Uutiset

Autot

Citroën Jumper HDi 180 35 L3H2 – puhtaampi ranskatar

Nyt jo viiden vuoden ikään yltänyt, sisarmalliensa Fiat Ducaton ja Peugeot Boxerin kanssa samalla tuotantolinjalla valmistettava Citroën Jumper sai varikkokäynnin yhteydessä konepeltinsä taakse uudistuneen, Euro 5 –päästönormien mukaisen moottorimalliston. Valmistajan mukaan aikaisempaa ankarammat päästörajat täytetään paljolti vakiovarusteena olevan FAP-hiukkassuodattimen turvin. Aikaisempaa pirteämpien ja vihreämpien voimaloiden jatkeena on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto, joka takaa polttonestetaloudelliset välitykset kaikissa marssinopeuksissa. Varikkokäynnin yhteydessä muotoilujaokselle annettiin uusi väripaletti, josta löytyi pirteitä sävyjä kojelautaan ja oviverhoiluihin. Ajoneuvon turvallisuudesta vastaavat insinöörit puolestaan kasvattivat vakiovarustelua tuomalla ajovakautusjärjestelmän kaikkien mallien vakiovarusteeksi.

Tehtyjen uudistusten jälkeen moottorivalikoima pitää sisällään nyt neljä tehovaihtoehtoa, jotka saadaan aikaan kahdella eri perusmoottorilla. Maltillisemmat vaihtoehdot rakennetaan 2,2-litraisesta HDi-voimalasta, josta on tarjolla 110-, 130- ja 150-hevosvoimaiset vaihtoehdot. Näistä jämerin vaihtoehto on täysin uusi, kahden lauhkeamman koneen luovuttama teho taasen on kasvanut 10 hevosvoimalla aikaisempaan verrattuna. Koeajokkimme liikuttamisesta huolehti kolmilitrainen HDi-voimala, joka luovutti kuljettajan käyttöön 177 hevosvoiman tehon ja 400 Nm:n maksimivääntömomentin. Uusien voimaloiden yhteydessä Jumperin huoltoväli nostettiin aikaisemmasta 30 000 kilometristä 48 000 kilometriin tai vaihtoehtoisesti kahteen vuoteen.

Värikartasta uudet sävyt

Ulkoisesti päivitetty Jumper ei edeltäjästään eroa, sillä uudet värisävyt löytyvät yksinomaan kuljettajan valtakunnasta – kojelaudasta ja oviverhoiluista. Kojelaudan vaalea sävy on vaihtunut tummempaan, paremmin likaa sietävään väriin, jota löytyy myös oviverhoiluista. Kojelaudan muotoilu on kuitenkin säilynyt entisellään, joten pikkutavaroille ja mukana pidettäville tärkeille esineille löytyy monia käyttökelpoisia lokeroita. Kannen taakse suljettavia lokeroita kojelauta pitää sisällään kaksin kappalein, joten kartat korvanneen navigaattorin saa vaivatta uteliailta silmiltä piiloon.

Kojelautaan sijoitetun, uudelleen muotoillun vaihdekepin takaa löytyy uusi soitin, joka nykymaailmalliseen tapaan antaa tukensa myös MP3-muotoista musiikkia kuuntelevalle. Niin ulkonäkönsä, toimintojensa kuin kokonsa puolesta uudistunut soitin kuuluu Jumperin vakiovarusteisiin, joihin luetaan myös kellolla varustettu lisälämmitin, ilmastointi ja kuljettajan turvatyyny.

Kuljettajan istuin osoittautuu säädöiltään riittäväksi ja istuinmukavuudeltaan normaalitasoiseksi. Ohjauspylväässä on säätömahdollisuus ainoastaan korkeussuunnassa, kaltevuudensäädöstä saisi lisäpisteitä tässäkin koeajoraportissa. Kahdelle matkustajalle tarjotaan yhtenäistä, suoraselkäisyyteen ohjaavaa tuplaistuinta, jonka mukavuus ei ole parasta mahdollista tasoa. Pysty selkänoja vailla säätöjä on tosin epäkohta, joka vaivaa tämän kokoluokan pakettiautoja merkistä riippumatta. Tilojen suhteen Jumperin tuulilasin takana matkustaa vaivatta kolmekin reipasotteista muuttomiestä. Melutasoltaan ohjaamo on suhteellisen hiljainen, joskin renkaista kantautuva ääni löysi tiensä kuljettajan korvan tasolle turhan helposti.

Uutta voimaa vanhalla hinnalla

Jumperin komentosillalta avautuu laajan tuulilasin kautta verrattain avara ja esteetön näkymä, joskin muhkeahkot A-pilarit syövät osan näkymästä. Peilivarustuksen koolle on annettava iso kiitos, jonka ansaitsee myös katvepeileihin saakka ulottuva sähkösäätöisyys. Monissa autoissa sivuikkunan piena voi kätkeä taakseen niin potkukelkkoja kuin pyöräilijöitäkin, mutta tällä kertaa piena peittää myös osan kuljettajan taustapeilistä. Piiloon jääviä kohtia ovat myös ajokin etukulmat, mikä on muistettava ahtaissa nurkissa pyörittäessä.

Tien päällä Jumper tuntuu erittäin vakaalta ja reipasliikkeiseltä työkaverilta. Voimalan 177 hevosvoiman teho riittää mainiosti kokonaismassaltaan 3500 kilon ajokin liikuttamiseen, vaikka ajokin 1400 kilon kantavuudesta otettiin koeajon aikana käyttöön vain reilun 300 kilon verran. Jousitus toimii pehmeästi myös vajaalla kuormalla ajettaessa ja pitkä akseliväli on omiaan vakauttamassa menoa maantiellä.

Kuusiportaisen ja toimivuudeltaan hyväksi hiotun vaihteiston välitykset osuivat niin maantieajoon kuin kaupunkipyöritykseenkin. Moottorin maksimivääntömomentti on käytettävissä kierroslukumittarin neulan asettuessa arvoon 1400 r/min, joskin risteysajossa neulan saattoi huoleti pudottaa 1000 r/min tasolle. Täydessä 100 km/h marssivauhdissa kierroslukumittarin neula asettui arvoon 1750 r/min.

Valmistaja lupaa uudistuneen voimanlähteen olevan aikaisempaa pihimmän, mikä johtaa myös alhaisempaan autoveroon. Vajaan 1000 kilometrin koeajolenkin perusteella polttoaineenkulutuslukemaksi mitattiin 9,2 l/100 km, mikä on aavistuksen valmistajan ilmoittamaa ja ajotietokoneen laskemaa 8,5 l/100 km arvoa suurempi. Tilavuudeltaan 90 litran polttonestesäiliön täyttämisen jälkeen ajotietokone kertoi toimintasäteeksi lähes 1100 kilometriä, mikä on erittäin kelpo lukema.

Mihin se riittää?

Tavarankuljettamiseen suunnitellun ja siinä käytettävän pakettiauton tavaratilalla ja varsinkin sen muotoilulla on suuri merkitys työskentelyyn, sen tehokkuuteen ja osin myös turvallisuuteenkin. Koeajokkimme korina oli Jumper-malliston toiseksi suosituin vaihtoehto, joka tarjoaa 13 kuution tilan, liukuoven oikealle kyljelle sekä taakse 180 astetta aukeavat pariovet. L3H2-tunnusta kantavan tavaratilan strategiset mitat ovat pituuden suhteen 3705 mm ja korkeuden osalta 1932 mm. Tavaratilan suurin leveys on 1870 mm, joskin pyöränkoteloiden välistä mitta kapenee 1422 mm:iin.

Jumperin tavaratilan käytettävyyttä lisää sen kulmikas muotoilu, mikä yhdessä suurikokoisten ovien kanssa helpottaa myös kuormausta ja purkausta. Vakiovarusteena olevassa kauko-ohjatussa keskuslukituksessa on nykytapaan oma kytkin tavaratilan oville, mikä on oiva varuste varsinkin kaupunkijakelussa.

Suomessa vaneroitu tavaratila pitää sisällään kahdeksan tukevaa lattiakoukkua, etuseinän kaksi sidontalenkkiä sekä muutaman sidontapisteen myös seinissä. Kuormankiinnityksen merkitystä ei sovi väheksyä edes kooltaan keveämmässä kalustossa.

Suomalaisilla pakettiautomarkkinoilla on menossa murrosvaihe, jonka kehitykseen vaikuttaa ainakin kestosuosikki Hiacen vetäytyminen eurooppalaisilta markkinoilta. Vuosikausia markkinoita hallinnoineen vaihtoehdon vetäytyminen antaa tilaa muille merkeille, kuten suotta alakynteen jääneelle, joskin houkuttelevasti hinnoitellulle Citoënille. Varsin kattavasti varusteltu Citroën Jumper on nimittäin pätevä työkaveri niin rakennus- kuin kuljetusalankin ammattilaiselle. Kahden vuoden takuu ilman kilometrirajaa on huolettomuutta lisäävä yksityiskohta.

Tekniset tiedot Citroën Jumper HDi 180 35 L3H2

Moottori

turboahdettu nelisylinterinen common rail dieselmoottori

tilavuus 2,999 litraa

teho 177 hv (130 kW)/ 3500 r/min

vääntömomentti 400 Nm / 1400 r/min

päästötaso Euro 5

hiilidioksidipäästöt 224 g/km

Vaihteisto

kuusiportainen manuaalivaihteisto

Alusta

edessä Mac Pherson jousitus

takana pitkittäiset lehtijouset

edessä levyjarrut

takana rumpujarrut

Mitat ja massat

kokonaispituus 5998 mm

kokonaiskorkeus 2524 mm

omamassa 2187 kg

kokonaismassa 3500 kg

suurin sallittu pvmassa 750 / 2500 kg

suurin sallittu yhdistelmämassa 6000 kg

Koeajokin hinta varusteineen 38 057,42 euroa

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi