Ford julkisti sähköistetyn hyötyajoneuvomallistonsa

Uudet sähköllä toimivat ajoneuvot, liitettävyyspalvelut ja strategiset kumppanuudet auttavat Fordia tarjoamaan parempaa tuottavuutta Euroopan hyötyajoneuvoasiakkaille. Ford kertoi suunnitelmistaan Go Further -tapahtumassaan Amsterdamissa.

Ford teki yhteenvedon erilaisista hyötyajoneuvoratkaisuista, joilla tuetaan eurooppalaisten yritysten toimintaa joissain tapauksissa jo myöhemmin tänä vuonna. Näihin ratkaisuihin lukeutuvat muun muassa:

  • Uusi Ford Transit -täyssähköauto, jonka odotetaan tulevan volyymimyyntiin vuonna 2021
  • Uusi 8-paikkainen Tourneo Custom ladattava hybridi (PHEV) tila-auto, joka tulee Euroopan markkinoille myöhemmin tämän vuoden aikana
  • Käyttöön ja reaaliaikaiseen tietoon perustuva huoltojärjestelmä, joka tähtää yrityskäytössä olevien autojen 100-prosenttiseen käytettävyysaikaan.
  • Uusi FordPass Pro -sovellus, joka on kehitetty erityisesti pienempien yritysten ja yksityisyrittäjien käyttöön parantamaan tuottavuutta. Sovellus tulee markkinoille myöhemmin tämän vuoden aikana.
  • Hyötyajoneuvojen muutostöitä tekevien, standardin mukaisesti hyväksyttyjen yritysten (QVM - Qualified Vehicle Modifier) verkoston laajentaminen. Valtuutettuja kumppaneita on tällä hetkellä 100 Euroopassa, ja tavoitteena kaksinkertaistaa heidän määränsä vuoteen 2020 mennessä.

Hyötyajoneuvot sähköistyvät

Fordin innovatiivinen sähköistettyjen hyötyajoneuvojen mallisto tarjoaa laajan valikoiman voimansiirtoratkaisuja asiakkaiden eri käyttötarpeisiin.

Go Further -tapahtumassa oli nähtävillä vuonna 2021 tuotantoon tulevan Transit-täyssähköauton prototyyppi. Transit-täyssähköauto huolehtii omalta osaltaan puhtaammasta ja hiljaisemmasta ympäristöstä sekä alentaa hyötyajoneuvoasiakkaiden käyttökustannuksia.

Transit-täyssähköauto on suunniteltu kaupunkiliikennöitsijöiden tarpeeseen suorituskykyisestä ja päästöttömästä tavarankuljetusautosta ja siihen on saatavissa useampi korimalli. Transit-täyssähköauto tarjoaa täyden Transitin suorituskyvyn ja kestävyyden kilpailukykyisellä kantavuudella ja sisäänrakennetuilla liitettävyysratkaisuilla. Sähköinen voimansiirto on suunniteltu tuottamaan riittävä päivittäinen toimintamatka kaupungeissa toimiville yrityksille, pysyen samana kaikissa sääolosuhteissa ja läpi auton elinkaaren.

Ford toimittaa jo tällä hetkellä StreetScooter-yhteisprojektin kautta täyssähköisiä ratkaisuja asiakkaille. Fordin tehtaalla Kölnissä valmistettavassa Transitiin perustuvassa StreetScooter WORK XL -mallissa on täyssähköinen voimansiirto ja se on käytössä Saksassa Deutsche Post DHL:llä. Seuraavien 12 kuukauden aikana WORK XL -autoilla aloitetaan testijaksot useammissa eryrityksissä Saksassa, Alankomaissa ja Belgiassa.

Liikennöitsijöille, jotka säännöllisesti liikkuvat kaupunkialueiden vähäisiin päästöihin pyrkivissä osissa tai niiden läpi, Ford Transit Custom ladattava hybridi (PHEV) tarjoaa päästöttömän vaihtoehdon ilman huolta toimintamatkan pituudesta. Ford on ensimmäinen suuri autonvalmistaja, joka tarjoaa tonniluokkaan ladattavaa hybriditeknologiaa, ja uusi malli tulee myyntiin myöhemmin vuonna 2019.

Transit Custom ladattavan hybridin (PHEV) etupyöriä käytetään ainoastaan sähkömoottorilla, jonka voimanlähteenä on 13.5 kWh:n litiumioniakusto. Fordin monia palkintoja voittanut 1.0 Ford EcoBoost -bensiinimoottori varmistaa kaiken pituiset ajomatkat. Edistyksellisen bensiini-sähköhybridivoimansiirron tavoitteena on jopa 50 kilometrin päästötön ajomatka tai 500 kilometrin ajomatka, kun apuna käytetään Ford EcoBoost -bensiinimoottoria.

Ympäristölle ja asiakkaille tulevien hyötyjen mittaamiseksi ja ymmärtämiseksi Transit Custom ladattava hybridi (PHEV) on parhaillaan testikäytössä Lontoossa ja uudet testijaksot käynnistyvät pian Valenciassa ja Kölnissä.

Ford kertoi Go Further -tapahtumassa, että Transit Customin ladattava hybridimalli (PHEV) saa pian seuraa Tourneo Custom ladattavasta hybridistä (PHEV). Kahdeksanpaikkaisen tila-auton kaksi takimmaista penkkiriviä voi järjestää kokousmuotoon, mikä on ainutlaatuista tässä segmentissä ja mahdollistaa helpon pääsyn takapenkeille. Näin matkustajien on myös helpompi keskustella keskenään matkan aikana. Vaihtoehtoisesti kaksi takimmaista penkkiriviä voidaan järjestää peräkkäin kasvot menosuuntaan, jolloin auto soveltuu täydellisesti tasokkaaseen henkilökuljetukseen.

Pysähtelevässä kaupunki- ja lähiöliikenteessä työskenteleville yrityksille on tarjolla 48 V -kevythybriditeknologia, joka tarjoaa mahdollisuuden parantaa tuottavuutta edullisemmalla sähköistetyllä ajoneuvolla. Fordin luokkansa ensimmäinen EcoBlue Hybrid -dieselhybridi on saatavissa Transitiin, Transit Customiin ja Tourneo Customiin kesällä 2019 mahdollistaen pienemmät käyttökustannukset yrityksille.

WLTP-mittauksen mukaan EcoBlue Hybrid -mallin polttoainetaloudellisuus on noin 3 prosenttia parempi verrattuna vastaavaan 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottoriin. Jopa 8 prosentin hyödyt voidaan saavuttaa ajettaessa paljon pysähtelevässä liikenteessä, esimerkiksi tavarantoimituksissa kaupunkiajossa.

“Fordin monipuolinen moottorimallisto uudenlaisin teknologioin on suunniteltu auttamaan hyötyajoneuvoasiakkaitamme löytämään liiketoimintansa tarpeisiin parhaiten sopivan sähköistetyn vaihtoehdon”, toteaa Helmut Reder, Vehicle Line Director Commercial Vehicles, Ford of Europe.