Ford Transit uudistuu

Tapani Palo

Ford on jo vuosien ajan ollut maamme tavara-autojen myyntitilastojen kärkisijoilla ja suosion takana on malliston kattavuus sekä luotettavuus yhdistettynä kustannustehokkaisiin hintoihin ja toimivaan jälkimarkkinointiin. Fordilla katse on kuitenkin koko ajan eteenpäin ja alansa edistyksellisintä teknologiaa edustava Ford Transit on viety jälleen uudelle tasolle monien kehitysaskelien kautta. Näin uuden Fordin hankkija saa samalla kertaa lisää polttoainetaloudellisuutta, kantavuutta sekä uusinta informaatioteknologiaa, mikä kaikki näkyy autoilijan oman toiminnan tuottavuuden merkittävänä parantumisena. Transitin yhteydessä on uusittu huomattavasti myös Transit Custom -mallistoa ja samoja merkittäviä kehitysaskeleita on otettu käyttöön Fordin tonniluokassa.

Ford on uutuusmallejaan kehittäessään ottanut asiakaspalautteen tarkoin huomioon ja kehitysaskeleita on otettu etenkin heidän toivomissaan kohteissa. Panostuksen määrästä kertoo huikea yli 4600 uudistetun osan määrä, mikä näkyy erittäin suurina kokonaisparannuksina. Tätä kautta esimerkiksi uudistettu EcoBlue-dieselmoottori on huomattavasti taloudellisempi ja saataville tulee myös 48 voltin EcoBlue Hybrid -versio, jonka luvataan laskevan polttoaineenkulutusta kahdeksalla prosentilla. Lisäksi uutuusmallien painoa on saatu alennettua jopa 80 kiloa, mikä lisää käytön taloudellisuutta entisestään. Uudistuksia tehostavat vielä kehitetyt yhteysominaisuudet, kuten FordPass Connect -modeemiteknologia, jonka avulla ajoneuvosta saadaan irti optimaalinen hyöty käyttöajan ja tehokkuuden kautta.

Fordilla tiedetään tavara-autopuolen asiakaskunnan monipuolisuus ja Transit-mallistossa onkin tarjolla oikea vaihtoehto jokaiseen tarkoitukseen. Tarjolla on kaiken kaikkiaan yli 450 vaihtoehdon perusvalikoima, johon sisältyy niin etu-, taka- ja nelivetovaihtoehtoja kuin erilaisia korimalleja ja alusta- sekä jatko-ohjaamoalustamalleja.

Tehoa ja säästöjä

Uusi Transit-mallisto saapuu markkinoille todella kattavalla valikoimalla ja tarjolla on huikea 450 erilaisen vaihtoehdon perusvalikoima.

Uuden EcoBlue-moottorin tekniset lukemat ovat vakuuttavaa tasoa, sillä polttoaineen kulutus laskee merkittävät seitsemän prosenttia. Ford Transitin WLTP-tavan mukaiset CO2-päästöt ovat alimmillaan 218 g/km ja kulutuslukemat alkaen 8,3 l/100 km. Tehokkuus on saavutettu monilla teknisillä uudistuksilla, kuten parannetulla 2200 baarin ruiskutusjärjestelmällä, ohuthelmaisilla teräsmännillä, turboahtimen uudella muotoilulla sekä muuttuvavirtauksisella öljypumpulla. Taloudellisuuden takana on taas esimerkiksi sähköisesti tehostettu ohjaus, alhaisen vierintävastuksen renkaat, Auto-Start-Stop-järjestelmä sekä useat aerodynaamiset muutokset. Lisäksi tarjolla on ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvoluokkaan saatava EcoGuide-teknologia, joka GPS-paikannusta hyödyntämällä ilmoittaa kuljettajalle, milloin kannattaa hidastaa tai vaihtaa vaihdetta.

Uusi Transit on saatavilla 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorilla, jonka tehovaihtoehdot ovat 130 hv ja 170 hv sekä uutuutena markkinoille tuleva 185 hevosvoiman vaihtoehto 415 Nm:n vääntömomentilla. Etuvetoiset mallit ovat saatavana myös kuusiportaisella automaattivaihteistolla ja takavetoiset Transit-mallit ovat keväästä 2020 lähtien saatavilla Fordin erittäin tehokkaalla kymmenvaihteisella automaatilla. Automaattivaihteisto sisältää Adaptive Shift Scheduling toiminnon, joka osaa optimoida vaihteenvalinnan ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan.

EcoBlue Hybrid

Innovatiivinen EcoBlue Hybrid 48 voltin dieselkevythybridivoimansiirto on saatavana etu- ja takavetoisiin Transit-malleihin. Hybrid on WLTP-mittauksen mukaan keskimäärin kolme prosenttia polttoainetaloudellisempi verrattuna vastaavaan 2,0 litran EcoBlue-dieselmalliin ja sillä voi saavuttaa jopa kahdeksan prosentin hyödyn ajo-olosuhteiden mahdollistaessa maksimaalisen polttomoottorin käytön akun lataamisessa. Malleissa hihnakäyttöinen integroitu laturi korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon hidastaessa ja ladata 48 voltin litiumioni-ilmajäähdytteistä akustoa. Varastoitua energiaa käytetään moottorin väännön apuna tavallisen ajon ja kiihdytyksen yhteydessä ja ajoneuvon sähköisiä apulaitteita käytettäessä.

Paino alas, kantavuus ylös

Jämerä Transit kuljettaa nyt entistäkin enemmän, kun painonsäästöillä kantavuus on kohonnut parhaimmillaan jopa 1418 kiloon.

Uuden Transit-malliston painon säästö näkyy kantavuuden kasvuna ja tätä kautta tuottavuuden kasvamisena. Vuositasolla tällä on suuri vaikutus jo yhden auton firmassa ja fleet-tasolla säästöt ovat todella merkittäviä. Painonsäästö on saavutettu hyödyntämällä nykyaikaisinta teknologiaa lentokoneteollisuuden käyttämien CAD-ohjelmistojen kautta. Painosäästöt koostuvat monista tekijöistä ja esimerkiksi taka-akselin uusi muotoilu tuo lähes 15 kilon säästön, alumiininen konepelti on 5,4 kiloa teräksistä kevyempi ja komposiittinen väliseinä on 4,4 kiloa teräksistä kevyempi. Lisäksi vanteiden paino on laskenut vararengas mukaan lukien yli viisi kiloa kestävyyden säilyessä kuitenkin samalla luotettavalla tasolla.

Liitettävyyttä ja avustavia järjestelmiä

FordPass Connect -modeemijärjestelmä, Ford Telematics- ja Ford Data Services -palvelut sekä vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro -sovellus kertovat liitettävyyden korkeasta tasosta. Helppoutta käyttöön tuo taas SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jolla monipuolisia toimintoja voi hallita puhekomennoilla tai kosketusnäytön avulla.

Logistisissa työtehtävissä tuottavuuden maksimointi on oleellista ja Fordilla tähän on kiinnitetty huomiota myös nykyaikaisen liitettävyysteknologian kautta. FordPass Connect -modeemijärjestelmän kautta ajoneuvon käyttöastetta voi parantaa sekä laskea käytön kustannuksia. Jokainen käyttäjä pystyy räätälöimään järjestelmät juuri omiin työtehtäviin soveltuviksi, sillä tarjolla on myös Ford Telematics- ja Ford Data Services -palvelut sekä vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro -sovellus. Helppoutta käyttöön tuo taas SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jolla monipuolisia toimintoja voi hallita puhekomennoilla tai kosketusnäytön avulla.

Hyötyajoneuvon käyttäjä viettää usein huikean määrän tunteja ajoneuvossaan ja jokainen kuljettajaa helpottava ominaisuus nousee aikaa myöten merkittävään asemaan. Uusien Transitien ajettavuutta on parannettu sähköisesti tehostetulla ohjauksella, aktiivisella pysäköintiavustimella sekä kaistanpitoavustimella. Vaikeissa olosuhteissa auttaa uusi ajotilan valintamahdollisuus, jossa mallista riippuen tarjolla on Normal-, Eco, Slippery-, Mud/Rut- tai Tow/Haul-tilat. Lisäksi vakio- tai lisävarusteena on saatavana kattava valikoima erilaisia avustavia järjestelmiä, kuten kuolleen kulman varoitujärjestelmä myös perävaunukäyttöön, aktiivinen vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin, etu- ja takakamerat, peruutuskamera, sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Tyylikkyyttä ulos ja sisälle

Uuden Transitin ohjaamossa huomio on kiinnitetty erityisesti ajomukavuuteen ja tehokkuuteen. Materiaalivalinnat on tehty raskaiden tehtävien ehdoilla ja esimerkiksi säilytystilojen määrää on lisätty.

 

Ulkoisesti uusi Transit erottuu entistä korkeamman säleikön sekä uudelleen muotoitujen helman ja puskurin ansiosta. Sisätiloissa säilytystilojen määrää on kasvatettu asiakastoiveiden mukaisesti ja puhelimille ja tableteille on omat telineensä. Verhoilumateriaalit on suunniteltu kestämään kovassakin käytössä, mutta niiden mukavuudesta ei ole tingitty. Ajomukavuutta ja tyylikkyyttä arvostavalle autoilijalle on myös tarjolla Limited-malli, jossa on korinvärinen etupuskuri ja 16 tuuman kevytmetallivanteet sekä manuaalinen ilmastointi, bi-xenon-ajovalot ja SYNC 3 tietoviihdejärjestelmä kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä.

Transit Custom – lisää suorituskykyä ja teknologiaa

Myös Ford Transit Custom on uudistunut ja tarjolla on esimerkiksi kahden litran EcoBlue-dieselmoottori 185 hevosvoiman teholla sekä EcoBlue Hybrid -kevythybridivoimansiirto.

Ford esittelee samanaikaisesti Transitin kanssa myös uudistetun Transit Customin, joka ottaa samanlaisen teknisen harppauksen eteenpäin kuin isoveljensä. Uutuutena saataville tulee Fordin parannettu 2.0 litran EcoBlue-dieselmoottori, josta on tarjolla myös tehokkaampi 185 hv:n malli. Transit Customiin on nyt saatavilla myös segmenttinsä ensimmäinen EcoBlue Hybrid kevythybridivoimansiirto, joka lisää polttoainetehokkuutta entisestään. Transit Customin CO2-päästöt ovat alkaen 189 g/km ja polttoaineen kulutus alkaen 7,2 l/100 km.

Osoituksena Fordin innovatiivisuudesta ja voimakkaasta panostuksesta tulevaisuuden energiatalouteen toimivat puolestaan Ford Transit Custom- ja Tourneo Custom -mallien ladattavat hybridiversiot, jotka saapuvat maahamme ensi kevään aikana. Tarkemmat esittelyt näistä malleista löytyvät Ammattiautojen numerosta 8/19 ja ne ovat luonnollisesti luettavissa myös Ammattiautojen nettisivuilta tai Nettiauton Taukopaikat-sivustolta.

LUE MYÖS: Ladattavat hybridit Ford Transit Custom PHEV ja Tourneo Custom PHEV