Gasum ja Caverion aloittavat yhteistyön

– kaasutankkausasemien valvonnassa ja ylläpidossa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa

Energiayhtiö Gasum ja Caverion ovat sopineet kumppanuudesta Gasumin raskaiden ja kevyiden kaasuajoneuvojen tankkausasemien valvontaan ja ylläpitoon liittyen. Yhteistyö käynnistyy aluksi Suomessa ja Ruotsissa ja laajenee myöhemmin tänä vuonna Norjaan.

Caverion hoitaa kaasutankkausasemien huoltoa ja kunnossapitoa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Caverion vastaa myös kaikkien kaasutankkausasemien valvomopalveluista, etähallinnasta ja tekniikkaa koskevista helpdesk -palveluista 24/7. Kaasutankkausasemien teknisestä huollosta ja kunnossapidosta Etelä-Suomessa sekä kaasuun liittyvän erityisosaamisen teknisistä palveluista vastaa pääasiallisesti Gasum Tekniikka Oy.

”Rakennamme pohjoismaista kaasumarkkinaa ja lisäämme kaasun saatavuutta eri asiakassegmenteissä. On hyvä aloittaa yhteistyö pohjoismaissa toimivan kumppanin Caverionin kanssa. Kaasun liikennekäyttö kasvaa parhaillaan kaikissa ajoneuvo luokissa. Rakennamme uusia kaasutankkausasemia ja laajennamme lähivuosina kaikkiaan 50 raskaan liikenteen aseman verkoston Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Uudet tankkausasemat sijoitetaan logistiikkatoimintojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne tukevat liikkumista vähäpäästöisellä kaasulla pohjoismaissa”, kertoo Ari Suomilammi, johtaja, Circular Economy Finland, Gasum.

”Olemme iloisia uudesta yhteistyöstä, jossa voimme palvella asiakastamme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa yhdenmukaisella ja kokonaisvaltaisella palvelukonseptilla paikallisin voimin. Tavoite hiilineutraalista yhteiskunnasta vaatii runsaasti toimenpiteitä ja olemme mukana luomassa mahdollisuuksia vähäpäästöisempään liikenteeseen”, sanoo Thomas Hietto, Caverionin Palvelut-liiketoimintayksikön johtaja.

Kaasuautoilun määrän ennustetaan kasvavan lähivuosina merkittävästi. Vuonna 2018 Suomessa oli rekisteröity noin 6 300 kaasukäyttöistä autoa. Energia- ja ilmastostrategia 2030:n mukaan Suomessa pitäisi olla vuonna 2030 liikenteessä vähintään 50 000 kaasukäyttöistä henkilöautoa. Nykyiset kaasukäyttöiset rekat täyttävät tulevatkin päästötavoitteet jo tänään, joten kaasu on oiva tapa vähentää myös raskaan liikenteen päästöjä. Uusia kaasutankkausasemia lisätään nopealla aikataululla kaikissa Pohjoismaissa.