Uutiset

Autot

Härmäläistä koriosaamista Svea Mamman alustalle

Tulevaisuuden myyntinäkymät ovat kasvavat, ennusteen ollessa vuonna 2008 160 myytyä bussia ja vuonna 2009 yli 200 kappaletta. Lahden Jokimaalla sijaitseva tehdas on yksi maailman nykyaikaisimmista koritehtaista ja OmniExpress on linja- ja pikavuoroliikenteen ohella tilausajoliikenteeseen erittäin hyvin soveltuva tuote.

Lahdessa tehtyjen Eagle- ja Falcon tuotteiden nykyaikaistaminen, liitettynä vaativaan EU:n linja-autodirektiiviin, samoin kuin kasvaviin vaatimuksiin markkinoiden osalta loivat pohjan nykyaikaiselle OmniExpressille.

Korivaihtoehdot

Lahden Autokorin OmniExpressiä on saatavilla sekä, 2-akselisena jolloin auton kokonaispituus on välillä 11,0-13,2 metriä, että 3-akselisena jolloin pituusväli on 13,0-14,9 metriä. Leveys on vakio 2,55 metriä, keula kaventuen noin 5 senttiä puoleltaan.

Korkeusvaihtoehtoja on kaksi 3,40 tai 3,60 metriä ilmastointilaite mukaan luettuna. Kori on suunniteltu uuden bussidirektiivin mukaisesti, sisältäen ECE R66 roll over-testin. Entisestä alumiinikorista on siirrytty mikseriin, joka pääosin koostuu ruostumattomasta teräksestä (korikehikko), jolloin hyvän korroosiosuojan lisäksi on saavutettu suuri runkolujuus. Lisäksi alumiinia ja komposiittirakenteita on käytetty kohteissa missä se on ollut mahdollista (esim kylkipellit ovat komposiittilevyjä).

Kyseisillä materiaalivaihtoehdoilla OmniExpressistä on saatu 250 kg kevyempi kuin vastaava Eagle. Koripainoa on pyritty myöskin pienentämään matalammilla ikkunoilla, koska ikkunoista kertyvä paino on tärkeä osatekijä linja-auton omapainosta. Ruotsista tulevan alustan päälle koottava kori muodostuu suurista osakokonaisuuksista.

Keula kootaan erillisessä penkissä valmiiksi ja liitetään valmiiseen erillään rakennettuun korikehikkoon, johon liitetään katto ja perä. Istuinmateriaalit samoin kuin istuimien lukumäärät, sijoituspaikat on asiakkaan valittavissa. Enimmillään autoon saa 65 istuinpaikkaa kun kyseessä on lähes 15-metrinen telibussi. OmniExpress on saatavana, joko etu- ja keskiovisena tai etu- ja takaovisena mallina. Vessan paikka siirtyy takaoven mukana, joko keskelle ovikuiluun tai taakse oikeaan takanurkkaan. Tavaratilan koko vaihtelee kovasti auton pituudesta sekä oven ja vessan sijoituksesta riippuen 5:stä kuutiosta jopa 14,5 kuutioon.

Voimalinja

Omniexpressin moottorivaihtoehdot ovat kaikki Scanian Euro 4 mallia koostuen 5-sylinterisestä 9-litran 310 hevosvoiman koneesta sekä 6-litraisista 340-470 hevosvoimaisista moottoreista.

Kaikissa autoon tarjottavissa moottoreissa hyödynnetään EGR-päästötekniikkaa eli lisäaineita ei tarvita. Lokakuussa 2009 voimaan astuvan Euro 5-pakokaasunormin täyttävät moottorit tulevat markkinoille vuosien 2008-2009 aikana. Vaihteistovaihtoehtoina on joko 5-ja 6-vaihteiset automaattivaihteistot, 7-vaihteinen sähköohjattu Comfort Shift tai 8-vaihteinen Opticruise-vaihdeautomatiikka

Testiajo – Yleistä

Koeajettavana oli K380 EB 4×2, 360 korkea ja 12,4 metriä pitkä 1+49 paikkainen versio. Moottorina oli 380 hv:n mylly ja vaihteisto sähkökäyttöinen CS. Autossa oli takaovi sekä -wc.

Linja-auton avaimet koostuvat mekaanisesta avaimesta tai sähkökäyttöisestä kaukosäätimestä, joka pelitti pienen opettelun jälkeen mallikkaasti. Kaukosäätimellä sai autossa olleen keskuslukon aktivoitua, jolloin kaikki luukut sulkeutuivat. Ulos­työntyvä ovi aukesi myöskin ilman ongelmia kaukosäätimen napista. Sisälle bussiin noustessa kaikessa huokuu viimeistely. Ovikuilut ja askelmat, vaikkakin ovat jyrkät, ovat helposti kiivettävissä ja tilavat.

Portaat ovat valaistu ja tartuntakahvat ovat isot ja oikein sijoitetut. Matkustamo on hillityn viimeistelty ja käytetyt materiaalit miellyttäviä. Käytävä on kapea ja saattaa aiheuttaa kookkaille ihmisille vaikeuksia liikkumisen kanssa. Istuimet ovat mukavat, varustettuna säädettävillä selkänojilla, käsinojilla, lantioturvavöillä, jalkatuilla sekä kääntyvillä tarjoilutasoilla. Ainoana puutteena on käytävänpuoleisten istuimien sivusäädön puuttuminen.

Sisävalaistus on esimerkillisen hyvä koostuen lukuvaloista, yö- sekä päivävalaistuksesta. Vessa, vaikkakin estää takapenkkiläisiltä näkyväisyyden oikealle sivulle, on sijoitettu niin, että sitä voi todella käyttää. Hattuhyllyt ovat lentokoneista tutut luukulliset ja siistit säilytystilat.

Ohjaamo

Kuljettajan istuin on todella hyvä. Säätömahdollisuuksia on kaikille vartalotyypeille, eikä hyvän asennon löytäminen kestä kovin kauan. Pieninä puutteina voisi mainita reisien tuen säätömahdollisuuden puuttuminen ja CS-vaihteiston hallintatapin sijainnista (penkin oikea kylki) johtuva taiteilu kuljettajan penkille. Mikäli istuin on käännetty poistumisasentoon on käynti istuimelle suhteellisen helppoa.

Hallintalaitteet ovat todella selvät ja helposti käsillä. Viiksiä on vain kaksi, yksi molemmilla puolilla, joka mielestäni on optimitilanne. Mittarit ovat selkeät, painokytkimet selvät ja loogisesti asennettu. Pienenä miinuksena lämmitys- ja ilmastointikytkimien ripottelu kahteen eri paikkaan. Kyseiset kytkimet voisivat olla kaikki tyylikkäästi keskipaneelissa kuten näyttö ja valtaosa kytkimistä jo onkin.

Suuri yhtenäinen tuulilasi antaa hyvän näkyväisyyden, mutta peilien sijoittelussa ja säätämisessä on toivomisen varaa. Normaalit peilit ovat sähkösäätöisinä muuten hyvät, mutta kuljettajan puoleinen jää pahasti pystypilarin katveeseen. Sivuille suunnatut laajakulmapeilit ovat liian kapeat eikä näkyväisyys ole hyvä. Kyseiset peilit pitäisi saada sähkösäätöisenä jotta niitä voisi ”mallaila” mieleisekseen. Etukatvepeili on hyvä, mutta matkustamopeilin paikka on valittu huonosti.

Lämmitysjärjestelmä toimii todella hyvin sekä matkustamoon että ohjaamoon. Puhalluksen tehon sekä lämpötilan valinta on helppo ja lopputulos miellyttävä. Todennäköisesti järjestelmä toimii yhtä mutkattomasti myös talvella.

Vaihteistona ollut sähköinen CS on rauhallisen kuskin vaihteisto, mutta vaihteiden kytkentä on selvää ja mutkatonta. Vaihteisto-hidastin on todella tehokas ja miellyttävä käyttää. Hidastimen käyttövipu sijaitsee oikean puoleisessa viiksessä.

Monitoimiratti on käteen sopiva ja ratin keskiössä sijaitsevat vakionopeudensäätimen-, alamäkinopeuden- ja tietokonenäytön hallintakytkimet.

Audiolaitteet

OmniExpressin audiolaitteet sisältävät Blaupunkt Professional Line II DVD:n. 23 ja 15-tuuman TFT-näytöt monitoreissa, joista keskimonitori on taittuvana keskikäytävän katossa. Matkustamossa on lisäksi informaatio-taulu, josta asiakkaat saa­vat lämpötila- ja ajoneuvon nopeus-informaatiota. Lisävarusteina autoon on saatavilla mm peruutusnäyttö.

Tekniikka

OmniExpressin sähköjärjestelmä on toteutettu CAN-väylätekniikalla, jossa on enemmän toimintoja, mutta vähemmän johtimia ja komponentteja. Rele- ja sulakekaappi kuten akut (2 kpl) sijaitsevat auton keulassa vasemman sivuluukun alla. Sähköpääkeskus sitä vastoin sijaitsee etuakselin takana tavaratilan etuseinässä. Sähkökeskuksen runkona on 45 litran pissapojan säiliö.

Tavaratilan etuseinään on lisäksi tuotu korin paineilmajärjestelmän kaikki venttiilit. Molempiin keskuksiin on pääsy yhden suojaluukun kautta. Paineilmajärjestelmän täyttöliittimet sijaitsevat keulamaskin takana, josta myöskin pääsee vararenkaaseen käsiksi.

Testiautossa oli vesihuuhtelutaka-wc 100 litran huuhteluvesisäiliöllä, lämminjuoma-automaatti kaapissa etuovella sekä 35 litran jääkaappi kojelaudassa. Lisälämmittimenä oli Webasto Thermo 300

Huolto

Linja-auton huoltopisteet ovat hyvin esillä, eikä päivittäistarkastuksissa tarvitse kuin avata omalla painollaan kiinni oleva takaluukku.

Huolto ohjelma

R-huolto: Sisäänajokauden huollon suorittaa Scania-korjaamo enintään 20 000 km:n jälkeen tai kuuden viikon kuluttua auton luovuttamisesta asiakkaalle.

S-huolto: Vähimmäisnormaalihuolto (normaali 30 000 km/pidennetty 45 000 km)
M-huolto: Normaalia laajempi huolto (normaali 60 000 km/ pidennetty 90 000 km)
L-huolto: Käsittää kaikki huoltokohdat (normaali 120 000 km/pidennetty 180 000 km)
X-huolto: Käsittää pääasiassa ylimääräisen alustavoitelun
Huoltojärjestys: S-M-S-L = 1 Jakso

Varaosien hinnat

Tuulilasi 2442 euroa
(verollinen hinta)
Peili oikea 1154,64 euroa
” vasen 1154,64 euroa

Pentti Nurmela

Lue seuraavaksi