Erikoiskapea ja matala Fuso 6S15 Vaki-koukkulaitteella

 

Pääkaupunkiseudulla toimiva Helsingin HB-kuljetus on hankkinut Suomen ensimmäisen 6-tonnisen, erikoiskapean ja matalan Fuso 6S15 koukkulava-auton. Yritys hoitaa haastavia vaihtolavakuljetuksia Helsingin keskustassa, missä joudutaan usein ajamaan esimerkiksi ahtaista porttikongeista kerrostalojen sisäpihoille tai mataliin parkkihalleihin.

Matalan, ketterän ja myös vähäpäästöisen kalustonsa ansiosta HB-Kuljetus pystyy hoitamaan vaihtolavakuljetuksia ahtaissa paikoissa ja sisätiloissa, kuten esimerkiksi vanhojen arvokiinteistöjen ahtailla sisäpihoilla, sisätiloissa, tehdas- ja parkkihalleissa sekä tunneleissa.

 

HB-Kuljetus on hankkinut myös 30 uutta, kevyttä Ecopress-vaihtolavaa, jotka on valmistettu suurlujuusteräksestä. Lavat on suunniteltu auton koon mukaan siten, että ne ovat juuri auton levyisiä ja sopivat siten menemään siitä, mistä autokin. Lisäksi lavat sopivat tyhjänä sisäkkäin, jolloin säästetään aikaa, ajokilometrejä ja ympäristöä, kun saadaan vietyä yhdellä ajolla kaksi lavaa kerralla.

 

Erikoisen autosta tekee vain 1 695 mm leveä ja 2 125 mm korkea ohjaamo sekä matalat 205/75R16C-renkaat. Vaikka auton kokonaispaino on kuusi tonnia ja akseliväli 3 400 mm, on se fyysisten mittojensa ja painonsa osalta omaa luokkaansa, kun työskennellään ahtaissa paikoissa ja joskus jopa sisätiloissakin. Autolla voi jättää ja ottaa vaihtolavan hieman yli kahden metrin korkuisessa tilassa.

 

HB-Kuljetuksen tämän syksyn hankinta on uusi, 6-tonninen Fuso Canter 6S15-koukkulava-auto ympäristöystävällisellä 3-litraisella ja 150-hevosvoimaisella Euro 5/EEV-moottorilla ja 5-portaisella manuaalivaihteistolla.

Peruutuskamerajärjestelmän, johon kuuluu näyttö ja kamerat auton sivuille sekä taakse, Bullboy-led-työvalot, led-äärivalot sekä led-hälytysvilkut Fusoon toimitti Adita Oy, kuten aikaisempiinkin HB-Kuljetuksen autoihin.

Miika Nyrö