Uutiset

Autot

Ford Ranger 2.2 TDCi 150 hv Super Cab XLT – uudistunut tyylikäs työkalu

Uuden Rangerin muotoilussa on haettu virtaviivaisuutta ja turvallisuutta. Suorakulmaisista muodoista on siirrytty pyöreämpiin ja esimerkiksi tuulilasia on tuotu taaksepäin virtaviivaisuuden parantamiseksi. Keulan muotoilua on ohjannut myös jalankulkijaturvallisuuden tarpeet. Tässä on onnistuttu ilmeisen hyvin, sillä Ranger sai Euro NCAP:n törmäystesteissä kaikkien aikojen korkeimmat pisteet jalankulkijaturvallisuudessa. Kokonaisturvallisuudessakin tulos oli yksi kaikkien aikojen korkeimmista kaikissa ajoneuvoryhmissä ja paras omassa luokassaan.

Moottorit ovat Rangerissa aivan uudet. Tarjolla on 2,2-litrainen nelosmoottori 125- ja 150-hevosvoimaisina versioina sekä 200-hevosvoimainen 3,2-litrainen viisipyttyinen kone. Koeajoautossa oli keskimmäisellä teholukemalla varustettu moottori. Siinä muuttuvageometrisen ahtimen avulla on saatu vääntöominaisuudet hyviksi jo pienillä kierroksilla, mikä näkyy suoraan kulutuksessa. Hiilidioksidipäästö on kohtuullinen, 219 g/km, tämän kokoluokan nelivetoiselle autolle. Käytännössä moottorin luonne on hyvin mukava, koska vääntöä riittää matalilla kierroksilla.

Voima siirtyy

Vaihteisto on tässä kuusinopeuksinen manuaali. Aika monta kertaa vaihdetta pitää vaihtaa maantienopeuteen kiihdytettäessä, mutta kun kokemusta kertyy, voinee jonkun vaihteen jättää väliinkin. Vääntöä moottorissa on kuitenkin hyvin riittävän oloisesti eikä vaihtamistarvetta kovin usein tule. Rangerin saa myös kuusivaihteisella automaattivaihteistolla.

Ranger kertoo kuljettajalle sopivan hetken, jolloin on aika kytkeä suuremmalle vaihteelle. Vaihtamishetkestä olimme varsin yksimielisiä Rangerin kanssa. Suurin hyöty vaihtamisvalosta oli siinä, että muisti vaihtaa kuudennelle vaihteelle – ilman muistutusta olisi varmasti tullut ajeltua pitkät pätkät vitosella.

Vetotavan valinta tapahtuu sähköisesti pienehkön pyöreän kytkimen avulla. Valittavana on perinteiseen tapaan nopea takaveto, nopea neliveto sekä hidas neliveto. Takavedon ja nelivedon välillä asetusta voidaan vaihtaa myös liikkeessä, aina 120 km/h nopeuteen asti. Mutta hitaalle puolelle siirryttäessä pitää auto pysäyttää.

Taka-akselin tasauspyörästö on lukittavissa sähköisesti. Lukko on käytettävissä kaikilla vetotavoilla. Lukko voidaan kytkeä päälle liikuttaessa, mutta se kytkeytyy vain alle 30 km/h nopeudessa. Jos vauhtia on enemmän, jää lukon merkkivalo vilkkumaan ja lukko kytkeytyy vasta nopeuden laskettua alle 30 km/h nopeuden. Lukko kytkeytyy automaattisesti pois päältä ajonopeuden noustessa yli 40 km/h.

Kuormaa kulkee

Koeajossa olleen Rangerin kantavuus on 1095 kg, mikä on varsin hyvä kantavuus tämän kokoluokan autoille. Takajousitus on kuormaa kantava jäykkä lehtijousitus, joka toisaalta tekee tyhjänä ajamisesta autotyypille ominaisen pompottavaa. Edessä jousitus on toteutettu kierrejousin. Äänitaso ohjaamossa pysyy kuitenkin hyvin kohtuullisena aina moottoritienopeuksiin asti.

Nelivetoinen auto on perävaunun vedossa ehdottoman kätevä ja siihen tehtävään Ranger antaa jopa 3 350 kg:n vetopainon. Vetohommia varten hyvä varuste on myös perävaunun vakaudenhallinta.

Monipuolinen ESP

Ajovakaudenhallintajärjestelmä ESP on Rangerissa vakiovaruste. Ajonvakautusjärjestelmän lisäosana autossa on mäkilähtöavustin, joka kytkeytyy automaattisesti. Se toimii myös peruuttaessa, kun peruutetaan ylämäkeen. Toinen järjestelmän lisäominaisuutena tuleva varuste on alamäkihidastin. Hidastimen toimintaa ohjataan vakionopeussäätimen kytkimillä.

ESP-järjestelmää täydentää myös perävaunun hallintajärjestelmä, hätäjarrutehostin ja järjestelmä säätyy kuorman mukaiseksi. Maastoajossa tiukoissa paikoissa hyötyä on kaatumisvaaraa vähentävästä järjestelmästä, joka auttaa estämään autoa joutumasta pyörähdystilanteeseen.

Takavetoasetuksella ESP on aina kytkettynä. Nopealla nelivedolla saadaan moottorijarrutus ja perävaunuvakautus kytkettyä pois alamäkihidastimen, mäkilähdön ja ABS-jarrujen jäädessä toimintaan. Hitaalla nelivedolla saadaan lisäksi ABS kytkettyä pois.

Rangerin vakionopeussäädin toimii esimerkillisen hyvin. Se pitää nopeuden hyvin tasaisena mäkisessäkin maisemassa ja se osaa ennakoida miellyttävästi vastamäkeen lähdön. Moottorin vääntö on riittävää pitämään nopeuden tasaisena melko jyrkissäkin mäissä 80 nopeudessa, mikä osaltaan tekee vakionopeudella ajelun mukavaksi.

Vankasti varusteltu

Varusteita, joita toivottavasti koskaan ei tarvita, ovat turvatyynyt. Rangerista niitä luvataan poksahtelevan tarvittaessa varsin runsaasti: kuljettajan-, matkustajan-, polvi- ja sivuturvatyynyt sekä turvaverhot.

Vakiovarustus Rangerissa on hyvä. Kauko-ohjattava keskuslukitus, sähköisesti säätyvät ja lämpiävät peilit, sähköikkunat, ajovaloautomatiikka ja ilmastointi ovat tänä päivänä lähes itsestäänselvyyksiä. Radio ratissa olevin kaukosäätimin ja Bluetooth handsfree -varustuksella tuo turvallisuutta ja puhelimen käyttö asetusten mukaisesti tulee näin helpoksi. Fordimaiseen tapaan kylmät kelit on huomioitu lämmitettävällä tuulilasilla. Vakiovarustukseen kuuluvat myös muun muassa automaattisesti tummentuva taustapeili, sadetunnistin, vakionopeussäädin ja lavakaukalo.

Vaikka koeajoautossa oli valittuna varsin niukasti valinnaisvarusteita, oli varustelu hyvin kattava. Tärkein erikseen valittu varuste on vetokoukku, joka tällaisessa autossa on lähes välttämättömyys erinomaisten veto-ominaisuuksien takia. Muut valitut varusteet ovat lähinnä ulkonäöllisiä: metalliväri ja lavakaari.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi