Edelläkävijä muuntautuu tilanteiden mukaan - Ford Tourneo Custom Titanium 2.0 TDCI A6

Tapani Palo

Ford Tourneo Custom on uudistunut sekä ulkoisesti että sisätiloiltaan ja myös matkustusmukavuutta ja turvallisuutta on kasvatettu uuden teknologian kautta. Tourneo Custom on nyt entistäkin monikäyttöisempi ja se muokkautuu todella nopeasti ajotarpeen mukaan. Parhaimmillaan kyytiin mahtuu yhdeksän henkilöä ja istuimia kääntämällä tai irrottamalla saadaan tavaratilan määrää kasvatettua käden käänteessä.  Tätä kautta Tourneo täyttää hyvin monet ammattiautoilijan sekä yksityisautoilijan käyttötarpeet.

Uusi Tourneo Custom on saatavilla kahdella eri koripituudella (4973 ja 5340 mm) ja moottorivaihtoehtoina on 130 ja 170 hevosvoiman versiot 385 ja 405 newtonin väännöllä. Vakiona Tourneo Custom on 1 + 7 -paikkainen, mutta halutessaan mallin saa myös kolmen henkilön ohjaamolla ja näin henkilömäärä kasvaa yhdeksään. Varustelutasoja Tourneo Customissa on kaksi, Trend ja Titanium, ja jo Trend on hyvin kattavasti varusteltu niin teknisesti kuin mukavuuden kannalta. Edullisimmillaan Tourneo Customin saa omakseen Trend-varustelulla, manuaalivaihteistolla sekä pienemmällä moottorilla noin 53 000 eurolla. Vaativan autoilijan isompi moottori, automaattivaihteisto, Titanium-varustelutaso sekä runsas lisävarustelu nostavat hinnan runsaaseen 70 000 euroon.

Eleganssia ulkonäköön, mukavuutta sisätiloihin

Uusi Tourneo Custom erottuu ulkoisesti etusäleikön ja valojen muodostaman voimakkaan vaikutelman ansiosta. Keula uhkuu menohaluja ja kylkilinjat sekä astinlauta täydentävät dynaamista vaikutelmaa. Sisätilojen muotoilussa ja materiaalivalinnoissa on huomioitu käyttömukavuus, mikä näkyy esimerkiksi säilytystilojen määrässä ja kovan kulutuksen kestämisenä. Takaistuinten selkänojat ovat taitettavissa eteenpäin, jolloin muodostuu mukitelineillä varusteltu tasainen työalusta. Matkustamon istuimet ovat myös käännettävissä kumpaankin suuntaan ja niiden irrottaminen sujuu helposti yksinkertaisen mekanismin kautta. Tämän ansiosta Tourneo Custom muuntautuu nopeasti niin henkilö- kuin tavarankuljetuksen vaatimuksiin.

Tavaratilan koko on pidemmässä mallissa kaikkien istuinten ollessa käytössä kaksi kuutiota ja takaistuimet taitettuina tila kasvaa melkein kolmeen kuutioon. Myös pitkän tavaran kuljetus onnistuu siististi, sillä tavaratilassa sijaitseva suojalevy on helppo irrottaa ja näin esimerkiksi lautatavara mahtuu hyvin istuinten alle. 

Räätälöityä turvallisuutta ja viihtyvyyttä

Teknisten järjestelmien kautta Tourneo Customin ajettavuus, mukavuus sekä turvallisuus on huomioitu nykyaikaisimmin menetelmin. Jo vakiovarusteluun kuuluu huomattava määrä erilaisia avustimia, joiden avulla ajoneuvolla pärjää myös vaikeimmissa ajo-olosuhteissa sekä yllättävissä vaaratilanteissa.

Koeajoautomme Titanium-versiossa varusteluun kuuluu vakiona esimerkiksi vakionopeudensäädin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin, murtohälytin, nopeudenrajoitin sekä parkkitutka. Varustepaketteja valitsemalla asiakas voi lisätä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja saatavilla on esimerkiksi kuljettajan vireystilan valvonta, kaistavahti, peruutuskamera, törmäyksenestoavustin, kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin, kaatumisenesto, hätäjarrutehostin, perävaunun hallintajärjestelmä ja mäkilähtöapu. Fordin tapaan varustepaketit on hinnoiteltu kohtuullisesti, joten niiden lisääminen mukaan kaupantekohetkellä on hyvin perusteltua.

Kuljettajan ja matkustajien viihtyvyys on varmistettu myös pidemmillä ajomatkoilla ja runsaat säilytystilat, mukavat istuimet sekä huippuluokan Ford SYNC 3 äänentoisto kymmenellä kaiuttimella tekevät matkanteosta rattoisaa.  Luonnollisesti Tourneo täyttää myös nykyajan digitaaliset vaatimukset ja mukaan kuuluvat esimerkiksi Bluetooth, Apple CarPlay, USB-liitännät ja valinnaisvarusteena voi hankkia vaikka 230 V sähköpistorasian etuistuinten väliseen tilaan.

Koeajo korkein odotuksin

Otimme testiautoksi Ford Tourneo Customin pidemmän mallin Titanium-tason varustelulla, 170 hevosvoiman moottorilla ja automaattilaatikolla. Ajoneuvossa oli myös runsas valinnaisvarustelu ja mukaan kuuluivat esimerkiksi navigointi, peruutuskamera, Xenon-ajovalot, kaistavahti, kaukovaloautomatiikka sekä vetokoukku. Kokonaisuuden hinnaksi muodostuu näin reilut 72 000 euroa veroineen.

Koeajoimme Tourneota Suomen harmaassa syksyssä niin moottoriteillä, kaupunkien keskustoissa sekä maaseudun sorateillä ja Ford osoittautui toimivaksi kokonaisuudeksi niin ajo-ominaisuuksien kuin monipuolisuutensa kautta. Ohjaamo on nykyaikainen ja sähkötoimisten säätöjen kautta oikeaoppinen ajoasento löytyi helposti. Näkyvyys on hyvä kaikkiin suuntiin ja peilien kuolleen kulman varoittimet sekä peruutuskamera lisäävät turvallisuutta huomattavasti. Monitoimiohjauspyörä on selkeä ja tärkeimpien nappien sijainti jää mieleen nopeasti eikä katsetta tarvitse irrottaa liikenteestä. Sama logiikka toimii myös kahdeksan tuuman kosketusnäytössä ja tarvittavat toiminnot löytyvät ilman turhaa haeskelua.

Automaattivaihteisto on sulava ja halutessaan Tourneota voi käyttää myös manuaalisen vaihteiston tapaan vaihteenvalitsimessa sijaitsevan kytkimen kautta esimerkiksi hankalissa maasto-olosuhteissa. Yli 400 newtonin vääntö sekä 170 hevosta kuljettavat Tourneota vaivattoman ripeästi ja täyteen lastattunakaan ei autolla jalkoihin jää. Ohjaus on sopivan täsmällinen ja automaattisesti säätyvä jousitus pitää tuntuman tiehen vakaana.

Kuljettajan viihtyvyyden lisäksi kiitosta tuli myös matkustamon puolelta, jossa äänimaailma, valaistus ja istuinten monikäyttöisyys otettiin positiivisesti huomioon. Keski-istuimet taittuivat nopeasti pöydäksi ja juomatelineeksi ja myös USB-liitännät sekä pistorasia saivat osoittaa tarpeellisuutensa. Mukavia yksityiskohtia ovat myös liukuoven ikkunan raotusmahdollisuus sekä häikäisysuojat.

Kaiken kaikkiaan Ford Tourneo Custom on odotetun monipuolinen ja perheauton lisäksi ajoneuvo voisi soveltua loistavasti nykyaikaiseen, monikäyttöisyyttä vaativaan taksipalveluun. Tourneon mitat, taloudellisuus, muunneltavuus ja viihtyvyys täyttävät varmasti vaativankin taksiautoilijan ja asiakkaan tiukat laatukriteerit.