Uutiset

Autot

Danske Bankin Autobarometri

Autoilijoiden merkkiuskollisuus riippuu merkistä – lähes puolet ei ole päättänyt seuraavan auton merkkiä

Suomalaiset ovat valmiina hankkimaan ympäristöystävällisempiä ja aavistuksen kalliimpia autoja kuin vuosi sitten. Merkkiuskollisuus ohjaa autonvalintaa keskimäärin 38 prosentilla, kertoo Danske Bankin Autobarometri.

Suuri osa suomalaisista autoilijoista tai sellaiseksi aikovista ei vielä osaa sanoa seuraavan autonsa merkkiä. Danske Bankin Autobarometrin mukaan lähes puolet ei osaa sanoa, minkä merkkisen auton aikoo ostaa seuraavaksi. Vastaajina kysymyksessä olivat auton omistajat ja henkilöt, jotka suunnittelevat ostavansa auton kolmen vuoden sisällä.

Suosituin merkki seuraavaksi autoksi on Toyota, jonka aikoo ostaa seuraavaksi autoksi 11 prosenttia vastaajista. Toyotan suosio saattaa laskea, sillä tämän hetkinen auto on Toyota 13 prosentilla vastaajista.

Keskimäärin 38 prosenttia aikoo hankkia seuraavaksi autokseen saman merkkisen auton, millä ajaa nyt.

”Suuri osa suomalaisista lähtee autokaupoille kuitenkin avoimin mielin. On tiettyjä brändejä, jotka onnistuvat sitomaan asiakkaansa voimakkaammin itseensä. Selvästi eniten merkkiuskollisuutta löytyy BMW:n, Audin, Toyotan ja Volvon omistajista”, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.

Seuraava auto maksaa 10 000-20 000 euroa

Suomalaiset ovat valmiina maksamaan seuraavasta autostaan vähän enemmän kuin vuosi sitten. Yli 30 000 euron auton aikoo hankkia lähes viidennes vastaajista, kun vuosi sitten tämä luku oli 11 prosenttia.

Todennäköisimmin ostettava auton hinta asettuu kuitenkin 10 000-20 000 euroon, jonka arvioi seuraavan autonsa hinnaksi 31 prosenttia vastaajista.

”Kiinnostavaa on se, mikä vaikuttaa hankittavan auton hintaan. Kyselyn mukaan kalliimman auton hankkivat todennäköisemmin miehet ja Uudellamaalla asuvat. Kaikkein todennäköisimmin yli 30 000 euroa maksavan auton hankkii yli 66-vuotiaat”, Kuuri sanoo.

Seuraava auto olisi tänä vuonna todennäköisesti joko uusi tai 1-3 vuotta vanha. Molemmat vaihtoehdot valitsi 26 prosenttia vastaajista. Alle 36-vuotiaat ostavat selvästi vanhimpia autoja. Heistä yli puolet ostaisi vähintään neljä vuotta vanhan auton.

”Kun tarkastellaan aiempien vuosien Autobarometriä, tuloksista paljastuu yllättävä seikka. Uuden tai uudehkon auton hankkimista suunnittelee nyt pienempi osa vastaajista kuin vuonna 2017. Erot ovat pieniä, mutta suunta on yllättävä”, Kuuri sanoo.

Tietoa tutkimuksesta

  • Yleisimmät merkit olivat tässä tutkimuksessa Toyota ja Volkswagen. Samat merkit olivat myös Suomessa vuonna 2018 rekisteröityjen autojen kärjessä.
  • Seuraava auto olisi tänä vuonna yhtä todennäköisesti joko uusi tai 1-3 vuotta vanha. Uudellamaalla hankitaan muuta maata uudempia autoja, sillä selvästi yli puolet hankkisi korkeintaan 3 vuotta vanhan auton seuraavaksi.
  • Seuraavan auton hinta on todennäköisimmin 10 000 -20 000 euroa. Tätä mieltä on lähes kolmannes vastaajista. Uutena ostettavan auton hinta olisi yleisimmin 20 000 – 30 000 euroa.
  • Lähes puolet (46 prosenttia) tutkimukseen vastanneista ei osannut mainita seuraavan autonsa merkkiä. Toyota on edelleen suosituin automerkki. Selvästi merkkiuskollisimpia ovat tämän tutkimuksen mukaan BMW:n omistajat. Myös Audilla, Toyotalla, Volvolla ja Mercedes Benzillä on melko uskollisia omistajia.
  • Tiedot kerättiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista, vastasi 1466 vastaajaa ja auton hankintaan liittyviin kysymyksiin 1074 vastaajaa.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 21-79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.

LUE MYÖS Monimerkkitalo Mikkelissä: Savon Autokeskus

Lue seuraavaksi