Uutiset

Autot

Ensimmäinen VDL Citea LLE-120 Euro 6 liikenteeseen

Suomen ensimmäisen Euro 6 -normin mukaisen matalalattiaisen VDL Citea LLE-120 -lähiliikennebussin otti liikenteeseen Espoon Suomenojalla toimiva Åbergin Linja. Myös pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä ajavalle Pohjolan Liikenteelle näitä Euro 6 –päästönormin mukaisia VDL Citea –lähiliikenneautoja tuli loppuvuodesta 29 kappaletta.

Pääajatus VDL Citea LLE-120 Euro 6 -lähiliikennebussin tuotekehityksessä on ollut keveys eli alhainen omapaino. Innovatiivisilla ratkaisuilla Citea LLE:stä on saatu noin 20 prosenttia kevyempi kuin vastaavat perinteiset bussit. Auton omamassa on 9440 kg ja kokonaismassa 14 440 kg. Toinen tavoite on ollut pieni polttoaineenkulutus, joka sekin on auton keveyden ja uuden moottoritekniikan ansiosta noin 10–20 prosenttia pienempi kuin vastaavilla EEV-autoilla.

Kokonaispituudeltaan 12-metrisen Citea LLE-120:n matalalattiarakenne sisäänkäynti- ja poistumisovilla sekä niiden välillä on helpottanut huomattavasti pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa matkustavien asiakkaiden liikkumista. Keskioven kohdalla oli tilat kolmelle lastenvaunulle tai pyörätuolille. Lisäksi autossa on sekä koko auton että pelkästään etuosan niiaustoiminto ja taittuva pyörätuoliramppi keskiovella. Citea LLE-120:ssä on aina kiinteä ovijärjestely 1-2-0. Yksilehtinen etuovi on leveydeltään 1000 mm ja kaksilehtinen keskiovi 1350 mm.

Citea LLE-120 -lähiliikennebussissa on 39+4+1 -istumapaikkaa sekä 40 seisomapaikkaa.

Matkustamon sinisävyiset puolituristi-istuimet ovat sekä hyvännäköiset että hyvät istua. Seinään kiinnitetyt istuimet tekevät auton siivoamisesta helppoa. Lisäksi lattia etuovelta etuakselille on varustettu lattialämmityksellä.

Tilava kuljettaja-aitio on varustettu modulaarisella ovella. Kaikki hallintalaitteet on sijoitettu ergonomisesti oikeille paikoille. Kuljettajanpaikka on myös hiljainen, moottorin ääntäkään ei juuri kuulu.

VDL Citea LLE-120:n moottori on Cumminsin kuusisylinterinen, 6,7-litrainen, muuttuvageometrisellä turbolla oleva ISB6,7E6 Euro 6 common rail -dieselmoottori. Moottorin suurin teho on 187 kW (255 hv) kierrosluvulla 2100 r/min ja maksimivääntö 1000 Nm laajalla 1100 – 1800 r/min kierroslukualueella. Cumminsin Euro 6 -päästötaso on toteutettu SCR- ja EGR-tekniikoilla sekä DPF-hiukkassuodattimella.

Euro 6 -moottorin pakoputki on vasemmalla sivulla takana. Pakokaasut tulevat ulos jäähdytettyinä, sillä regeneroinnin aikana pakokaasun lämpötila voi olla jopa +600-asteista.

Miika Nyrö

Lue seuraavaksi