Citroën- ja Peugeot- hyötyajoneuvot nelivetoluokkaan

Tapani Palo

Auto-Bon Oy:n maahantuomien Citroën- ja Peugeot-merkkien hyötyajoneuvopuolella kulunut vuosi on ollut erinomainen ja vahvistanut mukavasti ranskalaistehtaiden markkina-asemia maassamme. Tähän on ollut vaikuttamassa monipuolinen ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu mallisto sekä myös ammattikäyttöön myönnetty kilometrirajoittamaton viiden vuoden takuu. Nyt autoja valmistava Groupe PSA ottaa askeleen merkittävään suuntaan, kun sen kanssa lähes 40 vuotta yhteistyötä tehnyt Dangel ryhtyy valmistamaan nelivetoversioita sekä Citroën- että Peugeot-hyötyajoneuvoista.

Nelivetomahdollisuus tulee ensimmäisenä Peugeot Expert- ja Citroën Jumpy -malleihin niiden M- ja XL-koripituuksiin. Dangelin tekniikan kehittyneisyyden kautta autojen kokonaispaino nousee vain 85 kiloa ja näin ammattiautoille tärkeä kantavuus säilyy korkealla tasolla. Dangelin kokemus nelivetoautoista näkyy myös suojauksessa, sillä 20 millin maavaran korotuksen ja pohjapanssaroinnin kautta kaikki tärkeät komponentit ovat turvassa kovassakin maastossa. Halutessaan voi maasto-ominaisuuksia parantaa vielä tästäkin, silla malleihin on saatavilla myös 60 millin maavaran korotus sekä tasauspyörästön lukko. Ajotapa on valittavissa sähköisesti helppokäyttöisen kytkennän kautta ja huoltotoimiksi riittää taka-akselin 40 000 kilometrin öljynvaihto.

Dangel 40 vuotta nelivetojen maailmassa

Dangel on tuttu nimi autoalan ystäville, sillä yritys on jo vuodesta 1979 lähtien valmistanut kaikkiaan lähes 50 000 nelivetoversiota ja Peugeot- ja Citroën-merkkien lisäksi nelivetoja on tuotettu myös Fiatille, Opelille ja Toyotalle. Dangelin taustalta löytyy urheiluautoilua harrastanut, nyt jo edesmennyt Henry Dangel, joka vuonna 1979 valmisti nelivetoversion Peugeot 405 -mallista. Ennakkoluuloton mies esitteli tuotteen PSA:n silloisille johtajille ja virallinen yhteistyö alkoi jo seuraavana vuonna.

Dangelin tuotanto tapahtuu pienessä Sentheimin kylässä, joka sijaitsee itäisessä Ranskassa aivan Sveitsin ja Saksan rajojen tuntumassa PSA:n valtavan Mulhousen tehtaan läheisyydessä. Dangel työllistää tällä hetkellä noin 150 alan ammattilaista ja muutostöitä tehtaasta valmistuu vuodessa noin 3500 kappaletta ja vientiä on PSA:n kautta 30 eri maahan. Vahvan signaalin Dangelin tuotteiden soveltuvuudesta Suomen oloihin antaa tuotteiden suosio Norjan markkinoilla, sillä esimerkiksi vuonna 2017 vuonomaahan toimitettiin lähes 650 Dangel-nelivetoautoa. Merkittävimpiä asiakasryhmiä Dangelille ovat esimerkiksi energiayhtiöt, teleoperaattorit, postipalvelut, rakennusyhtiöt, maanviljelijät, pelastustoimet sekä eri maiden puolustusvoimat.

Tuotekehityksen kärjessä

Moottoriteknologian voimakas kehitys vaatii luonnollisesti myös muutostöiden tekijöiltä paljon. Dangelilla insinöörityöhön panostetaan voimakkaasti ja 25 henkilön työryhmä vastaa kehityksen korkeasta tasosta. Tuotteiden kestävyys varmistetaan erittäin vaativilla koejoilla prototyyppivaiheessa ja tuotantoon pääsevät mallit vastaavatkin korkeimpiin tasovaatimuksiin. Esimerkiksi nyt myyntiin tulevien Expert/Jumpy-mallien nelivetoratkaisuun oli sijoitettu yli viisi miljoonaa euroa 36 kuukauden prosessin aikana.

Vaativa ja mielenkiintoinen muutosprosessi

Expert- ja Jumpy-muutostöissä pohjana toimii kaksilitrainen BlueHDi-moottori, joko 120 tai 150 hevosvoiman manuaalivaihteisena versiona. Autot toimitetaan suoraan PSA:n tehtaalta ja kaikkiin Dangel-malleihin asennetaan vahva suojauspaketti moottorille, vaihdelaatikolle, taka-akselille, käsijarrukaapeleille sekä AdBlue- ja polttoainesäiliöille.

Itse tuotantoprosessi tapahtuu Dangelin nykyaikaisissa toimitiloissa, joiden kliinisyys ja järjestelmällisyys vastaavat alan korkeimpia kriteerejä. Dangelille saapuvan ajoneuvon jokainen asennukseen vaikuttava osa mitataan erikseen ja näin varmistetaan PSA:n ja Dangelin komponenttien yksilöllinen yhteensopivuus mikronien tarkkuudella.  Ajoneuvot kulkevat asennuslinjastossa, jossa jokaisella työpisteellä on omat tarkat työtehtävänsä. Ensimmäisessä hoidetaan vaadittavat purkutyöt, jonka jälkeen seuraa valmistelu nelivetomuutokseen ja itse asennusten jälkeen seuraavat hyvin yksityiskohtaiset tarkistukset sekä koeajot.

Testirata kovassa käytössä

Tehdasvierailulla meille avautui mahdollisuus tutustua uutuusmallien etenemiskykyyn sekä maastossa että Dangelin omalla testiradalla. Tulokset olivat vakuuttavia, sillä nelivedot kiipesivät hiekka- ja sorarinteitä hyvin vaivattomasti. Jyrkänkin mäen juurella riitti, kun valitsimesta pyöräytti nelivedon sekä lukon päälle ja eikun menoksi. Lokakuussa eteneminen lumessa jäi vielä testaamatta, mutta Dangelin suosio Norjassa kertoo kyllä onnistumista myös talvisissa olosuhteissa. Merkittävän lisän omaan uskaltamiseen ja varsinkin vauhdin määrään antoi auton pohjan vankka suojaus, jonka ansiosta pienistä kolauksista ei tarvinnut huolestua. Testiradalla sai auton myös mukavasti ristiriipuntaan ja oli helppo todeta, että voima siirtyi sulavasti vetäville renkaille ja eteneminen jatkui ongelmitta.

Myynti jo käynnissä

PSA:n ja Dangelin saumattoman yhteistyön kautta toimitusajat eivät nelivetomuunnoksesta hirvittävästi kärsi. Tavallisen auton parin kuukauden toimitukseen lisätään muutama viikko, mikä on muutoksen suuruuteen nähden pieni ongelma. Muutostöiden jälkeen päästöarvo autoissa on 173 g/km ja yhdistetty kulutus 6,6 l/100 km, joten muutokset ovat hyvin maltillisia. Sekä Jumpy että Expert-nelivedot ovat jo myynnissä maassamme ja, niiden hintataso alkaa noin 39 000 eurosta. Auto-Bonin kattava viiden vuoden kilometrirajoittamaton takuu koskee luonnollisesti myös uusia nelivetoversioita.