Uutiset

Autot

DPF puhtaaksi Fortélla – hiukkassuodattimen puhdistusaine kokeessa

Toukokuun lopulla saimme tietoomme, että Forté-asiantuntijat oli pyydetty paikalle Tampereen Käyttöauton korjaamolle ratkaisemaan erään Honda CR-V:n tukkeutuneen hiukkassuodattimen tapausta. Auto on vuosimallia 2008 ja siihen on kertynyt reilut 150 000 kilometriä. Honda oli tullut korjaamolle vikasietotilassa ja diagnoosina oli tukkeutunut DPF-suodatin.

Asentaja Markus Makkonen kertoi, että autoon oli tehty kaikki mahdollinen ja edessä olisi ollut yli 2000 euroa maksavan hiukkassuodattimen uusinta. ”Suodin voidaan regeneroida pakotetusti testerin avulla. Jos suodin on kuitenkin päässyt liian tukkoiseksi, ei regeneointi lähde toteutumaan. Parametrejä ’huijaamalla’ saadaan joskus regeneointi menemään läpi, mutta sekään ei tässä yksilössä onnistunut. Olemme kuulleet tästä Fortén puhdistusaineesta ja nyt meillä oli tässä oiva yksilö kokeilla tuotteen tehoa.”

Lyhyt ajo tukkii

Tecalemit Oy:stä Forté-tuotteiden Tampereen alueen aluekouluttaja Markku Kukkonen kertoi, että ongelmia hiukkassuodatinten kanssa esiintyy yleisimmin autoissa, joilla ajetaan lyhyttä matkaa ja erityisesti talvella. ”Regenerointi vaatii muutaman kymmenen kilometrin yhtämittaisen ajon, jotta se ehtii polttaa kertyneet hiukkaset suodattimesta. Ihmisillä tuntuu olevan huonosti tiedossa, että regeneroinnin merkkivalon palaessa pitää jatkaa ajamista eikä pysäyttää autoa, kuten usein toimitaan.”

”Jos poltto epäonnistuu useamman kerran peräkkäin, tukkeutuu suodatin niin paljon, että riittävää lämpötilaa regenerointiin ei enää saavuteta. Tällöin auto menee vikatilaan ja edessä on korjaamokäynti, kuten nyt tässä esimerkkitapauksessa. Suodatin voidaan saada ohjelmallisesti regeneroitua, mutta aina sekään ei onnistu, kuten tässä tapauksessa ja ennen tätä Fortén ainetta edessä olisi vääjäämättä suodattimen vaihto.”

Hiukkasmäärään vaikuttaa myös moottorin ja sen laitteistojen kunto sekä puhtaus. ”Esimerkiksi likaantuneet suuttimet huonontavat ruiskutusta suurentaen pisarakokoa ja näin lisäävät hiukkasmäärää, mikä taas tuottaa lisätarvetta hiukkasloukun puhdistamiselle. Tästä syystä ohjeistamme käyttämään hiukkassuodattimen puhdistusaineen käytön yhteydessä lisäksi polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, jolloin saadaan yksi mahdollinen syy tukkeutumiseen korjattua”, esittelee Kukkonen.

Aineet tankkiin

Auton järjestelmään päästään käsiksi Hondan omalla ohjelmistolla ja Makkonen esittelee arvoja, joista voidaan todeta hiukkassuodattimen olevan tukossa. Makkonen käynnistää ohjelmallisesti vielä kerran regeneroinnin, mutta hetken kuluttua testeri ilmoittaa, ettei toimintoa voitu suorittaa, koska suodatin on liian tukossa.

Auton polttoainemääräksi tarkastetaan noin 20 litraa, mikä on optimaalinen määrä sekoittaa yksi purkillinen Forté DPF Cleaner and Regenerator -ainetta. Kukkonen lisää tämän ja pullollisen polttoainejärjestelmää puhdistavaa Diesel Fuel Conditioneria. Moottorin annetaan käydä hetken, jotta aineet ehtivät moottorille asti.

”Tärkeää regeneroitumisen alkamiselle on riittävän korkean lämpötilan saavuttaminen”, tietää paikalle saapunut Tecalemitin myyntipäällikkö Matti Raivio. ”Saamme moottorin lämpötilaa nostettua suihkuttamalla imusarjaan Diesel Intake Cleaneria, mikä nopeuttaa regeneroitumisen käynnistymistä. Tuote on tarkoitettu imupuolen puhdistamiseen esimerkiksi EGR-laitteiston (pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä) likaamien imusarjojen puhdistamiseen ja on siihen todella hyvä tuote.”

”Sosiaalinen tarve tälle hiukkassuodattimen puhdistustuotteelle on ollut jo pidemmän aikaa”, sanoo Raivio. ”Forté antaa tuotteilleen toimivuustakuun ja siksi tuotteet testataan tarkasti ennen kuin ne tuodaan markkinoille. Tästä siis johtuu, että tuote on markkinoilla vasta nyt.”

Poltto lähtee käyntiin

Makkonen käynnistää ohjelmallisen regeneroinnon uudelleen. Kukkonen ruiskuttaa Intake Cleaneria imusarjaan ja moottorin lämpötila nousee varsin nopeasti. Ilokseen Makkonen toteaa, että toiminto ei nyt keskeydy samaan kohtaan kuin aikaisemmin, vaan regeneroituminen alkaa tapahtua. Aikaa kuluu 28 minuuttia ja regenerointi on suoritettu onnistuneesti. Makkosen kokemuksen mukaan regenerointiin menee yleensä noin 40 minuuttia, joten nyt poltto tapahtui suhteellisen nopeasti. Hän tutkii testerillä auton järjestelmää ja toteaa PM-arvon olevan 35,4 g, eli alle puolet lähtötilanteeseen verrattuna.

”Aivan puhtaaksi suodatin ei tullut, mutta puhdistusainetta on nyt vielä tankissa noin 300 kilometrin ajoa varten”, sanoo Kukkonen. ”Nyt autolla kannatta ajaa vielä 30-40 kilometrin lenkki reipasta ajoa yhtä pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, mikä jatkaa suodattimen puhdistamista edelleen.”

”Suodattimen puhdistamiseen ei tarvita välttämättä testeriä, vaan poltto voidaan suorittaa yksinkertaisesti ajamalla autolla tuollaista mainitsemaani reipasta ajoa, jolloin tarvittava lämpötila saavutetaan ja suodatin palaa puhtaaksi. Puhdistusaineen ansiosta palaminen lähtee tapahtumaan alemmassa lämpötilassa kuin normaalisti, mikä saa aikaan normaalia helpomman puhdistamisen. Normaalisti toimiessaan hiukassuodatin ei tarvitse puhdistusainetta, vaan tämä tuote on tarkoitettu tukkeutumisongelman ratkaisemiseen. Huoltotoimeksi suosittelemme Forté-moottorinpuhdistusta sekä -polttoainejärjestelmäpuhdistusta säännöllisesti, mikä ehkäisee myös hiukkassuodattimen tukkeutumista.

”Hiukkassuodinautoilla kannattaa noin tuhannen kilometrin välein ajaa esimerkiksi moottoritiellä 20-30 kilometriä yhtä pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, jolloin lämpötila suodattimessa nousee riittävästi polttaakseen hiukkaset pois eikä tukkeutumisongelmia tule”, neuvoo Kukkonen.

Arvaten käyttöauton asiakaskin on tyytyväinen, kun ongelma saatiin korjattua vaihtamatta suodatinta ja hän ehkä keksii jonkin muun käyttökohteen nyt säästyneelle parille tuhannelle eurolle.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi