EU-parlamentti: automaattinen hätäjarrutus pakolliseksi kaikkiin autoihin

EU:ssa valmistellaan uutta autojen turvallisuusasetusta, joka parantaa tulevina vuosina merkittävästi uusien autojen liikenneturvallisuutta. Lakimuutos lisää erityisesti jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta. Se etenee maaliskuussa Eurooppa-neuvoston käsiteltäväksi. Asetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2020–2025.

EU-parlamenttiAutomaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin parantavat henkilö- ja pakettiautojen turvallisuutta

Uudistus tuo automaattisen hätäjärrutusjärjestelmän pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Uusille kaksi- ja kolmiakselisille kuorma- ja linja-autoille hätäjarrutusjärjestelmä on ollut pakollinen jo marraskuusta 2015 alkaen. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla. Automaattinen hätäjarrutus on merkittävin turvallisuusinnovaatio autoissa sitten ajovakauden hallintajärjestelmän (ESC) ja turvavyön. Myös kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa vakiovarusteiksi mm. alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Kuorma- ja linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointia parantavaa kamera- ja sensoriteknologiaa.

Autojen turvallisuuskehitys on ollut nopeaa

Autojen turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet merkittävästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää ja lieventäneet onnettomuuksien seurauksia. Turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC), automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa sitovat turvakorirakenteet, jarruassistentti, automaattiset turvavyön kiristimet ja turvatyynyt. Pelkästään ESC:n on arvioitu vähentävän yksittäisonnettomuuksia noin 50 prosentilla.

Uusissa autoissa on jo nyt usein tarjolla kuljettajaa avustavia sovelluksia, kuten kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistusjärjestelmä. Turvallisia autoja löytyy kaikista kokoluokista. 

Autokannan nykyistä nopeampi uudistuminen on avainasemassa uusiempien turvallisuusinnovaatioiden saamisessa autokantaan. Vain sen myötä Suomi voi nousta Ruotsin rinnalle maailman liikenneturvallisimmaksi maaksi. Nykyinen EU-maiden toiseksi kirein autovero vanhentaa autokantaamme ja kannustaa pitämään vanhaa autoa käytössä mahdollisimman pitkään. Tämä ei ole kenenkään etu. 

Kevytautoista uusi aiempaa turvallisempi vaihtoehto nuorten liikkumiseen

Ensi marraskuusta alkaen mopoautojen rinnalle sallittavat kevytautot ovat moderneja henkilöautoja, joissa on monia turvallisuusvarusteita. Nopeusrajoitetun kevytauton tulee olla vuonna 2015 tai myöhemmin ensirekisteröity. Kaikissa kevytautoissa on ESC, sillä se on ollut pakollinen varuste vuodesta 2014 lähtien. Lisäksi jokainen uusi automalli käy läpi alati kiristyvän Euro NCAP-törmäystestin, joka mittaa myös jalankulkijan turvallisuutta kolaritilanteissa. Nykyisin lähes 10 000 suomalaisnuoren mopoautossa ei ole henkilöautoissa käytettäviä turvavarusteita, eikä niiden tyyppihyväksynnässä edellytetä törmäystestejä. Kevytauto lisääkin nuorten kokemattomien kuljettajien ja kanssaliikkujien turvallisuutta.

Autojen liikenneturvallisuuden kehitys

Autojen turvallisuusasetuksen muutos

Turvavarusteiden ABC