Uutiset

Autot

Ford Fiesta Van Trend

Maahantuojan mukaan Ford Fiesta Van on suunniteltu niin, että se soveltuu sekä ammattilaisten että yksityiskäyttäjien tarpeisiin. Uudessa mallissa on monia samoja ominaisuuksia kuin alkuperäisessä Fiestassa. Vankka mutta kevyt kolmeovinen runko tarjoaa vakaan pohjan turvalliselle ja ketterälle ajolle, Ford lupaa. Auton kantavuus on yli 400 kiloa. Autosta on saatavilla viisi eri varustevaihtoehtoa Van, Econetic Van, TrendVan, Trend EconeticVan sekä SportVan

Pikajakelija

Ford Fiesta Van-mallistossa on asiakkaiden valinnassa yksi koripituus ja yksi korinkorkeus, mutta jo mainitut viisi varustetasoa. Vanissa on sisätilojen muotoilun ansiosta, tavaratilaa korin kokoon nähden varsin runsaasti. Kahden istuimen autossa, tavaratilaa on reilu 1 m3 eli1 004-litraa. Tavaratilan ja matkustamon välissä on vakiovarusteena puolikorkea väliseinä. Myös kiinteät sidontakoukut tulevat vakiovarusteena. Valinnaisvarusteena on saatavana täyskorkea väliseinä verkkoyläosalla. Ulkoisilta mitoiltaan Fiesta Van on 3950 mm pitkä, ja 1481 mm korkea. Tavaratilan korkeus on 806 mm ja leveys on pyöränkaarien kohdalla 1000 mm, tavaratilan pituuden ollessa 1296 mm. Saatavilla on myös sporttisempi Fiesta Sport Van jonka mitat ovat samat kuin normaali Vanissa, mutta massat hieman poikkeavat siitä. Kaikissa Fiesta Vaneissa on auton hengen mukaisesti, ainoastaan kaksi istuinpaikkaa.

Moottorivaihtoehtoina ovat 1,25-litrainen, 82-heppainen bensakone sekä 1,4- ja 1,6-litraiset turbodieselit, joista lähtee tehoa 68 ja 90 hevosvoimaa. Kaikkien moottoreiden jatkeena on 5-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Tekniset tiedot

 

Moottori 1,25 bens 1,4 TDCi 1,6 TDCi 1,6 TDCi(Econetic)
Teho 82(60) 68(50) 90(66) 90(66)
Vääntö Nm/r/min 114 160 200 212
Vaihteisto 5-v man 5-v man 5-v man 5-v man
Huippunopeus 168 162 175 176
Kulutus(keskim) 5,7 4,2 4,2 3,7
CO2-päästöt (g/km) 133 110 110 98
Kantavuus 490 510 490 460
Kokonaispaino 1490 1535 1550 1530
Sallittu jarrullinen pv 600 750 – –
Polttoainesäiliö 45 l 45 l 45 l 45 l

 

Kaunis katsella

Fiesta Van on muotoilultaan vahvasti henkilöautomainen pakettiauto. Keulan muoto on sama kuin Fiestan henkilömalleissa, omaten vahvat Fordimaiset perintötekijät. Suippo eteenpäin suuntautuva konepelti sekä etupuskuri ja sileälasiset vahvasti taaksepäin kaareutuvat ajovalaisimet, korostavat muutenkin auton runkoon nähden pitkää keulaa. Suuntavalaisimet ovat sekä jyrkästi kaareutuvissa ajovalaisimissa että sivupeileissä.

Taustapeilit ovat isot ja virtaviivaisesti pisaranmuotoiset. Laaja tuulilasi on pienellä nousukulmalla lähes suorana jatkeena konepellille tarjoten hyvän näkyväisyyden ulos, sekä runsaasti päivänvaloa ohjaamoon. Kuten koeajossa huomattiin, pitkä keula on tyylikäs eikä haittaa auton käsittelyä ahtaissa kadunkulmissa ja porttikongeissa. Perä on Fiestamaisen ”töpö” ja tavaratilan sivuikkunaosiot on siististi peitetty tummennettuja ikkunoita muistuttavilla pleksiosilla. Autohan näyttää kaksioviselta sedanilta, eikä satunnainen ohikulkija tunnista välttämättä autoa tavarankuljettimeksi lainkaan.

 

Valinnaisvarusteet

Kuten aiemmin kerroin Fiesta Vania saa viitenä erilaisena varustetasona. Kaikissa malleissa turvallisuus- ja mukavuusvarustuksiin kuuluvat lukkiutumattomat ABS-jarrut elektonisella jarruvoimanjaolla, hätäjarruvalot sekä kuljettajan turvatyyny. Sportissa vakiona ja muissa lisävarusteena on saatavilla ESP-ajonhallintajärjestelmä hätäjarruassistentilla sekä matkustajan turvatyyny että sivuturvatyynyt. Manuaalinen ilmastointilaite on Sportissa ja Trendissä vakio muissa lisävaruste. PTC-lämmitin on kaikissa dieselmalleissa vakiona. Ajotietokone on myös Sportissa ja Trendissä vakio ja muissa lisävaruste, mutta esimerkiksi vakionopeudensäädintä ei saa kuin Sporttiin lisävarusteena.

Istuimiltaan ja tavaratilaltaan mallit ovat pitkälle samoin varustein. Ainoastaan istuimien säätöjen määrässä on pieniä eroja eri mallien välissä.

Fiesta Vanin ohjaus on kaikissa malleissa sähköisesti tehostettu EPAS-ohjaus ja etupään jousituksessa on kallistuksenvakaajat. Muuten jousitus on joko Sportin urheilullinen ja madallettu Econetin madallettu tai muiden mallien normaali versio.

Baanalle

Koeajossa oli malliston keskikastiin sijoittuva Ford Fiesta Van Trend/ 1,4 TDCi 68 hv. Auto osoittautui odotusten mukaisesti, varsin henkilöautomaiseksi ja melko miellyttäväksi ajettavaksi. Koeajossa ollut heikompi diesel versio toimi lähes täydellä kuormallakin (2 henkilöä + paljon matkatavaraa) ajettaessa varsin mallikkaasti. Kiihtyvyys ei ollut aivan huippua, mutta hyvin nopeusrajoitusten mukaiset matkanopeudet saavutettiin ja pidettiin.

Ohjauspyörän ja istuimen säädöt olivat riittävät, joten kuljettaja löysi hyväksyttävän ajoasennon varsin helposti. Erittäin selkeä ja samaa muotoperhettä sivupeilien kanssa oleva, vaikkakin yksinkertainen, mittaristo antoi lähes kaiken tarvittavan informaation. Tietokoneen monitoiminäyttö kulutuslukemineen oli mukava tarkkailunkohde vaikkakin hetkellinen kulutusnäyttö ruudulta puuttui. Auton kulutus noin 600 kilometrin sekalaista ajoa sisältävällä koeajolenkillä oli 5,0 litraa/ 100 km. Näkyväisyys autosta sekä eteen että suurten sivupeilien avulla sivulle oli hyvä, mutta umpeen muuratut takasivuikkunat vaikeuttivat näkyväisyyttä takaviistoon. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä kaistan vaihto on todella tehtävä varoen ja vähän niin kuin ”hivuttamalla”.

Auton istuimet olivat hyvät ja sivuttaistukikin riittävä. Ongelmana autossa, kuten niin monissa muissakin kaksiovisissa malleissa on turvavyön kurottaminen vasemman olkapään takaa. Ylävartalon joutuu kurkotusvaiheessa laittamaan erittäin epämukavaan asentoon, eikä vyön käsittely luonnistu kunnolla. Turvavyön yläpään kiinnitykseen pitäisi kaksiovisissa malleissa kiinnittää enemmän huomiota. Materiaalit sisätiloissa olivat laadukkaat ja jopa tyylikkäät. Säilytystiloja ei osittain työkäyttöön tarkoitetussa autossa ollut kuin nimeksi. Keskikonsoli oli yksilöllinen ja tyylikäs. Fiesta Vanin keskikonsolin suunnittelu osoitti sen, ettei kaiken tarvitse olla kantti kertaa kantti-periaatteella toteutettua, vaan muotoiluakin saa käyttää. Todella hyvä ja vieläpä selkeän toimiva kokonaisuus. Moottori autossa toimi hyvin, ollen ajossa kuitenkin hieman äänekäs. Kylmänä moottori raksutti niin dieselmäisesti. Viisivaihteinen vaihteisto oli kyllä toimiva ja moottori riittävän vääntävä, että suurimman vaihteen kytkentä onnistui varsin nopeasti ja sillä ajaminen normaalinopeuksissa ei tuottanut suurempaa tuskaa. Maantiellä olisi vielä kaivannut yhtä suurempaa vaihdetta, jolla käyntinopeus olisi saatu putoamaan vääntävässä moottorissa alemmaksi. Kaupunkioloissa vaihtamisen tarve oli kyllä lähes jatkuvaa, koska vaihteiden välit olivat pienet eikä moottorin vääntöalue ollut kaupunkikäyttöön sittenkään aivan paras mahdollinen.

Ford Fiesta Van on varsin ilmeikäs, pieneksi pakettiautoksi miellyttävän tilava auto. Sen valtteina tulee varmasti olemaan hinta ja käytettävyys tilaa tarvitsevien käyttäjien kulkuvälineenä. Vaativassa kaupunkiajossa ongelmina saattavat olla huono näkyväisyys takaviistoon, sekä varmasti automaattivaihteiston puute. Kiihkeässä kaupunkiajossa ei nykyinen 5-lovinen manuaali oikein pärjää, vaan auton mielenkiintoa parantaisi huomattavasti hyvin toimiva nykyaikainen automaatti.

90 hevosvoiman diesel ja pikkubensa jäivät kokematta, mutta uskoisin koeajossa olleella voimalinjalla varustetun auton, olevan ainakin työkäytössä mielenkiintoisin mallivaihtoehto.

Koeajoauton hinta oli 18,785,48 euroa sisältäen lisävarusteet (väri 360, matkustajan turvatyyny,sivuturvatyynyt ja kuljettajan polvityyny 420 sekä ESP:n 370).

 

+ Plussat – Miinukset

+ Muotoilu Näkyväisyys takaviistoon

+ Tehokas moottori Automaattivaihteiston puute

+ Keskikonsoli Turvavyön käsittely

+ Tavaratila Varusteiden vähyys varauksin

Lue seuraavaksi