämmitin, langaton matkapuhelimen lataus ja Zenith-monitoimikatto.

Kolmannen sukupolven Berlingo

Nyt markkinoille saapuva uusi Berlingo edustaa kaikkiaan yli 1,7 miljoonaa kappaletta myydyn mallin kolmatta sukupolvea. Berlingo poikkeaa sisarmalleistaan myös ulkoisesti, sillä Airbump-kolhusuojat ja lisävalojen värikehykset tuovat mukavaa pirteyttä tila-autoluokan yleensä niin vaatimattomaan ulkonäköön. Kehysten ja ulkovärin yhdistelmillä saa omaan Berlingoonsa yksilöllisyyttä, sillä erilaisia väriyhdistelmiä on 24 kappaletta. Pituusvaihtoehdot ovat samat kuin Rifterillä ja istuinvaihtoina on myös Berlingossa viisi- tai seitsenpaikkaisuus.

Ajomukavuutta ja ergonomiaa

Berlingon ohjaamo edustaa perinteistä Citroënin tyylikkyyttä ja matkustamisen mukavuuteen on selkeästi kiinnitetty erityishuomiota. Istuimet ovat miellyttävän jämäkät ja hallintalaitteiden sijoittelu on hyvin loogista ja selkeää. Sama ergonomisuus jatkuu myös matkustamossa ja hyvän akustiikan ansiosta keskustelu on helppoa ilman äänitason kohottamista. Ajoneuvon tilat on otettu myös toimivasti hyötykäyttöön ja erilaisia lokeroita sekä laatikoita on 28 kappaletta, mikä tarjoaa 186 litran säilytyskapasiteetin. Lisävarusteena voi myös hankkia Modutop-monitoimikaton, jossa tunnelmavalaistus, kattoikkuna ja säilytyslaatikko yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi.

Rifterin tapaan Berlingo muuntuu nopeasti tilanteiden mukaan ja kolmen metrin lastauspituus ja 850 litran tavaratila tekevät ajoneuvosta todella monikäyttöisen. Liukuovet kummallakin sivulla ja varustelutasojen kautta niihin saatavat sähkösäätöiset ikkunat sekä avattava takaluukun lasi helpottavat myös jokapäiväisessä elämässä.

Ajoavustimet jokaiseen tarpeeseen

Berlingo on saatavilla kahdella bensiinimoottorivaihtoehdolla sekä kahdella dieselvaihtoehdolla. Hevosvoimia on parhaimmillaan 130 ja myös Berlingon saa halutessaan EAT8-automaattivaihteistolla. Varustelutasoja on kolme (Live, Feel ja Shine) ja jo perusmalleissa rima nostetaan tekniikan ja mukavuuden osalta korkealle. Erilaisia ajoavustimia on tarjolla jopa 19 ja niiden kautta ajamisen mukavuutta sekä turvallisuutta on helppo kehittää. Omaan ajoneuvoon voi valita vaikka alamäkihidastimen, pysäköintitutkat, peruutuskameran, pysäköintiavustimen, kaistavahdin, aktiivisen vakionopeudensäätimen sekä hud-tuulilasinäytön. Moni avustimista kuuluu vakiovarusteluun ja myös lisävarusteena hankittavien järjestelmien hintataso on maltillinen.

Uutuudet ovat nyt koeajettavissa valtuutetuissa Peugeot- ja Citroën-liikkeissä ja omien koeajokokemusten perusteella malleja voi suositella erinomaisesti monipuolista keskikokoista kuljetusvälinettä kaipaavalle. Mallien teho riittää hyvin lastattunakin ja kokoonsa nähden mainio ketteryys on tärkeä ominaisuus vaikkapa parkkihalleissa tai kaupunkien sisäpihoilla. Mukavuuden puolesta ranskalaiset säilyttävät hyvän maineensa ja kulku on pehmeää myös heikoimmissa tieolosuhteissa. Myös muunneltavuus on helppoa ja istuinten taitot sekä irrottamiset ovat hyvin yksinkertaisia toimenpiteitä.

Sekä Berlingo että Rifter valmistetaan Euroopassa joko Espanjan Vigon tai Portugalin Mangualden tehtaissa. Edullisimmillaan malliston auton saa omakseen reilulla 22 000 eurolla ja varustelujen, moottorivaihtoehtojen, lisäpituuden ja automaattivaihteiston kautta hinta nousee kolmosella alkavaksi.

Autot soveltuvat erinomaisesti taksikäyttöön ja huomionarvoista on myös ammattikäyttöön myönnettävä 5 v/300 000 km takuu.